Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Megérkezett a BKK újabb reagálása is… Minden jármű forgalomba állt, minden hadra fogható járművezető dolgozik Budapesten

A két lépésben, szeptemberben és novemberben bevezetett járatsűrítésekkel minden létező és hadra fogható fővárosi járművet forgalomba állítottak a BKK és a fővárosi közlekedési szolgáltatók. A gyakorlatban rendelkezésre álló maximális járműszám maximális kihasználásával, a jelenlegi helyzetben bevethető összes járművezető foglalkoztatásával a közlekedési cégek elérték a plafont. Ugyan a novemberi járványügyi szigorítások óta városszerte ismét csökken a járatok kihasználtsága, a Fővárosi Önkormányzat, a BKK és a szolgáltatók számára továbbra is az a legfontosabb, hogy biztonságosan lehessen utazni Budapesten. Ennek érdekében természetesen együttműködik a járatsűrítésekről ismét félrevezető információkat kijelentő Fővárosi Kormányhivatallal is.

Ahogy a Budapesti Közlekedési Központ múlt pénteki közleményében már leszögezte: nem igaz, hogy a társaság nem hajtotta végre a Magyar Kormány járatsűrítésre vonatkozó döntését, és hogy nem adott át ezzel kapcsolatban dokumentációt a kormányhivatalnak. A BKK éppen a pandémiás helyzetre való tekintettel már szeptember óta az iskolai időszakban érvényes menetrendnél is sűrűbben indítja járatait, a hivatal kérése alapján pedig november óta a létező legnagyobb kapacitással nyújt szolgáltatást: forgalomba állítottak minden létező budapesti autóbuszt, villamost, trolibuszt és metrószerelvényt.

A kormányhivatal újabb félrevezető állításai

A budapestiek félrevezetésére alkalmas ezeket az intézkedéseket úgy értelmezni, hogy „a BKK 300 vonalának mindössze 9 százalékán” döntött járatsűrítésről. A BKK közlekedésszervezőként pontosan tisztában van azzal, hogy a hadra fogható plusz járműveket mely vonalakra célszerű forgalomba állítani. Ezek azok az úgynevezett gerincvonalak, amelyek a legnagyobb kihasználtsággal közlekednek Budapesten: az M3 és az M4 metró, az 1-es, a 4-es, a 6-os villamos, a budai fonódó villamoshálózat vonalai, a Rákóczi úti tengelyen közlekedő buszjáratok, valamint a nagy kerületközpontokat, lakótelepeket kiszolgáló járatok, így a 9-es, a 23-as, a 31-es, a 32-es, a 85-ös, a 95-ös, a 105-ös, a 151-es, a 159-es busz, illetve a 76-os és a 79M trolibusz.

Szintén félrevezető azt állítani, hogy az M3 metró pótlása miatt „feleslegesen” vontak el 100 autóbuszt a járatsűrítésektől. A metró belvárosi szakaszán jelenleg is zajlik a felújítás, az állomások, üzemi és szolgáltatóhelyiségek és egyes alagúti szakaszok is szét vannak bontva, azaz a vonal egyáltalán nem alkalmas metróközlekedésre.

Minden jármű forgalomban van Budapesten

A fővárosban november óta a létező legnagyobb kapacitást nyújtják a közlekedési szolgáltatók: forgalomba állítottak minden létező budapesti autóbuszt, villamost, trolibuszt és metrószerelvényt. Az eleve 9 óráig nyújtott reggeli és a 19 óráig nyújtott délutáni csúcsidei menetrendbe integrált plusz járatok a lehető legsűrűbb menetrend szerint közlekednek. A járművek ráadásul – az M4 metró kivételével – járművezető nélkül nem mozdulnak. Márpedig a turizmus pandémiás helyzet miatti leállásához kapcsolódóan ugyan autóbuszvezetőkből jelenleg nincs hiány a szolgáltatóknál, ugyanez sajnos a járványügyi helyzet miatt nem mondható el a BKV villamos- és metróvezetői állományáról.

A BKK és a szolgáltatók tehát valóban a maximális kapacitással üzemeltetik a közösségi közlekedést Budapesten. A jelenleginél sűrűbb szolgáltatást már csak akkor lehetne nyújtani, ha a főváros azonnal új járművekhez jutna, azok közlekedtetésére elégséges járművezető volna, a járművek üzemeltetésére – üzemanyagra, karbantartásra – pedig további anyagi forrás állna rendelkezésére.

Kettős mércével mért szolgáltatók

Ahogy a BKK korábban is közölte, a Volánbusz a BKK által biztosított 1200 autóbusz mellett további 140 buszt biztosít a budapesti helyi közlekedésben, olyan meghatározó vonalakon, mint például a Széll Kálmán térről közlekedő 22-es vagy az Örs Vezér térről Rákoskeresztúr felé közlekedő 169E járaton. Ennek ellenére a Volánbusz semmilyen módon nem veszi ki a részét budapesti járatsűrítésből, sőt éppen a kormányrendeletre hivatkozva nem növelte a Budapesten közlekedő 140 autóbuszának a kapacitását. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium megrendelését teljesítő társaság értelmezése szerint az autóbuszaik feladata nem a Budapest belterületeinek, hanem a „hosszas környéki szakaszoknak” a kiszolgálása. Ennek ellentmond a társaság október végi bejelentése, amely a legutóbbi Volánbusz-flotta bővítéskor hangzott el, és amelyben a cég hangsúlyozta, hogy Budapest közlekedését segíti majd az újonnan forgalomba állított 30 kékszínű autóbusz.

A kormányrendelet, amelyre hivatkozva a Fővárosi Kormányhivatal további járatsűrítést kér Budapesten, előírja: a fővárosban, valamint a megyei jogú városokban a helyi közösségi közlekedést végző társaságoknak járatsűrítési tervet kell készíteni. A BKK értetlenül áll azelőtt, hogy Budapesten a helyi hivatal a jelentős járatsűrítést sem fogadja el, míg van olyan megyei jogú város, ahol ugyanezen kormányrendelet hatálya alatt e hét elejétől a tanszüneti menetrend szerint, azaz az eddiginél ritkábban indulnak a járatok.

A BKK és a fővárosi közlekedési szolgáltatók számára – fenntartva az eddig leírtakat – természetesen továbbra is az a legfontosabb, hogy biztonságosan lehessen utazni Budapesten. Ennek érdekében természetesen együttműködik a Fővárosi Kormányhivatallal, és minden szükséges információt megad számukra.

Budapesti Közlekedési Központ