Irak ragaszkodik a bontott alkatrészekhez
Az alkatrész hamisítás nagyban megy, mert nagy üzlet, viszont nagy veszélyt is jelent – írtuk márciusban, és erre Irakban is rájöttek. A Deutsche Welle riportja bemutatja, az iraki kereskedők miért vásárolnak észak-amerikai használt alkatrészeket.
Az iraki autonóm kurd régióban lévő Erbil (Irbil) a használt autó alkatrészek Mekkája. Az itteni egyszerű boltocskákban mindent lehet kapni sebességváltótól kezdve komplett futóművekig, de természetesen van hűtő, ABS, sőt ajtó is. Az áru jó része ugyanakkor eredeti, bontott alkatrész.
Amint az egyik kereskedő, Karhi Bakr a DW riporterének elmondta, nem tudja, hogy a bontott alkatrészek mennyire lesznek tartósak, de „az biztos, hogy mindig jobbak, mint a kínai darabok”.
Kínait csak a szegények vesznek
A cikk szerint csak azok veszik az olcsó, rossz minőségű kínai alkatrészeket, akik nem engedhetik meg maguknak a valódi bontott alkatrészeket. „A használt részegységek általában olyan jók, mint az újak, de fele annyiba kerülnek. A kínaiak viszont negyed áron kaphatók” – mondta Bakr, aki 17 évig dolgozott Dániában, így sok tapasztalatot szerzett.
Hogy honnan is érkeznek az alkatrészek? Egy másik kereskedő, Umed Abdelaziz elmondta, hogy évente kétszer átmegy Dubajba, ahol amerikai és kanadai eredetű használt kocsikból bontatja ki azt, amire szüksége van. Boltjában persze vannak kínai utángyártott alkatrészek is, de a vevők inkább a bontottakat keresik, mondván, azok sokkal jobb minőségűek.
Mivel állítólag az alkatrész kereskedelem évi 4 milliárd dolláros üzlet, a kis boltosok mellett érthetően vannak nagykereskedők is, aki Bagdadba, Moszulba és Bászrába szállítják tovább az árut. Egyikük, Omar Said Ahmed azért ragaszkodik az észak-amerikai beszállítójához, mert millió dolláros üzleteket kötnek minden probléma nélkül, míg az európai kurd kereskedőkkel megjárta: értéktelen vackokat kapott a pénzéért.
dasblog.hu