Bemutatkozott a tisztán elektromos Lexus UX 300e
Több mint másfél millió hibrid elektromos Lexus után megérkezett a márka első tisztán elektromos típusa. A 400 kilométeres hatótávot kínáló UX 300e szabadidőjármű nem hangsúlyozza, csak alkalmazza a legmodernebb, integrált hajtástechnológiákat.
Kategóriája élvonalában rajtol a világpiacokon a ma bemutatott Lexus UX 300e, a márka évtizedes villamosítási hagyományainak következő fejezetét bevezető, tisztán elektromos crossover. Az újdonság első pillantásra elárulja, hogy nem vár különleges bánásmódot: elsősorban többcélú autónak, nem szimpla villanyautónak tekinti magát.
Pontosan 15 évvel azután, hogy a Lexus bemutatta a világ első prémium hibrid szabadidő járművét, az RX 400h modellt – és valamivel több mint három évtizeddel azt követően, hogy a márka anyavállalatának, a Toyotának köszönhetően megvalósult az első szériagyártású hibrid személyautó –, új korszak kezdődik a cégcsoport villamosítási történetében. Ugyanakkor a több mint 13 millió hibrid elektromos járművel – köztük több mint másfél millió Lexus hibriddel – szerzett tapasztalatból táplálkozó Lexus UX 300e a villanyautók szabályrendszerét is újraírja, a végsőkig kiaknázva az akkumulátoros hajtás és az elektromos segédrendszerek legmagasabb szintű integrációjában rejlő lehetőségeket.
Az UX crossover minden szempontból ideális kiindulási alapnak számít a Toyota-csoport első akkumulátoros elektromos járművéhez: városi használatra optimalizált modellként pont az a közeg számít természetes életterének, ahol a villanyautók a legjobban teljesítenek. A modell alapját adó GA-C padlólemezt eleve részben villamosított hajtástechnológiák befogadására tervezte a gyár: a Toyota-csoport több modellje is ugyanezt a mély tömegközponttal rendelkező, kiemelkedően szilárd, átgondolt helykihasználású platformot alkalmazza.
Ezek tehát azok a sziklaszilárd, milliószor bizonyított műszaki alapok, amelyeken a Lexus most megvalósította az alig néhány héttel korábban, az LF-30 tanulmányautó kapcsán meghirdetett Lexus Electrified filozófiát. Ez a megközelítés szerves egységként kezeli az elektromos jármű minden főrendszerét, a hajtáslánctól kezdve a futóművön és a kormányművön át a fékrendszerig. Ez egyrészt kiemelkedő megbízhatóságot és hosszú élettartamot szavatol. Másrészt az integrált vezérlési stratégiának köszönhetően minden menethelyzetben finomabban, gazdaságosabban, hatékonyabban szabályozható a jármű viselkedése. Ez pedig pontosabb és élvezetesebb vezethetőséget, fokozott kényelmet, kiemelkedő biztonságot és nem utolsósorban kiváló energetikai hatásfokot eredményez: az UX 300e egyetlen feltöltéssel akár 400 kilométert képes megtenni (NEDC norma szerint).
Mindez azt is jelenti, hogy a tervezőknek nem kellett kompromisszumot kötniük, amikor meghatározták az autó karakterét. Feleslegesnek ítélték a villanyautók körében elterjedt stíluselemekkel – például szolgaian átdolgozott, zárt hűtőmaszkkal – minduntalan emlékeztetni a felhasználókat és a környezetet arra, hogy elektromos járművel van dolguk, hiszen az UX 300e teljes értékű autóként szolgálja ki tulajdonosát.
Ez persze nem jelenti azt, hogy az autó ne biztosítana a kategóriájában is kiemelkedőnek számító előnyöket. Ilyen például az átgondolt zajszint-szabályozásból adódó, Lexushoz méltóan kiemelkedő akusztikai komfort. A halk működésű villanymotor mellett minden villanyautóban fokozottan érvényesülnek a gördülési zajok, a fenéklemezre felverődő kavicsok kopogása, aminek a Lexus tervezői plusz hangszigeteléssel vették elejét. Ugyanakkor azzal is tisztában voltak, hogy nem szerencsés túlzottan elszigetelni az utasokat a külvilágtól, ezért a környezeti hangokat tudatosan bevezették az utastérbe. Az UX 300e utasai így a megszokott zajkörnyezetben utazhatnak, épp csak jóval csendesebben, mint az egy belső égésű motor esetében elképzelhető volna.
A vezetési élményt a késlekedés nélküli, lineáris gyorsulást biztosító elektromos hajtáslánc mellett a kiegészítő merevítésekkel még szilárdabbá tett karosszéria, illetve az áthangolt lengéscsillapítók is fokozzák. A menetdinamika a Lexus modellekben megszokott üzemmód-kapcsolóval szabályozható, míg a regeneratív fékrendszer teljesítménye a kormányon elhelyezett fülek segítségével négy fokozatban állítható.
Elsősorban autó, és csak utána villanyautó: a Lexus UX 300e vezetése nem igényel tudatosságot, alkalmazkodást. Az érdeklődő felhasználók mégis nyomon követhetik a jármű állapotát: egy integrált okostelefonos applikáció segítségével a távolból ellenőrizhetik a fennmaradó hatótávolságot, beprogramozhatják a feltöltés indítását, vagy emlékeztetőt állíthatnak be a töltési folyamat végére. Ugyaninnen a klímaberendezést is vezérelhetik, így beszálláskor optimális környezet várja az utasokat.
A Lexus első tisztán elektromos modellje már 2020 folyamán megjelenik az európai és kínai piacokon, majd 2021 elejétől Japánban is elérhető lesz.
Lexus UX 300e előzetes műszaki adatok
Villanymotor | |
Típusa | 4KM |
Elhelyezése | orrmotor |
Max. teljesítmény | 150 kW (204 LE) |
Max. forgatónyomaték | 300 Nm |
Akkumulátor | |
Típusa | Lítium-ion |
Kapacitás | 54,3 kWh |
Max. hatótávolság (NEDC) | 400 km |
Max. töltési teljesítmény | 6,6 kW (váltóáram) 50 kW (egyenáram) |
Fotók és videó: Lexus