Összetörték az idősödő autóját? Készítse elő a pénztárcáját!

Valakinek beleszaladtak a 7 éves autójába, de az a biztosító, amellyel a vétkes megkötötte a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást, nem fizette ki a teljes kárösszeget, hanem valami „avultatással” számolt.

Az avultatással kapcsolatban a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) az alábbi tájékoztatást adta:

„Az avulástatásra kőbe vésett szabályok nincsenek, emellett a piacon jelen lévő 14 biztosító gyakorlata eltérhet egymástól. De általánosságban a kötelező felelősségbiztosításnál az az alapelv, hogy az eredeti állapotot kell visszaállítani, így a példa szerinti összetört autó helyreállítását 7 éves alkatrészekkel kellene végezni. Ha a helyreállítás új alkatrésszel történt, akkor értékemelkedés miatt a biztosító avulás címén levonja az új alkatrész és a használt alkatrész értéke közötti különbözetet. Árnyalja a képet, hogy ha bontott vagy utángyártott alkatrésszel történik a javítás (nem gyári, új elem kerül beépítésre), akkor a fent leírt értékkülönbözet nem jelentkezik, így a biztosító nem alkalmaz levonást.

Mindent összevetve a szakértői gyakorlatra például dr. Melegh Gábor Gépjárműszakértés című könyve ad iránymutatást, hogy mely alkatrészeket, milyen idős koruktól, mekkora elhasználódás mellett kell avultatni, ha újjal pótolják őket. Ezzel a gyakorlattal érvényesül a PTK-ban szabályozott káron szerzés tilalma.”

Mi is az a „káron szerzés”

Az avultatás a káron szerzés tilalmából alakult ki, azzal a céllal, hogy a károsult ne kerüljön kedvezőbb anyagi helyzetbe, mint amilyenben a károkozás előtti pillanatban volt – magyarázta Újvári Zoltán ügyvéd.

Nézzünk néhány példát.

Nem kizárt, hogy a hét éves gépkocsi fényezése kopott, karcos volt. Ha ezek az elemek összetörnek, és az autó a helyreállítás során új fényezést kap, akkor jobb esztétikai állapotba kerül, mint a baleset előtt volt. Ezzel a károsult autója értékesebbé válik.

Képzeljük el, hogy a vétlen autó fékpofái 50 százalékosok voltak a karambol idején, viszont, ha a baleset miatt cserélni kell, nyilván csak újat lehet beszerelni. És ugyanez a helyzet, ha kiszakad az esetleg már lefutott, kopott gumiabroncs.

Különbséget kell tenni ugyanakkor az úgynevezett „kopó-forgó” alkatrészek (fék, fogaskerék, váltó alkatrészek, gumi, stb) és a gépkocsi más elemei között. A kopó-forgó alkatrészek szinte mindig avulnak. De például a fényezett karosszériaelem nem biztos, hogy avulni fog még akkor sem, ha a kocsi mondjuk 15 éves, mert lehet, hogy a gazdája óvta, vigyázta és hibátlan a fényezése. Ilyen esetben nincs ok az avultatásra.

A CIKKNEK MÉG NINCS VÉGE!
LAPOZZ A KÖVETKEZŐ OLDALRA!