Már nem az Egyesült Államok a Lexus első számú piaca?

A márka fennállásának harminc éve alatt most először a második helyre szorult az Egyesült Államok a Lexus eladási rangsorában: a kínai piacon több autót adott el az autógyártó, mint bárhol máshol a világon.

2019 áprilisában 21 839 autót adott el Kínában a Lexus, 479 darabbal többet, mint az Egyesült Államokban. Ezzel egy harmincéves hagyomány ért véget, és minden bizonnyal egy új korszak vette kezdetét.

Bár szellemiségében, értékrendjében, esztétikumában és minőségében ízig-vérig japán márkáról van szó, a Lexust az észak-amerikai piac sajátosságai hívták életre. Nem csoda, hogy az 1989-ben a „világ legjobb autójával” (a Toyota akkori elnöke, Tojoda Eidzsi tömören így fogalmazta meg a későbbi LS400-ast, a Lexus legelső modelljét életre hívó F1 projekt célkitűzését) debütáló márka három évtizeden át az Egyesült Államokban érte el legnagyobb sikereit. Már 1991-ben a legnépszerűbb import luxusmárka lett, tíz évvel később pedig a teljes luxusautó-piacot uralta az USA-ban: a Lexus bevezetése óta egyetlen luxusmárka sem ért el több alkalommal piaci elsőséget Észak-Amerikában, mint a Toyota prémium márkája.

Ugyanakkor a Lexus Kínában is rohamléptekben terjeszkedett. 2007-ben már a Lexus volt az országban a legkeresettebb prémium import márka; ekkor Kína a márka negyedik legnagyobb piaca volt az USA, Japán és az Egyesült Királyság után. Tíz évvel később a Lexus közel 133 ezer autót adott el Kínában egy év alatt, csaknem kétszer annyit, mint 2013-ban. 2017 során rekord mértékű, 22 százalékos növekedést ért el, amit 2018-ban kis híján megismételt (+20,8%)[1].

Nem véletlen a növekedés: az ázsiai ország mára a globális prémium autóipar húzópiacává vált. 2011 és 2017 között több mint megduplázódtak a prémium szegmens eladásai[2]. A növekedés üteme már egy évvel ezelőtt messze meghaladta a világ egyéb piacain tapasztalt mértéket, és a kínai gazdaságot sújtó, általános lassulásnak nyoma sem mutatkozik a luxusautók iránti érdeklődésben. Az előrejelzések[3] szerint 2020-ra 23 millióra nő a tehetős nagyvárosi háztartások száma Kínában, az autóvásárlás pedig ugyanolyan prioritást élvez a lakosság körében, mint a lakásvásárlás vagy a gyerekek iskoláztatása.

A Lexus jelenleg a második legnagyobb ütemben növekedő prémium márka a kínai piacon, és az egyetlen, amely még nem rendelkezik helyi gyártóbázissal. A márka döntéshozóiban már 2011 táján felmerült a kínai betelepülés gondolata, ám a gyártás minőségére vonatkozó kételyek miatt ellenálltak a kísértésnek. Úgy tűnik azonban, erre az aggályra hathatós megoldást találtak, mert az Automotive News[4]pár hónappal ezelőtt gyakorlatilag kész tényként számolt be a helyi gyártóüzem létesítésének terveiről, amelyek „már csak a vezetőség jóváhagyására várnak”.

Talán pont a 2019. tavaszifordulat adja meg a végső lökést a gyártás helyi beindításának, és ha így lesz, nagyságrendekkel nőhetnek a Lexus helyi eladásai, és ezzel a márka globális súlya.

Fotók: Lexus, Reuters


[1] http://autonews.gasgoo.com/china_news/70015635.html

[2] https://www.mordorintelligence.com/industry-reports/china-luxury-car-market

[3] http://autonews.gasgoo.com/china_news/1022654.html

[4] https://www.autonews.com/article/20181005/OEM01/181009768/toyota-sensing-an-opening-debates-building-lexus-cars-in-china-report-says