Elképesztő bírságok várnak az autógyártókra Európában


Évtizedes fejlődés után az elmúlt két évben ismét emelkedni kezdett az európai autóflották átlagos CO2-kibocsátása. Ha ez így folytatódik, több milliárd eurós bírságokat fognak fizetni a gyártók.

Akár 33,6 milliárd eurós, azaz 10,8 billió (!) forintos bírságot is kiróhatnak az európai újautó-piac szereplőire 2021-ben, amennyiben az autógyártók a következő három évben nem képesek csökkenteni flottaszintű átlagos CO2-kibocsátásukat. Az autóiparban ugyan három év hosszú idő, a technológia pedig gyors ütemben fejlődik, ám a közelmúltban tapasztalt két, meghatározó piaci jelenség komoly akadályokat gördíthet az emissziós értékek további mérséklése elé.

A szabadidőjárművek rohamos térnyerése, valamint a csekély CO2-kibocsátású, ám más károsanyagok tekintetében fokozottan veszélyes dízelek népszerűségének visszaesése miatt megállt, sőt, visszájára fordult egy évtizedes, pozitív trend. Miután az autóipar 2007 és 2016 között következetesen és jelentős mértékben (41,3 g/km, avagy 25,9%) csökkentette termékeinek széndioxid-kibocsátását, az elmúlt két évben ismét emelkedni kezdett az eladott autók átlagos CO2-terhelése. Csupán néhány olyan autógyártó van, amelyik sikeresen ellenállt ennek a hanyatlásnak.

A környezetvédelmi előírások be nem tartása pedig nem csupán erkölcsi következményekkel jár. Amennyiben egy autógyártó átlagos CO2-kibocsátása meghaladja az adott évben érvényes határértéket, autónként és többlet g/km-onként 95 eurós büntetést kell fizetnie. Amennyiben tehát 2021-ben az Európában eladott új autók átlagos széndioxid-kibocsátása az akkorra előírt 95 g/km helyett a jelenleg mért 120,5 g/km értéken áll, a JATO Dynamics legfrissebb elemzése szerint 33,6 milliárd eurós bírságot kellene fizetniük a gyártóknak – ez a 2018-as pénzügyi teljesítményüket figyelembe véve a nettó autóipari profit csaknem ötven százalékának felel meg!

A helyzetet bonyolítja, hogy a határértéket rugalmasan értelmezik a jogalkotók: minél könnyebb autókat gyárt egy márka, annál komolyabb megszigorítások vonatkoznak rá – egy kisautó-specialistának például 92 g/km-ra szigorítják a határértéket, míg egy nehéz luxusautókat előállító cég esetében akár a 100 g/km-t is meghaladhatja az elérendő célérték, azaz a bírság kiszámításának alapja.


A CIKKNEK MÉG NINCS VÉGE!
LAPOZZ A KÖVETKEZŐ OLDALRA!