A Volkswagen bla-bla-bla, bla-bla-bla
A Volkswagen az idei Hannoveri vásárra látogatókat (április 1-5.) utazásra invitálja a holnap világába. A szállítási kapszulák, „POD” -ok, valódi jövővel rendelkező képzeletbeli kisteherautók. Elektromos működtetés és autonóm vezetés, „hívásra” jelennek meg, bárhol is szükségesek, egy városi vagy vidéki térségben, fesztiválokon vagy sporteseményeken. Mobil orvosi rendelővel, üzletekkel, elektromos autók töltőállomásaival vagy lounge-jellegű éttermekkel és kávézókkal felszerelve. Ebben a jövőben a Volkswagen a saját márkáinak felhasználásával fogja bővíteni a „Mobilitás szolgáltatásként” üzleti modellt azáltal, hogy hozzáadja az „Üzlet, mint szolgáltatás” modellt.
A mobilitás világa gyorsan változik. Ezeknek a változásoknak a hajtóereje a járművek digitalizálása, konnektivitása és elektrifikációja – mindez teljesen új autóipari koncepciókat tesz lehetővé. Ezek magukban foglalják majd a Volkswagen Haszonjárművek által kínálandó autonóm vezetésű kisteherautókat. A Volkswagen Csoport a 2019-es Hannoveri vásáron tartja világpremierjét a rugalmasan használható POD-oknak, bemutatva azok potenciális felhasználásait is. Ezekkel együtt a vállalat átemeli a Bulli eszméjét – a forgalomban ideálisan használt hely – egy teljesen új felhasználási szintre és egy új korszakra.
„Hannoverben ablakot nyitunk a jövő mobilitására” – mondja Alexander Hitzinger, a Volkswagen Haszonjárművek Technikai Fejlesztési Igazgatóságának tagja. Hitzinger folytatja: „Mint gyártó új lehetőségként és technológiaként mutatjuk be ezeket a POD-okat, alapot teremtve ezzel a holnap világának alakítására vonatkozó megbeszélésekhez. A Hannoveri Vásáron várom a megbeszéléseket jövőbeli potenciális üzleti partnerekkel és természetesen azon emberekkel, akik szakmailag csatlakozni szeretnének csapatunkhoz, hogy ezek az autonóm kisteherautók valósággá váljanak.”
A jövőbeni kiegészítő mobilterekként a POD-ok szinte korlátlan tervezési lehetőségeket kínálnak. A „Build on Volkswagen” mobilitási koncepcióban az autógyártó és mobilitási szolgáltató nem, mint a mobilitás területeinek jövőbeni üzemeltetőjeként szerepel, hanem innovációs forrásként és üzleti partnerként, ami a megvalósításához szükséges know-how-t biztosítja. A különböző méretű vállalatok mindenféle lehetőséget megkapnak arra, hogy ezeket a POD-okat új és innovatív üzleti ötletek gyakorlati megvalósítására használják – amint azt példák, mint a kávézó, az igény szerinti orvosi rendelő és a mobil üzlet is mutatják.
A Volkswagen Haszonjárművek ebben az esetben alkalmazza a modul járművekre vonatkozó kompetenciáját, hogy új platformot hozzon létre a mobilterületek bővítéséhez (moduláris bővítő platform vagy MAP). Ezen túlmenően a „Business as a service” kiterjesztett üzleti modellje integrálja az informatikai know-how-t az üzleti folyamatok automatizálására (mobil szolgáltató operációs platform vagy MBP) és az útvonal-optimalizálást a szolgáltatók és a végfelhasználók között (szolgáltatás-foglalási platform vagy SBP). A Hannoveri Vásáron különböző POD-ok szemléltetik, hogy ez a megközelítés miként szolgálhat az üzleti ötletek létrehozásának alapjául a jövő számára. Egyértelműen meg kell jegyezni, hogy a Volkswagen nem fogja működtetni ezeket a POD-kat; inkább ezeknek a járműveknek a hardverét és szoftverét biztosítja. A Hannoveri vásár látogatói beléphetnek a 4,8 m hosszú, 2,15 m magas és 1,85 m széles POD-kba, és kipróbálhatják őket. A POD-ok későbbi valódi kinézete egyelőre másodlagos jelentőséggel bírnak jelen pillanatban. Most az üzleti ötlet sokkal fontosabb. Csak példaként, a Sedric stílusú – autonóm vezetésű, elektromos hajtású Volkswagen – járművek is elképzelhetőek lennének. A Volkswagen-csoport moduláris elektromos hajtás mátrixa (MEB) lesz a műszaki alap. Négy POD kerül mintaként bemutatásra a Vásáron:
Egészségügyi POD. Ez a furgon egészségügyi ellátást visz vidékre, különösen krónikus betegségekben szenvedőknek, vagy ideiglenes felhasználásra, mindenféle eseményre. Tágas helyet biztosít a betegeknek, valamint egy diagnosztikai széknek és egy diagnosztikai monitornak. Az orvosok a „Health Care POD” -on keresztül kezelik és kommunikálnak a pácienssel a rendelőjükből. Technikai fogalomként ez a „távorvoslás”. 2018-ban Baden-Württemberg lett a németországi első állam, amely engedélyezte ezt a kezelési módszert. A Health Care POD mögött az ötlet a telemedicinális kezelési lehetőségek bővítése. Ilyenek például a vérvizsgálatok vagy az egészségügyi ellenőrzések elvégzése a megelőzési programok keretében. A beteg adatait valós időben továbbítják az orvosnak, és intelligens eszközök (intelligens órák vagy cukorbetegség chipek) is bevonhatók. Az Egészségügyi POD szintén érdekes a krónikus betegségekben szenvedő betegek számára, akiknek rendszerint havonta többször kell az orvoshoz vezetniük. A jövőben a kezelőszoba jöhet el hozzájuk. Mivel az autonóm Egészségügyi POD nem igényel semmilyen vezetőt, a szolgáltatás alacsony költséggel valósítható meg. A POD egy alkalmazáson keresztül foglalható.
Kiskereskedelmi POD. Itt a bolt vagy „kiskereskedelmi POD” jön az ügyfélhez. Hannoverben a bemutatott ötletként egy, az ügyfél számára készült új öltöny vagy nyári ruha megrendelése a téma. Ennek a kiskereskedelmi POD-nak egy alternatív használata egy városközpontban lehetne, ahol a vásárló új öltözéket rendelhetne a következő megbeszélés felé tartva vagy a szünetre. Így működne: Az ügyfél a POD kiemelt felületére lép. A folyamat irányításához egy érintőképernyőt használ. Az első lépés a ruházati cikk megkeresése és konfigurálása. Ezután a kiskereskedelmi POD lézerfénnyel végez testvizsgálatot. Végül a rendszer tájékoztatja az ügyfelet a szállítási időről. A fizetés kártyával vagy okostelefonon történik, amikor az ügyfél kilép. Természetesen a Hannoveri Vásáron bemutatott kiskereskedelmi POD is csupán egyike a számtalan ötletnek a jövőbeli vásárlások számára.
Barista Bar POD. Ebben az esetben egy Espresso bár érkezik oda, ahol szükség van rá. Nyolc ülőhely és nagy sebességű internet a fedélzeten. Ez egy mobil kávézó a csábító svéd „Fika” stílusban. Svédül a „Fika” laza fordításban, egyfajta beszélgetős, társadalmi kikapcsolódási típus. A „Barista Bar POD” vagy a „Fika POD” elképzelhető az üzleti világ hotspotjaiban, a bevásárló övezetekben vagy az eseményeken. A fedélzeti szolgáltatás biztosítja, hogy a cappuccino vagy az eszpresszó tökéletesen elkészüljön. Nyilvánvaló, hogy ez a gasztronómia POD is csak a sok ötlet egyikét tükrözi.
Energia POD. Ezt az energiafeltöltő POD-t arra használnák, hogy kiegészítse a töltési infrastruktúra hiányosságait. Például a mobil gyorstöltőállomás ismerné az összes hálózatba kapcsolt POD töltési szintjét egy meghatározott zónán belül és igény szerint a megfelelő időben energiával látná el őket. Az Energy POD-okat digitális online szolgáltatás segítségével is lefoglalhatnák nagyszabású rendezvények, például labdarúgó mérkőzések vagy rock-koncertek számára. Ugyanúgy elképzelhető, hogy az App segítségével felkérjük az Energia POD-ot a magán- vagy kereskedelmi ügyfelek elektromos autóinak feltöltésére. Az Energia POD megoldás egyik előnye, hogy az utak és városok nem igényelnek idő- és költségigényes átalakítást az elektromos járművek energiaellátásához.
A világ körül egy multi-touch földgömbön. A Volkswagen Csoport POD-jaival egy új üzleti világot nyit meg a Hannoveri Vásáron. A világ alakításának lehetőségei gyakorlatilag végtelenek. Az autonóm kisteherautók gyakorlatilag bármilyen célra kialakíthatók: pizzériától egészen az energia POD-ig, amely mobil töltőállomásként szolgálhat, de lehet wellness-gyógyfürdő, 5G-s nagy sebességű hotspot vagy karaoke bár. Bizonyos, hogy egy új világ jön most létre. A Hannoveri Vásár Volkswagen területén a látogatók nemcsak a megvalósított POD-okat tekinthetik meg, hanem egy multi-touch földgömböt is, hogy szélesebb rálátást kapjanak a dolgokra. Ez egy gömb alakú ultra-HD érintőképernyő – egy interaktív és központi kommunikációs eszköz. A földgömbön éríintőpontokat helyeztek el. A Volkswagen innovációs hálózatának kutatási területeit és a központi régiókat mutatják, amelyek a jövőbeni mobilitás speciális központjai lesznek.
Helyszínek Észak-Amerikában, Európában és Ázsiában. A csoport kutatási helyszínei az egész világon eloszlanak: az USA-ban San Francisco-ban található a Kalifornia Innovációs Központ. Az Európai Innovációs Központ helyszínei Barcelonában, Potsdamban és Wolfsburgban találhatók. Az Ázsiai Innovációs Központ helyszínei Shanghai, Peking és Tokió. Ezen kívül van egy Innovációs Központ Tel Avivban. Az említett központi régiók a német Szászország; Shanghai, Kína; Mumbai, India; és San Francisco, Kalifornia. A vásár látogatói kiválaszthatják azokat a pontokat, melyekről többet szeretne megtudni. Soknak közülük visszacsatolása van a Hannoverben kiállított POD-okra – interfészek a ma és a holnap virtuális és valós világai közötti. Mindez megtapasztalható a Volkswagennél a 2019-es Hannoveri Vásáron.