Nem vicc! Korlátlanul megosztja versenytársaival balesetelemző technológiáját a Toyota
A Toyota tavaly tavasszal mutatta be virtuális törésteszt-bábujának legújabb generációját. A THUMS technológiát most ingyen az autóipar és a kutatóintézetek rendelkezésére bocsátják, hogy elősegítsék a balesetmentes közlekedés megvalósulását.
Húsz éve tökéletesíti a törésteszt-bábukat helyettesítő szimulációs szoftverét, a „biztonsági célú, teljes emberi modellt” (Total Human Model for Safety, röviden THUMS) a Toyota Motor Corporation. A technológia lehetővé teszi, hogy a mérnökök egy-egy új modell fejlesztésének már a legkorábbi szakaszaiban is elemezhessék a konstrukció utasvédelmi teljesítményét – ezzel nemcsak felgyorsítható a fejlesztési ciklus, de hatékonyabbá is tehetők az utasok biztonságát óvó rendszerek és struktúrák. A THUMS élethűen szimulálja nemcsak az eltérő alkatú és méretű emberi testek mozgását, de a belső szervek és a csontok erőhatásra adott reakcióit is.
A virtuális bábu különböző méretekben programozható, a hároméves kisgyermektől egészen a felnőtt férfiakig, szimulálhatók vele autóvezetők, utasok és gyalogosok is. A technológia legújabb generációjával pedig már a hamarosan piacra lépő autonóm gépkocsikkal kapcsolatban felmerülő, előzmények nélküli elvárásokra és kérdésekre keresett választ az autógyártó.
Ezt a szó szerint és átvitt értelemben egyaránt felbecsülhetetlen értékű technológiát bocsátja most az autóipar, illetve szélesebb körben a teljes társadalom rendelkezésére a Toyota. 2021 januárjától bárki ingyen hozzáférhet a szoftverhez; az autógyártó ezzel is azt szeretné demonstrálni, hogy az autóipar előtt álló kihívásokat (különös tekintettel az önjáró gépkocsik teljességgel feltérképezetlen világára) közös erővel gyorsabban és hatékonyabban oldhatják meg az érdekelt felek.
„Szeretnénk, ha kutató- és fejlesztőmunkánk gyümölcsét mindazon fejlesztő csapatok élvezhetnék, akik a jövő mobilitási társadalmában megjelenő, emberi beavatkozás nélkül közlekedő gépjárművek és egyéb technológiák létrehozásán dolgoznak” – kommentálta a felajánlást Seigo Kuzumaki, a technológia fejlesztésében közreműködő kutató.
A THUMS technológiát jelenleg is mintegy száz autóipari vállalat és kutató szervezet alkalmazza, hogy felgyorsítsák és pontosítsák a biztonsági technológiák fejlesztését. Jelenleg a hatodik generációjában jár a technológia, a Toyota a negyedik, ötödik és hatodik verziót teszi közkinccsé.
A THUMS modell rövid története
Év | Fázis | Leírás |
1997 | A Toyota központi kutató és fejlesztő laboratóriuma megkezdi a THUMS technológia kifejlesztését | |
2000 | Megjelenik a THUMS 1.0 verziója | részletes csontszerkezet-modell |
2005 | THUMS 2.0 verzió | részletes arcszerkezet-modell |
2008 | THUMS 3.0 verzió | részletes agyszerkezet-modell |
2010 | THUMS 4.0 verzió | belső szervek részletes modellje |
2011 | Különböző testalkatokkal egészül ki a THUMS 4.0 | kistermetű hölgy, nagytermetű férfi |
2015 | THUMS 5.0 verzió | a teljes izomzat részletes modellje |
2016 | Gyermek modellekkel egészül ki a THUMS 4.0 | 3, 6 és 10 éves korú gyermekek |
2019 | THUMS 6.0 | A belső szervek modellje izom-modellekkel egészül ki |
2020 | Ingyenes hozzáférés a THUMS 4.0-6.0 generációkhoz | legújabb verzió |
Fotók: Toyota