Bármennyire is fura, az utas nem hülye!
Pályafelújítás miatt érezhetően kevesebben utaznak a pécsi és a hatvani vonalon
Két jelentős vonalon, a Budapest–Pusztaszabolcs és a Budapest–Hatvan vonalon zajlanak több évet átfogó pályafelújítások. A pusztaszabolcsi vonalon végzett felújítási munkák 2017 májusában indultak el, a 80a vonalon – bár 2018 tavaszán kezdődtek a munkálatok a NIF beruházásában – az utasok számára több kellemetlenséggel járó munkaszakasz csak nyáron lépett életbe. Az utazó közönség mindkét vonalon érzékeli a vasúti közlekedésben beállt változásokat, mindkét esetben visszaesett az utasszám.
Bár a növekvő eljutási idő és az átszállások miatt 2019-ben még az utasszám további csökkenésével számol a vasúttársaság, viszont ez a felújítások után jóval meghaladhatja a korábbi adatokat, ahogy azt a székesfehérvári és esztergomi vonalak esetében is tapasztalták.
Az vágányzár első heteinek tapasztalatai alapján, az eddig vonattal utazók közül, a vágányzár ideje alatt is sokan a közösségi közlekedést, a H8-as HÉV-et, illetve a Volánbuszt választják úti céljuk eléréséhez:
- A H8-as HÉV-vonalon sűrített menetrend február 4-i indulás óta, a 6:30 és 8 óra közötti reggeli csúcsidőben, valamennyi Örs vezér tere irányú járat magasabb kihasználtsággal közlekedik. A Cinkota HÉV-állomáson mért utasszámadatok szerint, csúcsidőben a HÉV-járatokon a bevezetés előtti időszakhoz képest 25 százalékkal, egyes vonatoknál 50 százalékkal nőtt az utasszám.
- A Volánbusz Isaszeg-Budapest viszonylatán is érezhetően emelkedett az utasszám, ezért arra nagyobb autóbuszok, több férőhellyel, sűrűbben közlekednek.
2018-ban 2017-hez képest:
- a Budapest–Pusztaszabolcs–Pécs vonalon az elővárosi szakaszon 3,5 millióról 2,3 millióra; míg a teljes vonalon 5 millióról 3,7 millióra csökkent az utasok száma;
- a Budapest–Hatvan–Sátoraljaújhely vonalon az elővárosi szakaszon 4,5 millióról 3,8 millióra; míg a teljes vonalon 9,2 millióról 8,4 millióra változott az utasszám.
A 2018-ban tapasztalható csökkenés folytatódott 2019 januárjában is. 2018 januárjához képest 2019 első hónapjában:
- a Budapest–Pusztaszabolcs–Pécs vonalon az elővárosi szakaszon 280 ezer helyett 164 ezer; míg a teljes vonalon 401 ezer helyett 267 ezer lett utasszám;
- a Budapest–Hatvan–Sátoraljaújhely vonalon az elővárosi szakaszon 386 ezerről 282 ezerre; míg a teljes vonalon 754 ezerről 613 ezerre csökkent az utasok száma.
A 80a és 80-as vonalon az egész 2019-es évben további visszaesés várható a február 4-étől tíz hónapig tartó vágányzár miatt, melynek időtartalma alatt Aszód és Pécel állomások között csak vonatpótló buszok közlekednek, a megszokottól hosszabb eljutási idővel. Az első két teljes hét (február 4-17.) adatai alapján a hatvani vonal elővárosi szakaszán az egy évvel korábbi adatokhoz képest majdnem felére, 221 ezerről 115 ezerre csökkent az utasok száma.
A MÁV, a MÁV-START, a MÁV-HÉV, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt., a VOLÁNBUSZ számos egyeztetést folytattak, hogy a forgalomkorlátozás idejére megfelelő alternatívát kínáljanak az utazóknak, ezért összehangolták és a várható utazási igényekhez igazították a vonatok, a HÉV-járatok és a buszok menetrendjét.
Bár a munkálatok ideje alatt a vasútvonalakon bekövetkező átmeneti utasszámcsökkenés szinte elkerülhetetlen, de a korszerűsített pálya, megújult állomási környezet és csökkenő menetidők előrevetítik, hogy a felújított vonalakon várhatóan visszaáll, sőt tovább növekszik a vasutat választó utazók száma, mint ahogy a székesfehérvári és az esztergomi vonalon is erőteljes utasszám-növekedést eredményezett a pályafelújítás.
A pécsi vonalon áprilistól újra a teljes vonalon járnak a vonatok
Kelenföld–Százhalombatta-Pusztaszabolcs vonalszakasz felújítása 2017-ben kezdődött meg. Jelenleg Kelenföld és Százhalombatta között teljes vágányzár mellett zajlanak a munkálatok, de áprilistól újra közlekednek a vonatok ezen a szakaszon is. A felújítás újabb fázisához igazodó menetrendről március közepén ad tájékoztatást a vasúttársaság.