Hoppá! Toyota motorral szerelt hibrid lehet az új csúcs-Lotus
A legfrissebb iparági hírek szerint a Toyota Camry-ből ismert V6-os hibrid hajtáslánccal ébredhet Csipkerózsika-álmából az ezredforduló kedvelt sportautója, a Lotus Esprit
Új fejezetébe léphet a Toyota és a Lotus közötti tradicionális együttműködés. A japán márka az ezredforduló óta szállít ütőképes, mégis megbízható erőforrásokat a brit butikgyártónak, most pedig annak megújulásában és villamosításában is komoly szerephez juthat a globális hibrid-specialista.
A következő öt évben új alapokra helyezné és megszilárdítaná tevékenységét a Lotus, a legendás Colin Chapman által 1948-ban alapított brit sportautó-márka. Az átalakulás első lépéseként visszahoznák az 1976 és 2004 között gyártott, kultikus kupét, az Esprit-t. A kínálat legnagyobb, legkomfortosabb tagjának ígérkező modell a brit Autocar megbízható forrásai szerint hibrid hajtásláncot kap, méghozzá a Toyotától, ezen azonban csak azok lepőnek meg, akik nem ismerik a két cég közötti együttműködés múltját.
A márka jelenlegi modellpalettájának összes tagját ugyanis Toyota-motorok hajtják: az 1.8 literes 2ZR-FE négyhengeres (amelynek kompresszoros változata dolgozott a Yaris GRMN-ben), a szintén 1.8 literes 2ZZ-GE (Corolla TS), valamint a 3.5 literes V6-os 2GR-FE (Lexus RX 350), feltöltött vagy szívó kivitelben. A beszámolók szerint az angol márka megmaradna a sikeres 3.5 V6-os konfigurációnál, ám kompresszor helyett (vagy azon felül) villanymotorral toldanák meg a belső égésű erőforrás teljesítményét.
A Toyota palettáján jelenleg két ilyen hibrid hajtáslánc is található: az egyik a Camry szívómotorján alapuló, 312 lóerős egység, amellyel a Lexus RX 450h-ben találkozhatunk (2GR-FXS), a másik a Lexus LC 500h-ból ismerős, 359 lóerős rendszerteljesítményű konstrukció (8GR-FXS). A Lotus jelenlegi legnagyobb modellje, az Evora csúcskivitelében 422 lóerőt ad le a kompresszoros 2GR-FE; az új Esprit-motornak ennél feltétlenül erősebbnek kell lennie. A jelen formájukban takarékosságra hangolt hathengeresekben azonban bőven van még tartalék ahhoz, hogy feltöltés nélkül (például az Atkinson-ciklus átállításával vagy a hibrid vezérlés módosításával) könnyedén elérjék a kitűzött teljesítménycélt.
Az Autocar újságírója szerint egy másik lehetséges út, hogy a Toyota csak a hajtáslánc belső égésű komponensét adja, a villamosítást pedig a Lotus vállalja magára. Kétségtelenül járható ez az út is (a Lotus már bemutatta és az eredeti tervek szerint az év vége előtt forgalomba hozza elektromos szupersportkocsiját, az Eviját), ám hosszabb és rögösebb annál, mintha a komplett hajtásláncot a Toyota szállítaná. Ráadásul a fejlesztési kapacitás megosztása késleltetné a Lotus legfontosabb újdonságának, egy esetleges szabadidőjárműnek a megvalósulását.
A Lotus Esprit visszatérésének ötlete egyébként nem új keletű: a gyár már 2010-ben bemutatott egy formatanulmányt, amelynek sorozatgyártását végül 2014-ben elvetették. A képeinken is szereplő Lotus Esprit Concept ülései mögött szintén egy Toyota blokk, egy 620 lóerős 5.0 V8-as monstrum dolgozott volna, méghozzá opciós hibrid (KERS) technológiával kiegészítve.
Ez a blokk minden bizonnyal közeli rokona lett volna annak a versenymotornak, amelyet az észak-amerikai Grand Am szériában, valamint a japán Super GT bajnokságban akkoriban rajthoz álló Toyota és Lexus versenyautók alkalmaztak.
Az Autocar helyszíni fotói alapján az biztos, hogy már nem kell sokat várnunk a helyes válaszra. A modell várható bemutatását
Fotók: Toyota, wheelsage.org
Kiadta a Smarter Média