Ezért lépett műszaki partnerségre a MoneyGram Haas F1 csapatával a Toyota

A TOYOTA GAZOO Racing versenyistálló az elmúlt években elhozta a Toyota motorsport aranykorát, a világ legnagyobb és leginnovatívabb autógyártójának motorsport részlege többször, nem ritkán sorozatban egymás után megnyert minden olyan megmérettetést és versenysorozatot, amelyben csak elindult gyári színekben, legyen szó a Dakarról, vagy épp a Hosszútávú Világbajnokságról, netalán a Rally Világbajnokságról. Az elmúlt években egyre többen találgatták, vajon mikor tér vissza a környezettudatos japán autógyártó a világ leggyorsabb versenysorozatának tekintett F1-be, ahol 2002 és 2009 között egyszer már megmérette magát, akkor azonban korlátozott sikerrel: futamgyőzelmet nem sikerült szereznie, ám a 140 futamból, amelyen rajthoz álltak, 13 alkalommal dobogós helyen végeztek a Toyota pilóták. Sokan úgy érezték végre elérkezett az idő, és az ehhez vezető első lépésként értékelték közelmúltbéli bejelentést, miszerint ’a Toyota és a MoneyGram Haas F1 Team műszaki partnerséget kötött az autóipar jövője érdekében.’ Na de, mit is jelent ez pontosan, és miért döntött a Toyota az együttműködés mellett?

2018 óta 3 arany és 4 ezüst a Dakaron, 5 egyéni és 4 konstruktőri világbajnoki cím a Rally Világbajnokságban (WRC) valamint 5 konstruktőri és egyéni világbajnoki cím a Hosszútávú Világbajnokság (WEC). Ez az elmúlt évek eddigi mérlege a TOYOTA GAZOO Racingnél, amelynek köszönhetően sokan a Toyota motorsport aranykorát emlegetik. Elérkezett volna hát az idő az F1-be való visszatérésre is?

A TOYOTA GAZOO Racing (TGR) és a MoneyGram Haas F1 Team alig másfél hete bejelentette, hogy keretszerződést kötöttek a MoneyGram Haas F1 Team járműfejlesztésére és együttműködésére vonatkozó technikai partnerség megkötéséről. A partnerség révén a két fél célja, hogy hozzájáruljon az autóipar fejlődéséhez, olyan környezetet teremtve, amelyben a fiatal japán versenyzők, mérnökök és szerelők tapasztalatot szerezhetnek és fejlődhetnek az FIA Forma-1-es világbajnokságban (F1), az autósport csúcsán. A Toyota GAZOO Racing továbbra is azért versenyez a motorsportban, hogy az autógyártás három alapvető elemét: az emberi képességeket, a folyamatokat és a terméket tökéletesítse. A Toyota igazgatótanácsának elnöke, a mesterpilótaként Morizo versenyzői néven ismert Akio Toyoda által erősen szorgalmazott „vezetőközpontú” autógyártás során az autókat a motorsport versenyek során újra és újra a határokig elmenve, majd azokat is túllépve tesztelik, majd tökéletesítik, továbbfejlesztik, és a profi vezetők visszajelzéseit részletekbe menően beépítik a sorozatgyártású járművek fejlesztésébe. Ennek a folyamatnak elengedhetetlen része és előfeltétele a pilóták, a mérnökök és a szerelők képességeinek fejlesztése, az adatelemzés és -felhasználás folyamatának hatékony használata, valamint a versenyautók fejlesztése során szerzett tapasztalatok felhasználása a sorozatgyártott autók fejlesztése során.

A Toyota és a MoneyGram Haas F1 Team között létre jövő technikai partnerség révén a TOYOTA GAZOO Racing hatalmas lehetőséget lát a humán (mérnöki, szerelői és pilótai) készségek új szintre való emelésére és a folyamatok tökéletesítésére, amely a csapat egyik erőssége az F1-ben, hogy felgyorsítsa az motorsportban szerzett tapasztalatok révén alkalmazása révén egyre tökéletesebbé váló utcai autók gyártását. A know-how és az infrastruktúra a hatalmas mennyiségű adat – például a folyamatban lévő versenyek vezetési adatai – több ponton történő megosztása az ilyen adatok azonnali elemzésének és azonnali felhasználásának képességé az adott verseny stratégiai tervezésében a Toyota szerint hatalmas előnyöket rejt magában számos más fejlesztési területen.

A megállapodás konkrétan azt foglalja magában, hogy a MoneyGram Haas F1 Team tesztvezetésein részt vesznek a TOYOTA GAZOO Racing által képzett pilóták, mérnökök és szerelők. Ez lehetővé teszi a versenyzők számára, hogy F1-es vezetési tapasztalatokat szerezzenek, a mérnökök és a szerelők pedig megtanulják, hogyan elemezzenek hatalmas mennyiségű adatot, például vezetési adatokat, hogy hatékonyan működtethessenek egy ilyen folyamatot a TOYOTA GAZOO Racingnél. A megállapodás azt is magában foglalja, hogy a TOYOTA GAZOO Racing világszínvonalú, a Dakaron, a Hosszútávú Világbajnokságban és a Rally Világbajnokságban már bizonyított mérnökei és szerelői részt vesznek a MoneyGram Haas F1 Team versenyautóinak aerodinamikai fejlesztésében, hogy olyan szakértőket képezzenek – azáltal, hogy a résztvevők szénszálas alkatrészeket terveznek és gyártanak szimulált, szélsőséges működési környezetben –, akik aktív szerepet játszhatnak az autósport csúcsának élvonalában, és a sorozatgyártású járművekbe is átültethetik a megszerzett technológiát és tudást. A Toyota Gazoo Racing és a MoneyGram Haas F1 Team közös szándéka, hogy a humánerőforrás-fejlesztés révén hozzájáruljanak a motorsporthoz és az autóiparhoz, és folytatni kívánják a versenycsapataik megerősítésére irányuló kezdeményezéseiket.

Hadd beszéljek Morizóként egy kicsit a most bejelentett együttműködés mögött meghúzódó szellemiségről. A TOYOTA GAZOO Racing elnökeként sok autóversenyző van körülöttem. Mindannyiuknak ugyanaz az ambíciója: A világ leggyorsabb autóit szeretném vezetni. Ugyanakkor az én döntésem volt, hogy a Toyota 15 évvel ezelőtt kiszállt az F1-ből, és amikor ezek az autóversenyzők velem voltak, nem érezték úgy, hogy nyíltan beszélhetnek ezekről az álmaikról. Ezt a homályos elégedetlenséget sokáig magam is éreztem. Még mindig úgy gondolom, hogy a Toyota elnökeként a döntésem, hogy kivonultam az F1-ből, helyes volt. Ugyanakkor, mint Akio Toyoda, egy átlagos ember, aki szereti az autókat, van bennem egy olyan oldal, amely neheztel, amiért elzártam az utat a japán fiatal versenyzők előtt, hogy a világ leggyorsabb autóit vezethessék. A Haas csapatfőnöke, Ayao Komatsu olyan valaki, aki megnyitotta az utat a nagy álmok megvalósításához, és tudom, hogy egy nagyszerű apától kapta meg a szabadságot, hogy ezeket az álmokat kergesse. Szeretném, ha a japán gyerekek is arról álmodozhatnának, hogy egy nap a világ leggyorsabb autóit vezethetik. Ezúttal én szeretnék az az apa lenni, aki megadja a gyerekeknek a szabadságot, hogy kergessék az álmaikat. Komatsu és én osztozunk ezekben az eszmékben. Komatsu igazgató úr, mindenki a Haasnál és mindenki, aki részt vesz a japán motorsportban, valósítsuk meg együtt ezeket az álmokat!” – fogalmaz Akio Toyoda, a Toyota világszintű elnöke az együttműködés kapcsán.

Kapcsolódó podcastok a PodCars és a Begurulva youtube, valamint videa csatornákon!