Ezek a Toyoták arra valók, hogy méltósággal vigyék el a halottakat az utolsó útjukon
Abe Sinzó volt japán miniszterelnök holttestét egy különlegesen átépített Toyota Centuryval szállították a szeptember végén rendezett állami temetésen, de a Toyota más, kisebb típusai is népszerű alapnak számítanak a halottaskocsi-gyártók számára.
Abe Sinzó volt japán miniszterelnök idén július 8-án merénylet áldozata lett, a temetését egy nagyszabású állami ceremónia keretében szeptember 27-én tartották. Utolsó útját egy állami tulajdonú Toyota Century halottaskocsival tette meg, amely a Toyota aktuális zászlóshajójának legújabb változatán alapult.
Nemcsak a Toyota-modellkínálaton belüli státusza, a hatalmas presztízse, hanem a színe is tökéletes választássá teszi a Centuryt halottaskocsinak. Ez ugyanis nem egy egyszerű fekete, hanem az a fajta, amelyet a hagyományos japán lakkozómesterek használtak a múltban: a Kamui nevű fényezés hét rétegből áll, ezek között van egy átlátszó bevonat is, amely fekete festéket is tartalmaz, hogy lakkfekete benyomást keltsen.
Kivételes mélységet és egyenletes fényt ad a fekete árnyalatnak a hagyományos japán lakkművészetből származó, háromszor elvégzett nedves csiszolás és polírozás, mivel eltünteti a legparányibb egyenetlenségeket is. A folyamat legvégén a karosszéria tükröződő bevonatot kap, hogy bármiféle fakóság vagy folt eltűnjön róla.
A halottaskocsi-változat jelentősen nagyobb az eleve igen hosszú, 5,335 méteres limuzin Centuryhez képest is, a 3,09 méteres tengelytávot jócskán 4 méter fölé növelték, miközben a hátsó túlnyúlás változatlan maradt. Jól sikerült a kettős hátsó ajtók integrálása a jármű hátulján, igaz, a hatalmas, vinillel borított koporsószállító felépítmény kitakarja a hátsó lámpák egy részét.
A Century alapként használt harmadik generációja 2018-ban jelent meg, ebben a korábbi V12-es motort már egy korszerűbb és takarékosabb ötliteres V8-as motorral ellátott hibrid hajtáslánc helyettesíti, 431 lóerős csúcsteljesítménnyel. Egy temetésen nagy előny, ha a halottaskocsi a Century hibridhez hasonlóan kisebb távokat tisztán elektromos hajtással is képes megtenni, így kellemetlen szagokkal és füstöléssel nem zavarja a mellette sétáló gyászolókat.
Az állami Century halottaskocsin is megtalálhatók az ún. Landau masnik, amelyek a hátsó oldalpanelek díszítéséért felelnek. Ez egy utalás a klasszikus, részben nyitható tetejű Landau hintók elliptikus rugókkal megtámasztott zsanérrendszerére, de a krómozott fém elemek itt természetesen csak díszként funkcionálnak, mivel a Century tetejét nem lehet lenyitni. Egyébként az ehhez hasonló stilizált, funkció nélküli, ívelt Landau masnik először a kabriónak tűnő, műbőr borítású acéltetős autókon jelentek meg Amerikában, aztán ezek kikopásával a halottaskocsikra kerültek át, hogy elegánsabbá tegyék őket, és feldobják az unalmas látványt nyújtó, nagy fekete felületeiket.
Érdemes megemlíteni, hogy Japánban a 80-as, 90-es évekig nem az ilyen komor, nyugati stílusú halottaskocsikat használták a kegyeleti szertartásokon, hanem a hagyományos japán temetkezési autókat (miyagaták), melyek sokkal díszesebbek voltak. Lényegében kerekekre tett buddhista templomnak néztek ki, masszív tetőszerkezettel, arany faragásokkal, sárkány és lótuszvirág motívumokkal, valamint egyéb díszekkel. Gyakran Toyota Crown-alapokra építették a miyagatákat, mivel ezt a típust a tekintélye, a mérete és az erős, sorhatos motorja kiválóan alkalmassá tette a feladatra.
Manapság Japánban a fura külsejű autóiról ismert karosszériaépítő manufaktúra, a Mitsuoka számít a halottaskocsik legnagyobb gyártójának és specialistájának. Az 1968-ban alapított cég portfóliójában összesen hétféle ilyen jármű szerepel, ezek közül öt valamelyik Toyotán vagy Lexuson alapul. A donor járművek között a Toyota Corolla-alapokra épült Mitsuoka Riyagi jelenti a belépő szintet, de lehet rendelni Toyota Alphard kisbusz, Toyota Crown és Toyota Century, valamint Lexus LS460 luxuslimuzin-alapokra épített pompakocsit is.
Szinte minden típusból kétfélét gyártanak: olyat, amit a tengelytáv, és olyat is, amit a hátsó túlnyúlás megnyújtásával tesznek alkalmassá koporsószállításra. Az előbbiek között nem ritka a közel hét méter hosszú sem, amely a koporsó(k) mellett akár öt személyt is képes nagy kényelemben szállítani. A Mitsuoka halottaskocsik közös jellemzője az antibakteriális, szagtalanító műbőr bevonattal ellátott koporsószállító felépítmény elfüggönyözhető ablakokkal, diszkrét hangulatkivilágítással, márványpadlóval és masszív koporsógördítő mechanizmussal, a vízálló műbőr külső borítás, a Landau díszmasni, valamint a masszív, felfelé nyíló hátsó ajtó.
Argentínában a noetingeri Carrozados Rosano karosszériaépítő cég többek között az előző generációs Toyota Corollákból is készít egyedi gyártású halottaskocsikat, náluk a megrendelő választhat az amerikai típusú, zárt-üvegezett, vagy a nyitott, pickupszerű, de tetővel ellátott koporsószállító felépítmények közül.
Fotók: Mitsuoka-tokuhan.com, Caranddriver.com, Clevelandmoto.com