A Lexus, amelyből egyetlen példány létezik – csak nem tudjuk, hol

Amikor a sztárvilág egyik legelhivatottabb környezetvédője a hibrid prémiumjármű fogalmát megteremtő autógyártóval fogott össze, egy olyan gépkocsi született, amelyet még ma is leesett állal csodálnánk meg – ha tudnánk, kinél keressük.

Paul McCartney nem csak a világ egyik legsikeresebb dalszerzője, de elkötelezett környezetvédő is. Amikor tehát Sir Paul 2005-ös észak-amerikai turnéja egybeesett a világ első hibrid luxusterepjárójának, a Lexus RX 400h-nak a bevezetésével, az autógyártó magától értetődő természetességgel vállalta a koncertkörút támogatását. Az együttműködés ezzel távolról sem ért véget; a szokásos szponzoráción túlmutató, közös értékrenden és kölcsönös rokonszenven alapuló kapcsolat megkoronázásaként a Lexus 2008-ban egy különleges ajándékkal: egy LS 600h L hibrid luxuslimuzinnal kedveskedett az egykori gomafejűnek hatvanötödik születésnapja alkalmával. A hatalmas ökoszedánt hosszú éveken át használta napi rendszerességgel McCartney, többek között 2011-es esküvőjén is ezzel gördült a templom elé.

Most azonban kanyarodjunk vissza a kapcsolat kezdetéhez, a 2005-ös turnéhoz. Az együttműködési megállapodás keretében ugyanis a Lexus egy különleges tombolát szervezett, amelynek a fődíja egy vadonatúj RX 400h volt, a jegyekből befolyó összeget pedig teljes egészében a Sir Paul által megnevezett jótékonysági szervezet támogatására fordították.

Hogy a tombola vonzóbb legyen, az autó teljesen egyedi kidolgozást kapott. Fekete karosszériáját McCartney kedvenc basszusgitárjának, egy 1961-es Höfner 500/1-es modellnek az illusztrációjával díszítették. Paul McCartney a kézzel festett motívumot személyesen írta alá, a motorházfedélen pedig annak a 2005-ös Motor of Love válogatáslemeznek a borítója elevenedett meg, amelyet kizárólag a Lexus márkakereskedéseiben lehetett megvásárolni.

Ennél is izgalmasabb volt a belső tér. Tudva, hogy McCartney elkötelezett vegetáriánus, a Lexus teljesen bőrmentes kárpitozást választott, az ülések középrészét pedig ugyanabból a szövetanyagból készítették, amelyet a zenész által kedvelt Vox AC30 erősítő gyártásánál is használtak. Az ajtópaneleket a legendás basszusgitár testét védő koptatólap gyártásához használt, gyöngyházfehér műanyagból készítették, az automata sebességváltó programválasztó karjára pedig a hatvanas évek legendás mikrofonjának, a Shure 55 Unidyne-nak a fejét szerelték fel. Az utastérben plakett hirdette a modell különlegességét, az ülésekbe McCartney aláírását hímezték, a Mark Levinson audiorendszer pedig gitárbemenetet kapott, így a reménybeli nyertes akár koncertet is adhatott autójából.

Az autó végigkísérte a turnét, a rajongók pedig több mint fél éven át vásárolhattak tombolajegyeket, darabját 10 dollárért. 2006 áprilisában annak rendje és módja szerint kisorsolták, innentől kezdve viszont sorsa nagyjából ismeretlen. Annyi bizonyos, hogy egy évvel később feltűnt egy észak-amerikai aukciós ház, a Barret-Jackson floridai árverésén, ahol ismeretlen összegért cserélt gazdát, órájában mindössze 202 kilométerrel. Két évre rá egy másik ügynökség, a Mecum árverezte el. Az árat ezúttal sem hozták nyilvánosságra, a futásteljesítmény azonban 725 kilométerre nőtt.

Hogy azóta mi lett a sorsa, teljes rejtély. Egyesek szerint rossz ómen volt McCartney első basszusgitárját az autóra festeni: a legendás hangszernek ugyanis valamikor 1969 után lába kélt, és a mai napig nem tudni, mi lett a sorsa. Az 1961-es Höfner 500/1 széria egyébként a maga nemében ugyanolyan egyedülálló alkotás volt, mint a Lexus RX 400h: a modellt csak ebben az évben készítették tömör lucfenyő előlappal és ikertekercses hangszedővel, ami karakteres, telt hangzást kölcsönzött a gitárnak. Míg azonban ezt a szériát mindössze négy hónapon át gyártották, és ritka, megismételhetetlen különlegességként tekintenek rá a gyűjtők, a Lexus RX 400h egészen más utat járt be. 2008-ig gyártásban maradt, és kiváló minőségének köszönhetően számos példánya a mai napig használatban van. Ha nem is gyűjtői kincs, mégis nagy történelmi jelentőséggel bír, mint a világ első hibrid prémium járműve, amely örökre megváltoztatta a luxusautók fogalmát.

Fotók: Mecum.com, Conceptcarz.com