Megbénította Bukarestben a felszíni tömegközlekedést a járművezetők spontán munkabeszüntetése
Baranyi László, az MTI tudósítója jelenti:
Megbénította Bukarestben csütörtökön a felszíni tömegközlekedést a járművezetők spontán munkabeszüntetése, amellyel a Bukaresti Közszállítási Vállalat (STB) vezérigazgatójának menesztését és a kollektív munkaszerződés megújítását akarják elérni.
Egyetlen villamos, busz vagy trolibusz sem állt forgalomba a reggeli műszakra előirányzott, csaknem 1500 jármű közül. A különálló vállalat által üzemeltetett metró állomásain hatalmas torlódás alakult ki, és a megnövekedett autóforgalom miatt a belváros egyetlen összefüggő forgalmi dugóvá változott, a fuvarmegosztó cégek pedig több mint kétszeresére emelték tarifáikat.
Nicusor Dan, Bukarest főpolgármestere politikai manipulációnak minősítette az akciót, és bejelentette: azzal a kéréssel fordult a törvényszékhez, hogy minősítse illegálisnak a sztrájkot, és rendelje el a munka felvételét.
A főpolgármester szerint már csak a világjárvány miatt elrendelt veszélyhelyzet miatt sem törvényes a szakszervezet akciója, amely nem tartotta be a munkakonfliktus kötelező lépéseit, és azzal is törvényt sértett, hogy a munkabeszüntetés idejére nem biztosította a kiemelt fontosságú szolgáltatás legalább 30 százalékának üzemeltetését. A főpolgármester úgy értékelte: a járművezetők sajnálatos módon felültek Vasile Petrariu, a főváros szociáldemokrata önkormányzati képviselője, az STB szakszervezeti vezetője „uszításának”.
Petrariu azt állítja: nem a szakszervezet által meghirdetett sztrájkról van szó, hanem a STB 11 ezer alkalmazottja elégelte meg, hogy a vállalat vezetése nem foglalta bele az idei költségvetési igényébe az alkalmazottak – inflációkövető, legalább tíz százalékos – béremelési igényét, és nem tett semmit a munkakörülmények javítása érdekében. A szakszervezeti vezető szerint csak a STB vezérigazgatójának leváltása és egy új kollektív munkaszerződés kidolgozása oldhatja meg a konfliktust.