Így hódít az új CH-R
Kifinumult belső formaterv
A Toyota C-HR tulajdonosai egyértelműen a tágas, levegős utasteret tartják a modell egyik legszerethetőbb tulajdonságának. A Toyota – válaszul a visszajelzésekre – körültekintően gondoskodott arról, hogy a felületek még vonzóbb megjelenésűek és finomabb tapintásúak legyenek, a váltófülekkel pedig igazán prémium utasteret alakítottak ki. A berakások felülete még finomabb megmunkálású, az ajtóbetétek mindenhol lágy tapintásúak. A külső és belső tér közötti vizuális összhang fokozása érdekében több kapcsoló ugyanazt az alakot kapta, visszatükrözve a karosszéria gyémánt motívumát. Ezt a motívumot felfedezhetjük az ajtók és a tetőkárpit mintázatán, a JBL hangszórók rácsán, a magassugárzó formáján, sőt, még az analóg műszerek számlapjainak mutatóin is. Az első ülések felül karcsú, sportos kialakításúak, alul kiváló megtámasztást nyújtanak a gerincnek. Az eltérő funkciók a kárpit többféle színárnyalatában, anyagában és mintázatában jutnak kifejezésre. Az új Toyota C-HR-ben a bőr kárpitozású utasoldali ülés is állítható magasságú, mégpedig teljesen elektromosan. A vezetőközpontú műszerfal innovatív részleteket és intuitív, könnyen kezelhető csúcstechnológiát vonultat fel. A váltófülek és a 8 colos központi érintőképernyő enyhén a vezető felé fordul. Mivel a képernyő kiemelkedik a műszerpultból, a műszerfal felső része határozottan mélyebbre került, így jobb a kilátás. Az új Toyota C-HR-t újratervezett és korszerűsített HMI-kezelőfelülettel (ember-gép interfésszel) szerelték fel, amely a Toyota 2019-es fejlesztésű navigációs és multimédia-rendszere mellett a legkorszerűbb kapcsolt szolgáltatásokat kínálja. Az érintőképernyőt – például a hangerő-szabályozásnál – most manuálisan működtethető gombokkal és számlapokkal egészítették ki, lényegesen megkönnyítve ezzel a vezetés közbeni beállítást. A digitális órát beépítették a képernyőbe, ami az egész műszerpanelt még letisztultabbá tette. A felületek gondos megválasztása kulcsfontosságú ahhoz, hogy egy formai következetességet és egységet sugárzó, harmonikus látványt nyújtó belső tér szülessen. A belső kialakítás modellváltozattól függően változik. A C-ENTER műszerfalának felső részén szürke díszítővonal fut végig. Az üléseket világosszürke öltésekkel varrták. A C-LUB változatban a díszítővonal és az öltések színe a kifinomultabb, kékes ezüst felé tolódik el. A C-ULT továbbra is erős kifejezőerővel bíró formanyelvre épít; a műszerfal felső része és a díszítőelemek jellegzetes eloxált kék színbe öltöznek. Az ülések a fekete és kék kombinációját viselik kék tűzésekkel. Végül a C-HIC ezüst díszítésű, orchideabarna műszerfalat kapott; a bőrbetétes ülések szintén orchideabarna tűzéssel készülnek.
Fedélzeti technológia és kapcsolt szolgáltatások
Az új Toyota C-HR a legújabb fejlesztéseket vonultatja fel kapcsolódási lehetőségek és infotainment területén. Az új, 2019-es multimédia rendszer Apple CarPlay és Android Auto funkciókat kapott, amelynek köszönhetően nemcsak a legtöbb okostelefon szinkronizálására, hanem immár integrálásukra is képes. A rendszer e-call funkcióval is rendelkezik, ami baleset esetén azonnal és automatikusan hívja a segélyhívó számot. Ezen túlmenően az új rendszer “over the air” technológiájú frissítéseket tesz lehetővé, így az autó tulajdonosa folyamatosan hozzájut a navigációs térkép legújabb változatához anélkül, hogy felkeresné a márkakereskedést vagy közvetítő eszközök – például USB-port – segítségével letöltené azt. A frissítések internetkapcsolaton keresztül, okostelefon vagy a fedélzeti internetmodul segítségével érhetők el.
Valamennyi hibrid járművet MyT Connected Services fedélzeti kommunikációs rendszerrel szerelnek fel, amely az okostelefonra telepíthető MyT alkalmazás használatával számos további szolgáltatást tesz hozzáférhetővé. A MyT alkalmazással a felhasználók rákapcsolódhatnak autójukra, függetlenül attól, éppen hol vannak: otthon megtervezhetik útvonalukat, majd elküldhetik azt az autónak, megtalálhatják, hol parkolták le a járművet, emlékeztetőt kaphatnak a soron következő karbantartás esedékességéről és időpontot is foglalhatnak kedvenc márkakereskedőjüknél. A Toyota C-HR-ben a MyT új szolgáltatással is jelentkezik: ez az ún. hibrid coaching, amely – miután kielemezte az autós vezetési stílusát – személyre szabott és a helyzethez kapcsolódó segítséget nyújt, ami növeli például az elektromos üzemmód hatótávját, így mérsékelhető az üzemanyag-fogyasztás is. Minden egyes vezetés után az autós visszajelzést kérhet arról, mi az, amiben ügyes volt, és mit kell még gyakorolnia a hatékonyabb vezetés érdekében. A “hibrid coach” közli az elektromos üzemmódú vezetés időtartamát, az így megtett távolságot és elárulja a megtakarított üzemanyag és károsanyag-kibocsátás mennyiségét is.
Koncerttermi JBL hangzás
Felismerve, hogy a Toyota C-HR célközönsége ragaszkodik a fedélzeti szórakoztatórendszerek kiváló minőségéhez, a Toyota új crossoverét kimondottan a modellre szabott JBL Premium audiorendszerrel látták el. A nyolccsatornás, 800 Wattos sztereo erősítőt és kilenc hangszórót magában foglaló rendszer a C-kategóriás crossovereknél eddig fellehető legtökéletesebb hangvisszaadást kínálja. Az új generációs, precízebb hangolást lehetővé tévő JBL erősítő minden eddiginél tisztább, erőteljesebb hangot ad. Emellett – hogy a manapság általánosan hallgatott tömörített forrásokból származó hangminőséget feljavítsa – a rendszer Clari-Fi technológiát alkalmaz, ami kiegészíti a tömörített zenei fájlokban elveszett frekvenciatartományokat, így közel CD-minőségben állítja helyre a hangzást. Mivel a hangszórókat körülvevő szerkezetek szilárdsága – még az utastér ablakai és kárpitozása is – jelentős befolyást gyakorol a hangminőségre, a JBL és a Toyota mérnökei már a rendszer fejlesztésének kezdetétől szorosan együttműködtek. Hogy az élénk, tiszta hangzást garantálják, a tervezés folyamán alapos fogyasztói elemzéseket figyelembe véve döntöttek a hangszórók elhelyezkedésének irányáról, illetve az A-oszlopba precízen beépített – a JBL rendszert fémjelző – tölcséres magassugárzó alkalmazásáról is. A két 25 milliméteres tölcséres magassugárzó mellett a rendszer még a következőket tartalmazza: két 80 milliméteres széles hangeloszlású egységet, elöl két 17 centiméteres mélynyomót, hátul két 15 centiméteres hangszórót, valamint egy 19 centiméteres mélynyomót a csomagtérben elhelyezett 10 literes dobozban. A navigációs csomaggal együtt választható JBL Premium audiorendszer veszteségmentes audiokódolást is lehetővé tesz. A Toyota és a JBL közötti együttműködés 1996-ban kezdődött, és mind a mai napig sikeres. A zeneművészek bizalmát elnyerve a JBL audiorendszerrel nagyobb koncerttermekben, jelentős rendezvények helyszínein és stadionokban találkozhatunk szerte a világon: az élő koncertek 80 százalékán, a hangstúdiók 70 és a THX-minősítésű mozik 90 százalékában ezt alkalmazzák.
A két vállalat egyaránt a minőségre összpontosít; ennek eredményeként született az új, kompromisszumot nem ismerő, prémium minőségű audiorendszer, amit kifejezetten a Toyota C-HR modellre szabtak.
Varga Zsombor