Bemutatkozott a tisztán elektromos Lexus UX 300e

Több mint másfél millió hibrid elektromos Lexus után megérkezett a márka első tisztán elektromos típusa. A 400 kilométeres hatótávot kínáló UX 300e szabadidőjármű nem hangsúlyozza, csak alkalmazza a legmodernebb, integrált hajtástechnológiákat.

Kategóriája élvonalában rajtol a világpiacokon a ma bemutatott Lexus UX 300e, a márka évtizedes villamosítási hagyományainak következő fejezetét bevezető, tisztán elektromos crossover. Az újdonság első pillantásra elárulja, hogy nem vár különleges bánásmódot: elsősorban többcélú autónak, nem szimpla villanyautónak tekinti magát.

Pontosan 15 évvel azután, hogy a Lexus bemutatta a világ első prémium hibrid szabadidő járművét, az RX 400h modellt – és valamivel több mint három évtizeddel azt követően, hogy a márka anyavállalatának, a Toyotának köszönhetően megvalósult az első szériagyártású hibrid személyautó –, új korszak kezdődik a cégcsoport villamosítási történetében. Ugyanakkor a több mint 13 millió hibrid elektromos járművel – köztük több mint másfél millió Lexus hibriddel – szerzett tapasztalatból táplálkozó Lexus UX 300e a villanyautók szabályrendszerét is újraírja, a végsőkig kiaknázva az akkumulátoros hajtás és az elektromos segédrendszerek legmagasabb szintű integrációjában rejlő lehetőségeket.

Az UX crossover minden szempontból ideális kiindulási alapnak számít a Toyota-csoport első akkumulátoros elektromos járművéhez: városi használatra optimalizált modellként pont az a közeg számít természetes életterének, ahol a villanyautók a legjobban teljesítenek. A modell alapját adó GA-C padlólemezt eleve részben villamosított hajtástechnológiák befogadására tervezte a gyár: a Toyota-csoport több modellje is ugyanezt a mély tömegközponttal rendelkező, kiemelkedően szilárd, átgondolt helykihasználású platformot alkalmazza.

Ezek tehát azok a sziklaszilárd, milliószor bizonyított műszaki alapok, amelyeken a Lexus most megvalósította az alig néhány héttel korábban, az LF-30 tanulmányautó kapcsán meghirdetett Lexus Electrified filozófiát. Ez a megközelítés szerves egységként kezeli az elektromos jármű minden főrendszerét, a hajtáslánctól kezdve a futóművön és a kormányművön át a fékrendszerig. Ez egyrészt kiemelkedő megbízhatóságot és hosszú élettartamot szavatol. Másrészt az integrált vezérlési stratégiának köszönhetően minden menethelyzetben finomabban, gazdaságosabban, hatékonyabban szabályozható a jármű viselkedése. Ez pedig pontosabb és élvezetesebb vezethetőséget, fokozott kényelmet, kiemelkedő biztonságot és nem utolsósorban kiváló energetikai hatásfokot eredményez: az UX 300e egyetlen feltöltéssel akár 400 kilométert képes megtenni (NEDC norma szerint).

Mindez azt is jelenti, hogy a tervezőknek nem kellett kompromisszumot kötniük, amikor meghatározták az autó karakterét. Feleslegesnek ítélték a villanyautók körében elterjedt stíluselemekkel – például szolgaian átdolgozott, zárt hűtőmaszkkal – minduntalan emlékeztetni a felhasználókat és a környezetet arra, hogy elektromos járművel van dolguk, hiszen az UX 300e teljes értékű autóként szolgálja ki tulajdonosát.

Ez persze nem jelenti azt, hogy az autó ne biztosítana a kategóriájában is kiemelkedőnek számító előnyöket. Ilyen például az átgondolt zajszint-szabályozásból adódó, Lexushoz méltóan kiemelkedő akusztikai komfort. A halk működésű villanymotor mellett minden villanyautóban fokozottan érvényesülnek a gördülési zajok, a fenéklemezre felverődő kavicsok kopogása, aminek a Lexus tervezői plusz hangszigeteléssel vették elejét. Ugyanakkor azzal is tisztában voltak, hogy nem szerencsés túlzottan elszigetelni az utasokat a külvilágtól, ezért a környezeti hangokat tudatosan bevezették az utastérbe. Az UX 300e utasai így a megszokott zajkörnyezetben utazhatnak, épp csak jóval csendesebben, mint az egy belső égésű motor esetében elképzelhető volna.

A vezetési élményt a késlekedés nélküli, lineáris gyorsulást biztosító elektromos hajtáslánc mellett a kiegészítő merevítésekkel még szilárdabbá tett karosszéria, illetve az áthangolt lengéscsillapítók is fokozzák. A menetdinamika a Lexus modellekben megszokott üzemmód-kapcsolóval szabályozható, míg a regeneratív fékrendszer teljesítménye a kormányon elhelyezett fülek segítségével négy fokozatban állítható.

Elsősorban autó, és csak utána villanyautó: a Lexus UX 300e vezetése nem igényel tudatosságot, alkalmazkodást. Az érdeklődő felhasználók mégis nyomon követhetik a jármű állapotát: egy integrált okostelefonos applikáció segítségével a távolból ellenőrizhetik a fennmaradó hatótávolságot, beprogramozhatják a feltöltés indítását, vagy emlékeztetőt állíthatnak be a töltési folyamat végére. Ugyaninnen a klímaberendezést is vezérelhetik, így beszálláskor optimális környezet várja az utasokat.

A Lexus első tisztán elektromos modellje már 2020 folyamán megjelenik az európai és kínai piacokon, majd 2021 elejétől Japánban is elérhető lesz.

Lexus UX 300e előzetes műszaki adatok

Villanymotor  
Típusa 4KM
Elhelyezése orrmotor
Max. teljesítmény 150 kW (204 LE)
Max. forgatónyomaték 300 Nm
Akkumulátor  
Típusa Lítium-ion
Kapacitás 54,3 kWh
Max. hatótávolság (NEDC) 400 km
Max. töltési teljesítmény 6,6 kW (váltóáram) 50 kW (egyenáram)

Fotók és videó: Lexus