Frissült a Lexus LS modell

A sorozatgyártás kapujában a márka autonóm technológiája

Jövőre szériaéretté válik a Lexus önvezető autója. A két napja kiszivárgott kémfotók tanúsága szerint az LS luxuslimuzin alapjaira épülő prototípus bámulatosan sokat fejlődött az év eleje óta.

Látványosan összezsugorította autonóm prototípusának lézeres és optikai érzékelőit a Lexus. A technológia pár hónapra van már csak a sorozatgyártástól.

A rutinos kémfotósok pontosan tudják, hol érdemes várakozniuk, hogy ne üres kézzel térjenek haza: a tesztlétesítményeket környező városi utcák, a fejlesztő központok közelében kanyargó országutak és persze a versenypályák biztos zsákmánnyal kecsegtetnek. Olykor azonban sokkal izgalmasabb dolgokat láthatunk, ha egyszerűen besétálunk egy autószalonba, ahogy a Lexus egy New York-i rajongója tette.

Az említett Lexus márkaszervizben ugyanis egy meglehetősen furcsa kivitelű LS500h várt kerékcserére: első lökhárítóját, kerékdobjait és a hátsó szélvédőkeretet tenyérnyi szerelvények tarkították. A fotók felkerültek az internetre, ahol villámgyorsan megfejtették a talányt: ez annak a negyedik generációs önjáró technológiákkal felszerelt prototípusnak a továbbfejlesztett változata, amelyet idén januárban mutatott be a Lexus. Fél év alatt rendkívül látványos mértékben zsugorodtak össze a különböző komponensek: a tetőlemezről teljesen eltűntek az érzékelők, a hűtőmaszkba, illetve a hátsó lökhárítóba integrált szenzorok pedig jóval diszkrétebbek. Amint a kép megjelent a márkafórumokban, többen is jelezték, hogy az Egyesült Államok számos pontján látták az autót (illetve nyilván más, de ugyanilyen kivitelű LS-eket). Ez a szinte átlagosnak kinéző limuzin tehát nem egyedi kísérleti példány, hanem a technológia jelenlegi fejlettségi szintjét mutatja.

Ez pedig több mint ígéretes annak fényében, hogy a Toyota a jövő nyári tokiói olimpiai játékokon kívánja forgalomba állítani önjáró flottáját. A hibrid rendszer nagyfeszültségű elektromos hálózatáról táplált autonóm technológia kétféle módon támogatja a vezetést. A ’Chauffeur’ (sofőr) funkció felügyelet nélküli, önálló közlekedést valósít meg, míg az ezzel párhuzamosan fejlesztett ’Guardian’ (őrangyal) program a volánnál ülő ember teljesítményének a tökéletesítését szolgálja.

Egyébként miközben a mesterséges intelligenciát alkalmazó, környezetével kommunikálni képes önjáró technológiát fejleszti, időközben magát az LS szedánt is frissítette a Lexus (hivatalos fotó a galériában). A japán piacon október eleje óta több ponton átdolgozott kivitelben kapható a luxuslimuzin. A hátsókerék-hajtású kivitelek megkapták az eddig csak az összkerékhajtású modelleken alkalmazott lengéscsillapítókat, ami szélesebb tartományban szabályozható csillapítást és kisebb belső súrlódást eredményezett. Szintén optimalizálták a defektmentes abroncsok merevítését, valamint a hátsó futóműbakokat, még komfortosabbá téve a rugózást. Szintén a kényelmet szolgálja az Executive kivitel hátsó üléseinek az átdolgozása: a beszálláskönnyítő funkció szélesebb lábteret biztosít az elhelyezkedéshez, a kényelmi és szórakoztató funkciókat vezérlő, hátsó vezérlőpanel pedig az eddigieknél könnyebben kezelhető.

Fotók: Lexus, www.reddit.com