Ezek a legjobb kutyás autók 2019-ben

A gazdik tisztában vannak vele: nem minden autó egyformán alkalmas a négylábú családtagok szállítására. Van néhány alapvető irányelv, de ezeken túl is érdemes odafigyelni a választásra.

Milyen autót válasszunk, ha kutyával szeretnénk utazni? A kérdés talán visszásan hangozhat, hiszen mégsem dönthetünk egy komoly beruházásról az alapján, hogy jól fogja-e érezni magát benne az eb. Ha viszont amúgy is új autó vásárlásán gondolkodunk, érdemes a háztartás összes olyan tagjának az igényeit szem előtt tartani, akik utasként gyakran megfordulnak majd az autóban.

A szakértők szerint érdemes megfontolni a bőr üléskárpitot, hiszen könnyebben tisztítható, és tartósabb, mint a szövet. Ugyanakkor az utóbbinak is megvannak az előnyei: kevésbé csúszik, így kanyarban vagy fékezéskor nem mozdul el a helyéről az ülésben kucorgó eb (más kérdés, hogy a biztonsági öv csatjába rögzíthető, speciális autós hámmal mindig be kell kötni a kutyust). A szövetkárpitnak a hőérzete is kellemesebb, télen és nyáron egyaránt. Akkor tehát melyik az ideális? Maradjunk annyiban, hogy melyik nem: a velúr vagy plüss ülések a lehető legrosszabb választásnak számítanak – szerencse, hogy ilyenekkel elvétve találkozhatunk a modern autókban.

A sötétített üveg lelassítja az utastér felmelegedését – de vigyázat: ha a napon parkolunk, mindenképpen perceken belül katlanná válik az autó. Olyan sötétítést vagy fóliázást válasszunk, amely kiszűri az ultraibolya sugarakat; az ablakra tapasztható árnyékoló szövet ilyen szempontból nem sokat ér. A sík csomagtérpadló megkönnyíti a be- és kiszállást, valamint megakadályozza, hogy a kutya szállítódoboza, kennelje billegjen. Ugyanez a helyzet a második sori ülések háttámlájával: ha csak lépcsősen hajthatók le, az megnehezíti a dolgunkat.

Szintén az egyszerű be- és kiszállás érdekében érdemes olyan autót keresni, amelyben alacsonyan húzódik a csomagtér pereme. A kombik ebből a szempontból verhetetlenek, a szabadidőjárművek pedig hátrányosak – de ahogy látni fogjuk, azoknak is vannak elvitathatatlan előnyei. Ha a csomagtartó magasan kezdődik, vagy idős, esetleg ízületi problémákkal küzd a kutyánk, érdemes megfontolni egy kutyarámpa vásárlását. Fontos még, hogy biztosítani tudjuk a friss levegőt a kutyusnak, valamint – ha a csomagtartóban szállítjuk –, hogy megfelelő módon rögzíteni tudjuk a kutyaszállító kennelt, illetve a térelválasztó kutyarácsot.

Ezek után pedig lássuk az autotrader, a cnet és a rover.com közelmúltban megjelent összeállításai alapján, hogy kutyatartóknak milyen autót érdemes választani az egyes méretosztályokból?

Kisautó: Honda Jazz

Két szó: Magic Seats, azaz varázsülések. A Honda városi autóját nem csupán tágas csomagtartója teszi különlegessé, hanem hátsó üléssora is. Az ülőlap ugyanis függőlegesbe felhajtható, és mivel az üzemanyagtartály az első ülések alatt található, ilyenkor hatalmas, sík, mélyen húzódó padlót kapunk. Itt nemcsak kényelmesen elfér, de biztonságosan is utazhat a kutyánk, a be- és kiszállás pedig különösen egyszerű, hála a széles ajtónyílásnak és az alacsony küszöbnek.

Családi autó: Toyota Corolla kombi

A hatalmas csomagtartóban könnyedén elfér a kutya. A TNGA padlólemez mély tömegközéppontja miatt minimális oldaldőléssel vezethető, mégis kényelmes az autó, így nem kavarodik fel négylábú kedvencünk gyomra. És ha ráadásul valamelyik hibrid hajtáslánc mellett döntünk – a Corolla a világon elsőként két teljesítményszinten, 122 és 180 lóerővel kínál benzin-elektromos hajtást –, azzal a környezetet is kíméljük, ami a felelősségteljes állattartók kutya kötelessége.

Buszlimuzin: PSA kisbusz-család

Mostanában sok szó esik a többgyerekes családokról, de mi a helyzet a többkutyás családokkal? Ilyenkor csak a doboz formájú kisbuszok jöhetnek szóba – például a Peugeot Traveller/Citroën SpaceTourer/Toyota Proace Verso trió. Bár ezek haszonjárműként is elérhetők, műszakilag a PSA sokoldalú személyautó-padlólemezére, az EMP2 platformra épülnek, ami kényelmet és biztonságot szavatol, alacsony raktérpadló (és -küszöb) mellett. A leghosszabb kivitelben még három üléssor mögött is van hely (legalább 977 mm padlóhossz) egy túlméretes vagy két normál méretű kennel elhelyezésére. A felfelé nyíló, hatalmas hátsó ajtó esővédő előtetőként szolgál a kutyák be- és kiszállása során. A padló teljesen sík, az ülések kiszerelhetők, így átmenetileg akár kutyapajtásokat is tudunk fuvarozni, a tetőben kialakított szellőzőrostélyok pedig a belső tér legtávolabbi zugát is ellátják friss levegővel.

Kompakt szabadidőjármű: Toyota RAV4

Nem is gondolnánk, milyen apróságok dönthetnek a kutyáknál: a RAV4 alacsonyan húzódó övvonalának köszönhetően egészen mélyre nyithatók az oldalablakok, így egy nagyobb blöki akár anélkül lógathatja ki a fejét a szélbe, hogy feltápászkodna a fűthető hátsó ülésekről. Apropó, ülések: a szintetikus bőrkárpitozás különösen kutyabarát opció, könnyen tisztítható és nem olyan sérülékeny, mint a természetes bőr. A képet a teljes körű biztonsági és vezetőtámogató felszereltség teszi teljessé. Ugyan ezek nem közvetlenül az ebre vigyáznak, hanem a gazdájára, de a kutya napját is tönkreteheti egy baleset, szóval az a legjobb, ha mindenki épségben ér célba.

Terepjáró: Jeep Wrangler

Akár városban autózunk, akár vidéken, a levegő tele van izgalmas illatokkal! Nem véletlenül dugják ki az orrukat az ablakon a kutyusok – olyan ebről is hallottunk, aki emiatt megtanulta lehúzni az ablakot. Egy kabrió ebből a szempontból csodás élmény a kutyának, de annál is létezik jobb: a Jeep Wranglerben nemcsak a tető szerelhető le, hanem az ajtók is. Így minden más autónál intenzívebb illatélmény érheti a kutyát. Persze ilyenkor fokozottan ügyelni kell a kutya biztonságára: kötelező a korábban már említett hám (mivel a típusnak nincs értékelhető csomagtere, a kenneltől eltekintünk).

Környezetbarát autó: Toyota Mirai

A szakértők szerint a kutyáknak az embernél is többet kell inniuk: egy tízkilós blökinek naponta átlagosan legalább egy liter vízre van szüksége, intenzív testmozgás vagy utazás közben inkább többre. A Toyota Mirai az egyetlen olyan sorozatgyártású autó a világon, amely működése közben színtiszta vizet termel: a villanymotor működtetéséhez szükséges elektromos energiát ugyanis üzemanyagcellája segítségével, a fedélzeten tárolt hidrogénből állítja elő. A folyamat mellékterméke a víz, méghozzá meglehetősen sok: tíz kilométeren nagyjából hat liter. A pára formájában keletkező vizet menet közben egy tartályban gyűjti össze az autó, amit a műszerfalon található gombot megnyomva üríthetünk ki. Tegyük a nyílás alá a kutya ivótálját, és máris gondoskodtunk kedvencünk hidratálásáról, méghozzá fenntartható módon*.

* Ideális esetben a technológiai folyamat kristálytiszta vizet eredményez. A Toyota valójában mégsem ajánlja az üzemanyagcellában keletkező víz fogyasztását, mivel a levegőben előforduló szennyező anyagok miatt nem garantálható, hogy minden környezetben kellően tiszta lesz a folyadék.

Használt autó: Toyota Prius (2009-2015)

Ideális esetben senki nem olyan felelőtlen, hogy a nyári forróságban bent hagyja kutyáját a bezárt autóban. Más a helyzet egy hűvös tavaszi, őszi napon, holott ha tiszta az ég, ilyenkor is elég intenzív lehet a napsütés ahhoz, hogy a zárt utasteret túlságosan felmelegítse. A harmadik generációs Prius egyedülálló szolgáltatása volt az álló helyzeti szellőztetés, amit ötletes módon a tetőlemezbe beépített napelemek működtettek. Sőt: a távvezérelt állóhelyzeti klímaberendezésnek köszönhetően nemcsak szellőztetni, de hűteni is lehetett a parkoló autó utasterét – ez utóbbi funkciót egyébként a jelenlegi, negyedik generációs modell is tudja, a gyermekes és kutyás családok nagy örömére.

Fotók: Honda, Jeep, Mazda, Peugeot, Toyota, autotrader.com

Kiadta a Smarter Média Kommunikációs Ügynökség (http://news.smartermedia.hu)

Forrás: https://news.smartermedia.hu/nemzetkozi-hirek/ezek-legjobb-kutyas-autok-2019-ben