Elsőkerék-hajtású driftautót épített a Toyota

Egy többszörös olimpiai bajnok felkérte a Toyota Racing Development munkatársait, hogy valósítsák meg nem mindennapi elképzelését. A mérnökök és szerelők minden várakozást túlteljesítettek.

Driftelésre általában hátsókerék-hajtású autó az ideális. Ha viszont meg akarunk tréfálni valakit, hatásosabb a meglepetés, ha egy alapvetően kényelemre hangolt, elsőkerék-hajtású limuzinnal visszük el keresztben autózni – feltéve, persze, hogy megtaláljuk az erre megfelelő szedánt.
Jarryd Wallace mindent édesapjának köszönhet: ő volt az edzője, amikor a fiatalember hosszútávfutóként versenyzett, majd amikor egy szerencsétlen sérülés következtében jobb lábát amputálni kellett, ő segített neki talpra állni – a szó konkrét és átvitt értelmében egyaránt. Jarryd ma kétszeres paralimpiai és háromszoros világbajnok, kiegyensúlyozott és egészséges ember, amit két dolognak köszönhet: édesapjának és humorérzékének, amit a legsötétebb pillanatokban sem veszített el.
Ezért úgy gondolta, az idei apák napján egy különleges meglepetéssel kedveskedik édesapjának – a maga vicces módján. Egy speciális tesztvezetést képzelt el a Toyota Avalon csúcsverziójával, az Avalon TRD sportszedánnal – egy fontos csavarral: a széria kivitelű autó fejlesztéséért is felelős Toyota Racing Development (TRD) munkatársai hidraulikus kézifékkel szerelték fel az autót, amely késlekedés nélkül, határozott erővel fékezi meg a hátsó kerekeket.
Ezzel bármilyen elsőkerék-hajtású fenekét meg lehet csúsztatni, ám ahhoz, hogy ezt a csúszást fenn is tartsuk, méghozzá kontrolláltan, megfelelő motorteljesítmény, kifinomult futómű és persze tehetséges pilóta szükséges. A Toyota Avalon TRD 301 lóerős 3.5 V6 benzinmotorja, módosított áttételezése, 15 milliméterrel ültetett, feszesebb felfüggesztése, 19 colos kerekei, tapadós keverékű abroncsai és megerősített vázszerkezete gondoskodott a mechanikus feltételekről – az emberi tényező pedig Ken Gushi volt, Japán egyik első számú driftpilótája.
Ken rögtön elfogadta a felkérést, már csak azért is, mert Jarrydhez hasonlóan ő is mindent édesapjának köszönhet: 13 éves volt, amikor a korábban ralipilótaként versenyző Tsukasa Gushi bevezette őt a driftsport rejtelmeibe egy Toyota AE86 volánja mögött.
Hogy helyt állt-e az átépített Avalon TRD a versenypályán, és hogy Wallacék élvezték-e a tesztvezetést – kiderül az alábbi videóból.
https://www.youtube.com/watch?v=IR64Vuvm-tg
Mivel az apák napi tréfában használt Avalon TRD a hidraulikus kéziféktől eltekintve teljesen szériaállapotú volt, ezt a teljesítményt elvileg bárki megismételheti – feltéve, hogy rendelkezésére áll a kellő méretű, zárt versenypálya, és van türelme kivárni, hogy a Toyota Észak-Amerikában megkezdje a 2020-as Avalon TRD forgalmazását.
Nem ez volt egyébként az első alkalom, hogy a Toyota elsőkerék-hajtású modellből épített driftautót – igaz, az előző beavatkozás jóval bonyolultabb volt, és sokkal radikálisabb eredményeket hozott. A világ legnagyobb számban eladott gépkocsijából, egy Toyota Corollából alakították ki ugyanis Fredric Aasbø drift-világbajnok versenyautóját: a hátsókerék-hajtásúra átépített pokolfajzat 2.7 literes turbómotorjának teljesítményét kéjgáz-befecskendezéssel növelték 1000 lóerőre.
Fotók: Toyota Racing Development