Tudod, ki az a Morizo?

– AVAGY EGY VÁLLALATVEZETŐ KÉT ARCA

Akio Toyoda, a Toyota világszintű elnöke és a vállalatalapító Kiichiro Toyoda unokája a világ autóiparának ikonikus alakja, akinek irányítása alatt a Lexus prémium márkát, a Daihatsu budget márkát és a Hino teherautó/buszmárkát is jegyző japán autógyártó nem csupán a világ legnagyobb, de egyben leginnovatívabb és legnyereségesebb autógyártója is lett, amelynek neve mára egybeforrt a környezettudatos zöld autózással. Az autóipar egyik legnagyobb vizionáriusának tartott, jövőképében a vállalatát a világ legnagyobb, abszolút zöld mobilitási szolgáltatójaként meghatározó Akio Toyoda nevét Elon Muskéval szokták együtt emlegetni, ám azt nem mindenki tudja, hogy a Toyota elnöke egyben szenvedélyes autós és képzett mesterpilóta is. A versenypályán pedig a neve… Morizo.

A Tesla és SpaceX-vezér Elon Musk és a Toyota elnöke, Akio Toyoda között kétségkívül akad néhány hasonlóság, talán senki nem volt olyan hatással az elmúlt két évtizedben az autóipar jövőjének alakulására, mint ők ketten. Mindketten híresek arról, hogy hisznek az őszinte kommunikációban, a felesleges adminisztráció leegyszerűsítése révén hatékonyabbá váló döntéshozatalban épp úgy, mint az innováció erejében, a mesterséges intelligencia és a robotika jövőformáló szerepében, és abban, hogy a környezetbarát technológiák fejlesztése és az általuk vezetett vállalatok társadalmi felelősségvállalása révén aktív és meghatározó szereplői lehetnek a globális klímacélok teljesítéséért folytatott küzdelemnek. Akadnak persze különbségek is közöttük és az általuk vezetett vállalatok között is. Míg Elon Musk az akkumulátoros elektromos (BEV) technológiát tekinti a jövő egyetlen élhető zöld meghajtásának, addig erre Akio Toyoda csupán az egyik potenciális abszolút zéró emissziós technológiaként tekint, amelynek a nemrégiben a Toyota által bejelentett sztenderdizált akkumulátorokra alapozott EV-ökoszisztéma révén fontos szerepe lehet jövőnk formálásában és fenntarthatóvá tételében – a hidrogén üzemanyagcellás elektromos (FCEV) technológia mellett.

Nem elvitatva a szintén Elon Musk nevéhez köthető PayPal, a SpaceX, a SolarCity, az OpenAI vagy épp a The Boring Company sikereit, a Tesla jelenleg még csupán egy marginális értékesítésekkel bíró, és autóinak árszínvonalát tekintve ma még csupán a prémium kategória ügyfeleit kiszolgáló, 4 modellt kínáló autógyártó, amely fennállásának 16 év alatt mindössze 4 nyereséges negyedévet zárt és kevesebb, mint 750.000 autót értékesített. Eközben a 82 éves múltra visszatekintő, és ez idő alatt mintegy 270 millió (ebből 13,7 millió környezetbarát hibrid elektromos) autót értékesítő Toyota a világ legnagyobb, leginnovatívabb (éves szinten több új szabadalmat jegyez be mint összes versenytársa együttvéve) és legnyereségesebb autógyártója (a tavalyi évet 22,4 milliárd dolláros rekord profittal zárta). Maga a márka a világ legértékesebb autómárkája (a Forbes, az InterBrand és a Millward Brown szerint egyaránt), a vállalat pedig élen jár a mesterséges intelligencia, a robotika, az önvezető autók és hozzájuk kapcsolódó mobilitási szolgáltatások, valamint a részben vagy teljesen elektromos meghajtások (hibrid elektromos, plug-in hibrid elektromos, akkumulátoros elektromos és hidrogén üzemanyagcellás elektromos) fejlesztése terén. Az alapító Elon Musk 16 éve vezeti a Teslát, míg Akio Toyota mindössze 10 éve áll a Toyota élén – 2009-ben, abban az évben vette át a kormányrudat amikor a vállalat története első veszteséges évét zárta, amit már a következő évben nyereségbe sikerült fordítania. Hogy melyik nagyobb kihívás, a semmiből létrehozni a világ első tisztán elektromos autókat kínáló autógyártóját, vagy megreformálni és hosszútávú nyereségességi pályára, egyben a világ legzöldebb autógyártójává tenni a világ legnagyobb autógyártóját – ki-ki döntse el maga, elvitathatatlan, hogy mind Musk, mind Toyota rendkívüli képességekkel megáldott vezető, és igazi autóipari látnok. A gyakran harsány, provokatív megnyilatkozásairól ismert Elon 48 éves, a valamennyi megnyilvánulásában szerény és tisztelettudó Akio 63. évébe lépett, és különbözőségeik ellenére kétségkívül kölcsönösen tisztelik és elismerik egymást. Van ugyanakkor még valami, amiben Akio Toyoda különbözik Elon Musktól, ez pedig nem más, mint a vezetés iránti olthatatlan szenvedélye: az önmagát nem egy versenypályán és autósportban megmérető Toyota-vezér képzett mesterpilóta, aki tudását a Nürburgringen, egy régi Supra volánja mögött megtett végtelen körökkel csiszolta tökélyre. Innen származik Akio bennfentesek által jól ismert beceneve, a Morizo is…

A volán mögött Morizo – vagyis Akio Toyoda

2016. október 20., kora reggel hat óra. A helyszín Japán egyik távoli hegyvidéke. A Toyota akkor hatvanéves vezetője egy vörös-fekete Toyota Gazoo Racing versenyoverallban járja végig a bokszutcát, hogy megnézze, hogyan készülnek fel a vetélytársak. Órákkal később már a 104-es rajtszámú Toyota 86 kupéval száguld a környező hegyek között vezető úton, akárcsak 75 vetélytársa, akik beneveztek a Toyota által szponzorált versenypályán rendezett Fukui Rallyra. Nem véletlen, hogy mindez éppen itt történik. Ezen a helyi rendezvényen nincs ott a nemzeti és nemzetközi sajtó, nincs tömeg, nincsenek nagynevű pilóták és hirdetők, kivéve persze a magát Morizo néven benevező Akiót és a Toyotát, a világ legnagyobb és legnyereségesebb autógyártóját, amelynek elnöke szerényen beáll a sorba regisztrálni az amatőr pilóták mögé, aztán elkeveredik a tömegben, és türelmesen hallgatja végig a rendezvény szervezőjétől a biztonsági előírásokat és a szabályokat. Később rajongókat üdvözöl, fotózkodik, majd egy helyi stáb kamerája előtt egy tréfás dalt ad elő a fukudon rizstálat dicsérve, ami egy kedvelt helyi finomság. Kimenni az irodából és autózni – Toyoda számára ez mindennél fontosabb, hiszen egész életét áthatja az autók iránti szenvedély. A kritikusok azt állították, hogy a nagyvállalat becsontosodott, bürokratikussá vált, és elvesztette az útirányt, mert alkalmazottai a napi irodai munka nyűgjei miatt eltávolodtak a négykerekű végterméktől. Erre a kritikára Akio egyik válasza az Öt Kontinens Útjain kezdeményezés volt, amelynek keretében a Toyota mérnökei öt év alatt, öt etapban több tízezer kilométert autóznak a világ öt kontinensén (2014 – Ausztrália, 2015 Észak-Amerika, 2016 Dél-Amerika, 2017 Európa, 2018 Afrika, 2019 Ázsia) a világ legváltozatosabb tájain hogy végül 2020-ban érjenek vissza Japánba, a Tokiói Olimpia idejére, amelynek a Toyota a mobilitási támogatója. Akio természetesen az út valamennyi etapján maga is részt vett egy-egy rövidebb időre. „A vállalat szempontjából az a fontos, hogy minél több ember megértse, mit is teszek én az utakon.” – meséli. „Abban hiszek, hogy ez segíteni fog célunk elérésében, vagyis abban, hogy még jobb autókat készítsünk.” – véli Toyoda, akinek célja, hogy minél több alkalmazottat ültessen autóba, megmutatva nekik a vezetés örömét, és minél több ügyfél véleményét meghallgassa, miközben mérnökei maguk is megtapasztalják azokat a körülményeket ahol az általuk tervezett autóknak helyt kell állniuk a mindennapokban.

Akio másik válasza a Toyota visszatérése volt a versenypályákra – és milyen visszatérés volt ez: 17 év kihagyás után a vállalat újra felvette a kesztyűt a Rally Világbajnokságban (WRC), és visszatérésének második évében, 2018-ban már konstruktőri világbajnoki címet szerzett. 2019-ben a Toyota megnyerte a Dakart, múlt hétvégén pedig a pilóták és a konstruktőrök kategóriájában egyaránt világbajnoki címet szerzett a Hosszútávú Világbajnokságban (WEC), miután címvédőként másodszor is megnyerte a legendás Le Mans-i 24 órás versenyt is. Akio azonban tartogatott egy harmadik választ is, ez pedig így szólt: nincs több unalmas autó, amit láthatóan komolyan is gondolt. Azóta a Toyota és prémium márkája, a Lexus valamennyi fontos modellje lenyűgöző formavilágú és környezetbarát voltuk mellett is imponáló teljesítményű, igazi vezetési élményt kínáló vadonatúj generációval jelentkezett, nem beszélve a piacra valósággal berobbanó vadonatúj Toyota C-HR-ről. Ennek jegyében született meg ugyanakkor az azonnal ikonná váró Lexus LC szupersportkupé épp úgy, mint a 17 év után feltámadó Toyota Supra, ha pedig ez nem volna elég, fejlesztés alatt van minden idők leglenyűgözőbb utcai Toyota sportautója, a GR Super Sport elnevezésre hallgató hipersport autó, amelynek a találgatások szerint egy akár 750-1000 lóerős hibrid elektromos motor adhatja majd a szívét…

A CIKKNEK MÉG NINCS VÉGE!
LAPOZZ A KÖVETKEZŐ OLDALRA!