A Toyota és partnerei újabb jelentős lépést tettek az emissziómentes áruszállítás jövője felé

A tevékenységek kiterjesztése
A legújabb fejlesztésű üzemanyagcellás elektromos haszonjármű a Kenworth T680-as típusát kombinálja a Toyota üzemanyagcellás elektromos hajtástechnológiájával: a jármű a ZANZEFF projekt keretében valósult meg. A Los Angeles-i kikötő által útjára indított, a Toyota, a Kenworth és a Shell támogatását élvező úttörő kezdeményezés nagyszabású ‘parttól partig’ húzódó tervekkel, valamint hidrogén-üzemanyagcellás elektromos technológiát alkalmazó áruszállítási keretrendszerrel teszi lehetővé a jövőbeli árumozgatás és szállítás megszervezetését. A kezdeményezés révén több mint 500 tonnával csökkenthető az üvegházhatást kiváltó gázok kibocsátása, illetve 0,72 tonnával mérsékelhető a nitrogénoxidok, reaktív szerves gázok, valamint 10 mikronnál kisebb átmérőjű koromrészecskék (PM10) kibocsátása.

„A Los Angeles-i teherkikötő, a Kenworth, a Toyota és a Shell közötti együttműködés kiváló lehetőséget teremt arra, hogy a rövid távú árumozgatás, valamint a dél-kaliforniai regionális áruszállítás keretében egyaránt demonstráljuk az üzemanyagcellás elektromos technológia életképességét.” – mutat rá Mike Dozier, a Kenworth Truck Company ügyvezető igazgatója, a PACCAR alelnöke. „A program keretében kifejlesztenek tíz darab Kenworth nyerges vontatót, amelyek legelső példányát a mai napon mutattuk be, teljesítménye a várakozások szerint eléri vagy meghaladja a dízelüzemű teherjárművekét, miközben működésének egyetlen mellékterméke a tiszta víz.”

A Los Angeles-i kikötő, amely világelső szerepet tölt be a zéró és csaknem zéró károsanyag-kibocsátású technológiáknak a hajózási és szállítmányozási szektorokban történő tesztelése és alkalmazása terén, több fázisban fejleszti ezt a projektet, amely végül Dél-Kaliforniában, a központi partmenti területeken, valamint Merced megyében megvalósuló kezdeményezéseket is magában foglalja majd. A kezdeti fázis szerepe, hogy megtegye az első nagy lépést az áruszállító járművek vadonatúj kategóriájának megteremtése felé, miközben csökkenti a károsanyag-kibocsátást egyes kijelölt, hátrányos helyzetű közösségekben.

„A CARB által biztosított 41 millió dolláros támogatás kulcsfontosságú szerepet játszott abban, hogy útnak indíthattuk a projektet, és a kikötő környezetében használhatjuk ezt az innovatív technológiát.” – avat be Gene Seroka, a Los Angeles-i teherkikötő vezérigazgatója. „Rendkívül büszkék vagyunk arra, hogy kiemelt tesztlaboratóriumként vehetünk részt egy feltörekvőben lévő zöld technológia fejlesztésében, és hozzájárulhatunk az újgenerációs, emissziómentes technológiák elterjedésének előkészítéséhez.”

A projekt a következő fázisokból áll
Első fázis
Tíz darab zéró károsanyag-kibocsátású Kenworth/Toyota üzemanyagcellás elektromos teherjármű (FCET), amelyek a Los Angeles-i és Long Beach-i kikötőkből fognak árut szállítani Los Angeles vonzáskörzetébe, az Inland Empire térségbe, a Hueneme-i kikötőbe, majd végül Merced megyébe. A teherjárműveket a Toyota Logistics Services, a United Parcel Services (UPS), a Total Transportation Services Inc., valamint a Southern Counties Express üzemelteti.

„Megtiszteltetés az UPS számára, hogy egy ilyen forradalmian újszerű projektben a Toyota, a Shell és a Kenworth együttműködő partnere lehetünk.” – fogalmaz Carlton Rose, a UPS globális flottakezelésért és műszaki feladatokért felelős elnöke. „A UPS mindig igyekszik a legújabb, innovatív technológiákat felhasználni, és ezáltal a lehető legjobb szolgáltatást nyújtani ügyfeleinek. Éppen ezért különösen nagy örömünkre szolgál, hogy demonstrációs partnerként részt vehetünk a hidrogén-üzemanyagcellás elektromos nyerges vontató projektben. A UPS flottájában jelenleg több mint 10 ezer alternatív üzemanyaggal működő, illetve fejlett technológiát alkalmazó jármű teljesít szolgálatot. A vállalat régóta tölt be úttörő szerepet az olyan technológiák alkalmazása és tesztelése terén, amelyekkel csökkenthetjük tevékenységeink környezeti hatásait.”

Második fázis
A Shell a kaliforniai Wilmingtonban és Ontarióban két új, nagykapacitású hidrogéntöltő állomást fejleszt ki és állít üzembe. Az új töltőállomások a Toyota Long Beach-i logisztikai szolgáltató központjában, valamint a Toyota Gardena-i kutatásfejlesztési létesítményében már jelenleg is működő három töltőállomással együtt egy integrált, öt töltőpontból álló, nagykapacitású hidrogéntöltő hálózatot alkotnak a Los Angeles-i medence területén. Ennek köszönhetően a térségben számos ponton válik elérhetővé a hidrogén üzemanyag, beleértve azt a naponta több mint egy tonnányi, 100 százalékban megújuló forrásból származó hidrogént, amely a Toyota logisztikai szolgáltató központjában működő, a Shell által üzemeltetett nagykapacitású töltőállomáson lesz elérhető, valamint az Air Liquide által üzemeltetett két töltőállomáson végbemenő, fontos kutatásfejlesztési tevékenységet, megvalósítva ezzel a teljesen zéró károsanyag-kibocsátású áruszállítást.

Harmadik fázis
A zéró károsanyag-kibocsátású technológiák felhasználása egyre bővül az árufogadó terminálokon belül, illetve a raktárakban, beleértve a Hueneme-i kikötőben hamarosan szolgálatba álló két darab, zéró károsanyag-kibocsátású kis nyerges vontatót, valamint a kikötőben működő Toyota raktárban egyre nagyobb arányban alkalmazott, zéró károsanyag-kibocsátású villás targoncákat.

Nem csak teherjárműveket érinti a zéró kibocsátású hidrogén forradalom
Jelen bejelentés a ‘Toyota Környezetvédelmi Kihívás 2050’ keretében megfogalmazott, a vállalat tevékenységeivel járó CO2-kibocsátás kiküszöbölésére irányuló törekvések kiterjesztése. A Toyota korábban bejelentette annak a Tri-Gen létesítménynek a megépítését, amely a világ első megawattos léptékű üzemanyagcella erőműve és hidrogén töltőlétesítménye lesz. A 100 százalékban megújuló forrásból üzemelő erőmű mezőgazdasági hulladékból állít elő vizet, elektromos energiát és hidrogént, amellyel a Toyota logisztikai szolgáltató létesítményét (TLS) működtetik a Long Beach-i teherkikötőben. A Toyota Észak-Amerikában igyekszik minimális szintre csökkenteni tevékenységeinek környezeti hatásait, oltalmazni a természeti világot, valamint felhalmozott tudását és tapasztalatát másokkal megosztva a vállalat és a társadalom javát szolgálni. A tevékenységei során felhasznált összenergia 100 százalékánál nagyobb mértékű, megújuló energia megtermelését célzó és támogató tevékenységei révén pozitív szénegyenleget ér el. A Toyota tisztában van azzal, hogy a klímaváltozás elodázhatatlan és visszafordíthatatlan fenyegetést jelent, és hogy részt kell vennie a probléma megoldásában.