Elképesztő bírságok várnak az autógyártókra Európában

A JATO Dynamics számításai szerint az európai piac tizenegy legnagyobb (évente legalább 300 000 autót eladó) márkája számára a következőképpen alakulhat a helyzet:

Elmaradás a CO2 célértéktől (g/km) Bírság (euró/autó) Eladott autók száma (2018) ezer darab Bírság teljes összege
(milliárd euró)
VW csoport 26,6 2525 3638 9,19
PSA 23,1 2194 2457 5,39
Renault csoport 23,2 2207 1615 3,57
BMW csoport 27,5 2609 1018 2,66
Hyundai-Kia 30,0 2852 1011 2,88
Ford 27,1 2576 992 2,56
Fiat-Chrysler 35,5 3373 961 3,24
Daimler 33,6 3192 941 3,01
Toyota 7,8 745 733 0,55
Nissan csoport 19,0 1807 630 1,14
Volvo 25,5 2425 317 0,77
Forrás: JATO Dynamics

Jól látható, hogy a dolgok jelenlegi állása szerint minden autógyártónak, még a lista élén álló Toyota-csoportnak (101,3 g/km flottaátlag) is kellene bírságot fizetnie; esetében azonban ennek összege meglehetősen szerény, mindössze 745 euró (240 000 Ft) volna.

A legmagasabb bírsággal sújtott autógyártó termékeire ezzel szemben autónként több mint négy és félszer ekkora, átszámítva valamivel több mint egymillió forintos bírságot róna ki az Unió. Olyan cégcsoport is létezik, amelynél a megfizetendő bírság meghaladja a konszern éves globális nyereségét.

A fent vázolt helyzet a legsúlyosabb szituációt írja le: nem veszi figyelembe például azt a villamosítási folyamatot, amelynek keretében az autógyártók folyamatosan növelni igyekeznek portfoliójukon belül a részben vagy teljesen elektromos hajtású típusok arányát. Itt nem kell feltétlenül drága, korlátozott használati értékű akkumulátoros elektromos járművekre gondolni: a Toyota példája mutatja, hogy hibridekkel több, mint megnyugtatóan orvosolható a helyzet.

A cégcsoport márkáinak (Toyota, Lexus) európai forgalmát több mint 54 százalékban kitevő hibrid modellek ugyanis már most túlteljesítik a 2021-es határértéket, a villamosított típusok részarányának további növelésével pedig tovább csökkentheti a rá váró bírság mértékét a vállalat. Ez annál is elismerésre méltóbb teljesítmény, mert a Toyota folyamatosan szorítja ki személyautó-kínálatából a dízelmotorokat: a technológia fejlesztésével már 2018-ban felhagyott a Toyota csoport, új bevezetésű típusait pedig eleve csak benzines és villamosított hajtásláncokkal kínálja, és ez a későbbiekben a pickupok, valamint a kishaszonjárművek esetében is várható lesz.
Fotók: Toyota, JATO Dynamics