Gördülési kényelem

A DS ÉS ANNAK HIDROPNEUMTAIKUS FELFÜGGESZTÉSE

Az 1955-ös Párizsi Autószalon alkalmával bevezetett DS 19 egy forradalmian új, áramvonalas karosszériával készült, amely csökkentette az üzemanyag-fogyasztást és a zajszintet, emellett javította az autó stabilitását. Az igazi technológiai áttörést azonban az autó akkoriban még teljesen egyedülállónak számító hidropneumatikus felfüggesztési rendszere jelentette, amely egy repülő szőnyeghez hasonló utazási kényelmet kínált, a legrosszabb úthibákat is elnyelve.

A hidropneumatikus felfüggesztés segítségével egy olyan „légpárnát” lehetett létrehozni, amelyen zökkenőmentesen gördülhetett a gépkocsi. A Paul Magès által tervezett felfüggesztés a motor által működtetett szivattyúból – amely nagy nyomáson ásványolajat továbbított az inert gázzal töltött rugógömbökbe –, és az egyes kerekeknél elhelyezett automatikus kiegyenlítésű lengéscsillapítókból állt. A rugók nélkül kialakított rendszer kiküszöbölte a fémek egymással való kemény érintkezését. Ugyanaz a rendszer működtette a fékeket és a kormányművet, sőt még a sebességváltót is.
A hidropneumatikus felfüggesztés a hasmagasság tetszés szerinti növelését és csökkentését is lehetővé tette a vezető számára, hogy ösvényeken, sárban, hóban és tükörjégen is tudjon közlekedni az autóval. A DS még az „emelőre is fel tudott állni” defekt esetén.

A DS-nek nem csupán a menettulajdonságai voltak egyedülállóak, megkímélve az utasokat az útegyenetlenségek okozta zökkenőktől és a hagyományos felfüggesztések által okozott fáradtságtól, de emellett a felfüggesztése mindig megtartotta az autó magasságszintjét: csökkentette a karosszéria kanyarodáskor fellépő bólintó mozgásait, és folyamatosan fenntartotta a gépkocsi aerodinamikai egyensúlyát.

Más gyártók is követték a Citroën nyomdokait, köztük a Rolls-Royce és a Mercedes-Benz, akik innen vették az ötletet, hogy később, a XX. század folyamán pneumatikus felfüggesztéssel szereljék fel autóikat.

A Citroën DS 19-23 sorozatának zászlóshajója nem az egyetlen olyan modell volt, amelynél nagy hangsúlyt kapott a kényelem: más felsőkategóriás vagy a szélesebb közönség számára is elérhető Citroën modellek is előnyükre fordították ezt az adottságot.

Az 1970-1975 között gyártott SM egy hidropneumatikus felfüggesztéssel ellátott, kétajtós kupé volt, melynek tervezésénél a kényelem és a stílus volt az elsődleges szempont. Ez a hidropneumatikus felfüggesztés a GT osztályhoz lett igazítva, ami keményebb rugózást és kisebb karosszériadőlést eredményezett, a kivételes kényelem megőrzése mellett.

Az 1971-ben az Év Európai Autójának választott GS-t a sajtó nagy elismeréssel méltatta „limuzinhoz” hasonló gördülési kényelméért: az akkori újságírók habozás nélkül hasonlították össze a létező legkényelmesebb gépkocsikkal, függetlenül attól, hogy azok melyik piaci szegmensbe tartoztak. A Citroën ezt a felfüggesztést építette be a CX modellbe is, melyet 1975-ben jelöltek az Év Autója címre. Olyan modellek közé tartozott, mint a nyújtott vonalú „Pallas”, a GTI és a Turbo sport változatok, és a hosszú tengelytávval rendelkező „Prestige” modell, amelyet elnökök, VIP személyek és hírességek használtak világszerte.

A hidropneumatikus rendszer végül az 1990-es években az elektronika térhódításával érte el a csúcspontját. Az XM modell II. generációs Hidraktív felfüggesztési rendszerénél már elektronikus vezérlés biztosította a gördülési kényelmet, a rendszer Xantia Activa modellen végrehajtott továbbfejlesztése előtt, melyet az autós szaksajtó és a vezetők is nagyra értékeltek, mivel teljes mértékben megszüntette a karosszéria dőlését és bólintását. A 2000-es évek közepén a C5 és a C6 modellekhez rendelhető Hidraktív 3 Plus felfüggesztés tovább erősítette a Citroën hírnevét, új normákat állítva fel a vezetési kényelem terén.

Ma új technológiai megoldások teszik lehetővé a Citroën autók gördülési kényelmének tökéletesítését. Az új C5 Aircross SUV és az új C4 Cactus modellekhez elérhető, progresszív hidraulikus ütközőelemekkel ellátott felfüggesztés® az útegyenetlenségek jobb megszűrését biztosítja, a Citroën felfüggesztési beállítások megtartásával. Míg a hagyományos felfüggesztési rendszerek lengéscsillapítókból, rugókból és mechanikus ütközőkből állnak, addig a Citroën által alkalmazott, progresszív hidraulikus ütközőelemekkel ellátott felfüggesztéseknél® két hidraulikus ütközőelem van beépítve a két végállásnál, a kiengedett és összenyomott állapotnak megfelelően. Az ütközőelemek alkalmazása lehetővé tette a mérnökök számára, hogy szabadabban kezeljék a gépkocsik kilengését, ami egy repülő szőnyeghez hasonló érzetet kelt: az autó szinte átsuhan az úthibák felett. Sőt, nagymértékű összenyomódásoknál és kiengedéseknél a hidraulikus ütközőelemek elnyelik és szétszórják az energiát, amivel elkerülhető a visszapattanó hatás.

A PALLAS TÖKÉLETESSÉGE

A Citroënek gördülési minősége, a hangszigetelés javítása és a rezgések megszüntetése nem egyedül a hidropneumatikus felfüggesztés eredménye. Az utastér jellemzői is nagyban hozzájárulnak a vezetési kényelemhez.

Az igazi vezetési kényelmet a felsőkategóriás belső felszerelések és tartozékok még jobban kihangsúlyozzák, ahogy azt az első Citroënek „Grand Luxe” változatai, vagy a DS-nél bevezetett „Pallas” kiviteli szint is bizonyítja, melynek névválasztását Athéné istennő legendája ihlette. A DS, a GS vagy a CX Pallas változata kiváló minőségű, újfajta anyagok felhasználásával, művészi vonalakkal megrajzolt belső felszerelésekkel és igazi kikapcsolódásra tervezett ülésekkel készült. A stílust és a vezetési kényelmet ötvöző Pallas kivitel forradalmasította a kényelmet.

A CIKKNEK MÉG NINCS VÉGE!
LAPOZZ A KÖVETKEZŐ OLDALRA!