Érezhetően erősebb lesz a Toyota GR Supra (Exkluzív videókkal)


Az új modellévben folytatódik a Toyota GR Supra kínálatának bővítése. A kétliteres modell bevezetése mellett áthangolják a hathengeres motort is.

Hogy markánsabb legyen a különbség az új, belépő szintű GR Supra és a háromliteres csúcsverzió között, az utóbbi komoly teljesítménynövelésen esik át.


Bevezetésekor egyetlen kivitelben volt elérhető a GR Supra, a Toyota ikonikus sportautójának ötödik kiadása. A háromliteres, soros hathengeres erőforrás legnagyobb teljesítménye 340 lóerő, maximális forgatónyomatéka 496 Nm (Európában 500 Nm) volt; a nyolcfokozatú automata sebességváltóval szerelt modell 4,3 másodperc alatt gyorsult 100 km/óráh-ra.


Idén márciustól sorakozik fel mellé a kétliteres, soros négyhengeres motorral szerelt verzió: a 258 lóerős, 400 Nm forgatónyomatékú erőforrásnak akár egy mázsával kevesebbet kell mozgatnia, így álló helyzetből 5,2 másodperc alatt éri el a 100 km/h-s sebességet.


A könnyebb, takarékosabb változat megjelenése ugyanakkor lehetőséget teremtett arra, hogy a Toyota az új modellévre igazi csúcsmodellé fejlessze tovább a hathengeres variánst. A modell teljesítményét az eddigi 340 lóerőről 387 lóerőre (+14%) emelik, a legnagyobb forgatónyomaték 4 Nm-rel (+1%) nő. Mivel a modell tömege mindeközben csupán 1,36 kilogrammal nőtt, a módosítás mérhetően dinamikusabbá teszi az autót: a gyorsulás szintideje öt százalékkal rövidül. A teljesítménynövelést új leömlő beépítésével érte el a Toyota; az eddigi kettő helyett hat csatornán keresztül távoznak a gázok, ami javítja a hőszabályozást. A dugattyúk kialakításán is módosítottak a mérnökök, így a motor sűrítési viszonya 11:1-ről 10,2:1-re csökkent.


A nyolcfokozatú automata sebességváltón nem változtattak, új lesz ellenben a futómű: az első rugótornyokat új, alumínium kitámasztó elemekkel rögzítették a hűtő tartóidomjához, ami növelte a modell oldalirányú szilárdságát. Szintén áthangolták a lengéscsillapítókat, valamint elöl és hátul új gumibakokat szereltek be. Emellett módosították az elektromos szervokormány, az adaptív változó felfüggesztés, a menetstabilizáló berendezés és az aktív differenciálmű vezérlését: a szoftverek átprogramozása a szerkezeti módosításokkal együtt stabilabbá teszi a Suprát a terhelésváltások (például váltott kanyarok) során.


Ezeket a módosításokat egyelőre csak észak-amerikai piacokon jelentette be a Toyota, ám a hírek szerint a későbbiekben Európában is megjelennek a még erősebb, még kezesebb Suprák.

Toyota GR Supra műszaki adatok:









Toyota GR Supra 3.0 (2020. modellév)




Toyota GR Supra 3.0 (2021. modellév)




Toyota GR Supra 2.0 (2021. modellév)




Motor (cm3)




Soros hathengeres,




3.0 literes benzinmotor kettős megfúvású turbófeltöltővel




Soros hathengeres,




3.0 literes



benzinmotor kettős megfúvású turbófeltöltővel




Soros hathengeres,




2.0 literes



benzinmotor kettős megfúvású turbófeltöltővel




Max. teljesítmény (kW/LE)




250/340




284/387




190/258




– fordulatszám (1/perc)




5000-6500




5800-6500




5000-6500




Max. forgatónyomaték (Nm)




496




500




400




– fordulatszám (1/perc)




1600-4500




1800-5000




1550-4400




Erőátvitel




ZF nyolcfokozatú




aut. sebességváltó




ZF nyolcfokozatú




aut. sebességváltó




ZF nyolcfokozatú




aut. sebességváltó




Tömeg (kg)




1541




1542




1443




Keréktárcsa




19” kovácsolt alumínium




19” kovácsolt alumínium




18” öntött alumínium




Abroncsméret




255/35 ZR19




275/35 ZR19




255/35 ZR19




275/35 ZR19




255/40 ZR18




275/40 ZR19




Végsebesség (km/h)




250




250




250




Gyorsulás 0-96 km/h (mp)




4,1




3,9




5,0




Gyorsulás 0-100 km/h (mp)




4,3




N/A




5,2

Fotók: Toyota