A Toyota a világ legirigyeltebb autógyártója
Az amerikai Fortune magazin sorban hatodszor választotta meg a világ leginkább nagyra becsült autógyártójának a Toyotát. A cég gyakorlatilag minden mérőszámban az iparág legkiválóbb teljesítményét nyújtja.
Az autóipar legbefolyásosabb vállalatainak vezetői egybehangzóan úgy gondolják, hogy saját szakterületén a Toyota érdemli a legtöbb elismerést – dióhéjban így foglalhatnánk össze a Fortune magazin januárban közölt elemzésének a tanulságát.
Az amerikai Fortune magazin több mint három évtizede állítja össze évről évre a világ leginkább nagyra becsült vállalatainak (World’s Most Admired Company) a listáját. Mindössze néhány cég van azonban, amelyik 1998 óta minden alkalommal ott volt a legjobb ötven között – ezek egyike a Toyota, amelyet idén (sorban hatodszor) az iparág legillusztrisabb, legirigyeltebb szereplőjének választottak meg.
Nem mindegy persze, hogy ki állítja össze a listát – és pontosan ez teszi olyan értékessé és hitelessé a Fortune magazin lajstromát. A jelöltek minden esetben az USA 1000 legnagyobb bevételű vállalatai, valamint a kiadvány Global 500 adatbázisában szereplő, legalább tízmilliárd dolláros éves forgalmat elérő cégek közül kerülnek ki. Ennek a listának nagyjából a fele – 52 iparág legnagyobb bevételű cégei, 30 ország mintegy 680 vállalata – adja a zsűrit és a jelölteket egyszerre: a megmérettetésbe bekerülő cégek mindegyike egyszerre jelölt és döntőbíró is, hiszen vezetőik szavaznak az adott iparág leginkább nagyra becsült szereplőire.
Összesen kilenc szempont szerint minősítik egymást a jelöltek, a befektetési értéktől kezdve a cégvezetés minőségén át a cég társadalmi felelősségvállalásáig, a termékek minőségétől a tehetségek felkarolásáig. A 680 cég rangsorán belül egy másik módszertannal választja ki a legjobb ötven vállalatot a szervezet: itt 3770 felsővezető, illetve elemző iparági megkötés nélkül szavazhat, az egyetlen kikötés, hogy a jelöltnek az előző évi rangsor felső 25 százalékán belül kellett esnie, illetve saját szakterületén legalább a felső 20 százalék legjobb szereplői közé kell tartoznia.
A Top 50-es lista hatalmas rangot ad, ám nem szakmai, inkább közönségdíjnak tekinthető – ezért előfordulhat, hogy a „laikusok” szavazataiból más sorrend alakul ki, mint amit az iparági szakértők helyesnek tartanak.
A Fortune magazin 2014-ig visszamenőleg teszi nyilvánosan elérhetővé a korábbi minősítések eredményeit. Az alábbi táblázatban a Toyota évek során elért részhelyezései láthatók, alatta pedig az autóipari szereplők rangsora az elmúlt években.
A Toyota értékei | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 |
Innováció | 4. | 2. | 2. | 1. | 1. | 2. | 2. |
Humán erőforrás gazdálkodás | 1. | 1. | 1. | 2. | 1. | 1. | 2. |
Vállalati vagyon felhasználása | 1. | 1. | 1. | 1. | 1. | 1. | 2. |
Társadalmi felelősségvállalás | 1. | 1. | 1. | 1. | 1. | 1. | 2. |
Cégvezetés minősége | 1. | 1. | 1. | 1. | 1. | 1. | 2. |
Pénzügyi stabilitás | 1. | 1. | 1. | 1. | 1. | 1. | 2. |
Hosszú távú befektetési érték | 1. | 1. | 1. | 1. | 1. | 1. | 2. |
Termékek/szolgáltatások minősége | 1. | 1. | 1. | 2. | 1. | 1. | 2. |
Globális versenyképesség | 1. | 1. | 1. | 1. | 1. | 1. | 2. |
Top 50 helyezés | 30. | 30. | 29. | 34. | 28. | 24. | 25. |
Iparági helyezés | 1. | 1. | 1. | 1. | 1. | 1. | 2. |
Autóipari rangsor | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 |
1. | Toyota | Toyota | Toyota | Toyota | Toyota | Toyota | BMW |
2. | BMW | BMW | BMW | BMW | BMW | BMW | Toyota |
3. | Daimler | Daimler | Daimler | Honda | Daimler | Volkswagen | Volkswagen |
4. | GM | GM | Ford | Daimler | Hyundai | Daimler | GM |
5. | Honda | Honda | GM | Ford | Honda | Honda | Daimler |
6. | Volkswagen | Nissan | Honda | GM | GM | Ford | Honda |
7. | Hyundai | Hyundai | Volkswagen | Renault | Volkswagen | GM | Hyundai |
8. | Tesla | Ford | Nissan | Nissan | Nissan | Hyundai | Ford |
Fotók: Toyota, fortune.com, Egyesült Államok Szabadalmi Hivatala
Táblázatok: fortune.com