Kis odafigyeléssel minimálisra csökkenthető a defektek bekövetkezésének kockázata
- A következő hetekben autósok ezrei indulnak útnak a népszerű üdülőhelyek felé
- Az ORKF-OBB, a Continental és a Magyar Autóklub összegyűjtötte a legfontosabb tanácsokat a nyaralni induló autósok számára
Nyáron is kiemelt figyelmet kell fordítani a gumiabroncsok állapotára, hosszabb utazás előtt, nem elég azokat csupán szemmel ellenőrizni – derült ki az ORFK-OBB, a Continental és a Magyar Autóklub mai, közös sajtótájékoztatóján.
„Az autósok többsége nem rendelkezik kellő ismeretekkel arra vonatkozóan, hogy melyek azok a biztonsági lépések, amelyeket meg kell tenni, ha defekt miatt kényszerülnek megállni az út szélén, vagy a leállósávban” – hívta fel a figyelmet Óberling József az ORFK Rendészeti Főigazgatóság Közlekedésrendészeti Főosztályának vezetője, ORFK-OBB ügyvezető elnöke. Amennyiben a sofőr úgy érzékeli, hogy defekt miatt meg kell állnia, akkor nem szabad megfeledkeznie az ilyenkor szükséges biztonsági intézkedésekről. A bajba jutott autósnak először be kell kapcsolnia az elakadásjelzőt, ezt követően pedig szükséges gondoskodnia az elakadást jelző háromszög felállításáról.
„A gépjárműből való kiszállás előtt nem szabad megfeledkezni a láthatósági mellény felvételéről sem, illetve fontos meggyőződni arról, biztonságosan megoldható-e a kiszállás, hiszen, ha az adott útszakaszon nem áll rendelkezésre leálló sáv, akkor fokozottan oda kell figyelni az esetlegesen érkező autókra” – hívta fel a figyelmet az ORFK-OBB ügyvezető elnöke. Hozzátette: lakott területen belül 50, lakott területen kívül 100, autópályán pedig 150 méterre kell felállítani a háromszöget a defektet szenvedett gépjármű után. Ezt követően az autósnak lehetősége nyílik mérlegelni, hogy segítséget hív, vagy saját maga gondoskodik a probléma megoldásáról.
Pótkerék felszerelése biztonságosan
Amennyiben valaki az utóbbi mellett dönt, akkor először ajánlott ellenőrizni a pótkereket, valamint azt, hogy van-e emelő a csomagtartóban. „A kerékcserét a kézifék behúzásával és a jármű sebességbe rakásával kell kezdeni. Ezt követően lazítsuk ki a kerék csavarjait, majd emeljük meg az autót az emelő segítségével, végül pedig teljesen csavarjuk ki a csavarokat. A sérült kerék levétele után helyezzük fel a pótkereket és gondoskodjunk a csavarok megfelelő meghúzásáról” – hívta fel a figyelmet Menkó Illés, a Continental Hungaria Kft. műszaki szakértője. Hozzátette: a szükségpótkerékkel nem szabad 80 km/óránál nagyobb sebességgel közlekedni, hosszú távon pedig semmilyen esetben sem helyettesítheti a lecserélt kereket.
A legtöbb új autóban már nem az alapfelszereltség része a szükségpótkerék, így általában valamilyen gumiabroncs javítókészlet áll rendelkezésre. A Continental által kínált ContiMobilityKit egyszerűen alkalmazható, szükség esetén mindössze csatlakoztatni kell a 10 amperes kompresszort a szivargyújtóhoz, majd a csatlakozó csövet rá kell helyezni a defektes kerék szelepére. Ezt követően rá kell csavarni a tömítőanyagflakont a kompresszorra, majd belepumpálni a tömítőanyagot és a levegőt az abroncsba. Miután a gumiabroncsot megfelelő nyomásra fújta fel a kompresszor, a sofőr ezzel a megoldással akár 200 kilométert is megtehet, legfeljebb 80 km/órás sebességgel haladva. „Ezáltal könnyen eljuthat a szerelőműhelybe vagy az erre szakosodott abroncskereskedőhöz, ahol a gumiabroncsot haladéktalanul kicserélik egy újra” – emelte ki Menkó Illés.
Fontos a megfelelő abroncs nyomás
„A nyári szezonban több ezer autós indul útnak a népszerű üdülőhelyek felé. Mindenki szeretné a nyaralását gondtalanul megélni, azonban ehhez kiemelt figyelmet kell fordítani az autó műszaki állapotára. A gumiabroncsok terén nem elegendő csupán a vizuális ellenőrzés, hiszen egy nyaralás esetén a szokásosnál nagyobb igénybevételnek vannak kitéve” – hangsúlyozta a rendezvényen Hatala József, a Magyar Autóklub (MAK) elnöke. Az abroncs megfelelő levegőnyomása döntő szerepet játszik az élettartam, a gazdaságosság, a menetdinamika és mindenekelőtt a biztonság kérdésében.
„A gumiabroncsgyártók és a független intézetek vizsgálatai azt mutatják, hogy a gépkocsivezetők több mint a fele az előírtnál alacsonyabb levegő nyomású gumiabronccsal közlekedik” – tette hozzá a MAK elnöke. A gyártók által javasolt optimális érteket a tanksapka belső oldalán találhatják meg az autótulajdonosok és az ezzel kapcsolatos táblázat tartalmazza a jelentősen megterhelt autóra vonatkozó abroncsnyomás értéket is. A beépített gumiabroncs-nyomás ellenőrző rendszer (TPMS) 2014 óta kötelező az új személyautóknál.
Segítenek a kopásjelzők
A gumiabroncsok vizsgálatánál ugyancsak kiemelt figyelmet kell fordítani a profilmélységre. Mindebben az autósok segítségére lehetnek a mintázati kopásjelzők (TWI), vagyis az abroncs teljes kerületén, a hosszirányú futófelületi csatornákon belül egyenlő távolságban elhelyezkedő keresztbordák, amelyek akkor kerülnek egy szintbe a mintázat felületével, ha a fennmaradó profilmélység a törvényi szintben előírt 1,6 mm-re csökken. „A Continental ugyanakkor azt javasolja, hogy már 3 mm-es profilmélységnél gondoskodjanak az autósok a nyári abroncsok cseréjéről, mert a vizsgálatok azt mutatják, hogy az ennél kisebb profilmélységgel rendelkező gumiabroncsokkal jelentősen megnő a fékút hossza vizes útfelületen történő fékezéskor” – emelte ki Menkó Illés, a Continental Hungaria Kft. műszaki szakértője.
Az ORFK-OBB, a Continental és a Magyar Autóklub azt tanácsolja a nyaralni indulóknak, hogy az autók megfelelő felkészítése mellett vigyenek magukkal elegendő folyadékot és nem romlandó élelmiszereket, mert a hosszabb utakon előfordulhatnak jelentősebb ideig tartó, kényszerű várakozások.