A GVH szerint a légitársaságok torzítják a fogyasztók döntéseit
A légitársaságok honlapjainak többsége észrevétlen módszerekkel torzítja a fogyasztók döntéseit – figyelmeztetett a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) gyorselemzését követően kiadott közleményében pénteken.
Jelezték, hogy egyelőre javaslatokkal segítik a kifogásolható gyakorlatok felszámolását, illetve a trükkök elkerülését. Ha azonban ezek nem hoznak előrelépést, később akár versenyfelügyeleti eljárást is indíthatnak – fűzték hozzá.
A versenyhivatal szerint jellemző probléma az ajánlatok korlátozottságára utaló pszichés nyomásgyakorlás – például már csak 2 jegy elérhető ezen az áron -, amelyhez gyakran érzékmanipuláció párosul: vagyis egyes ajánlatokat feltűnő színekkel emelnek ki, míg az olcsóbb, egyszerűbb megoldások nehezebben észrevehetők.
Jellemzőek továbbá a félreérthető szövegezések, a legtöbb esetben pedig megfigyelhető az információkkal való elhalmozás, amely összezavarhatja a fogyasztókat. Ezek – különösen a diszkont légitársaságok weboldalain – számos esetben kiegészülnek fontos információk és választási lehetőségek elrejtésével, kiváltképp az ülőhelyválasztás során.
Ezek az úgynevezett „sötét mintázatok” eseti jelleggel felbukkantak a hazai jegyár-összehasonlító oldalakon is – tárták fel a GVH szakemberei. (A sötét mintázatok olyan digitális üzenetek és felhasználói felületek, amelyek észrevétlenül késztetik a fogyasztókat a nem kívánt döntések meghozatalára.)
A hivatal az érintett vállalkozásoknak azt javasolja: kerüljék a fogyasztók döntését sürgető kereskedelmi gyakorlatokat, egyformán érzékelhetően és egyértelmű megfogalmazással jelenítsék meg az egyes választási lehetőségeket.
A fogyasztók számára a GVH tanácsa az, hogy igyekezzenek ellenállni az impulzusvásárlásnak és ne hagyják, hogy döntésükben sürgessék őket, továbbá mindig szánjanak megfelelő időt az ajánlatok összevetésére – olvasható a közleményben.