Nem viccelnek a hidrogénnel és a környezetvédelemmel
Bemutatkozott a Toyota hidrogén üzemű nyerges vontatójának végleges változata
Leleplezték a Toyota és a Kenworth közös fejlesztésű, üzemanyagcellás nyerges vontatóját. A fejlesztéssel új fázisába lépett a két éve útjára indított, zéró károsanyag-kibocsátású áruszállítási projekt.
A Los Angeles-i teherkikötőben a sajtó képviselői, kormányzati személyek, valamint iparági és közösségi vezetők jelenlétében leplezték le azt a Toyota Kenworth nyerges vontatót, amely új fejezet nyit a környezetbarát áruszállítás történetében. Az egy feltöltéssel mintegy 480 emissziómentes kilométer megtételére alkalmas, hidrogén üzemanyagcellás nehézteherjárműhöz hamarosan kilenc társa is csatlakozik, hogy együtt biztosítsák a Los Angeles-i és Long Beach-i kikötőkbe érkező rakományok környezetbarát elosztását a Los Angeles-i medencén belül.
A Toyota két évvel ezelőtt indította útjára azt a Project Portal elnevezésű programot, amely az egymással szomszédos Los Angeles-i és Long Beach-i teherkikötők működésével járó környezeti terhelés csökkentését célozta meg. A kikötőkben jelenleg dízelüzemű nyerges vontatók biztosítják a beérkező áruk rövid távú mozgatását; a Toyota ezeket kívánta modern hidrogén üzemű teherjárművekkel kiváltani. Ehhez a Toyota Mirai fedélzetén megismert hidrogéntechnológiát használták fel: a 2017-es Project Alpha kísérleti járműben a Mirai megduplázott üzemanyagcellája töltötte a 12 kWh kapacitású akkumulátort, valamint táplálta közvetlenül a 670 lóerős, 1796 Nm forgatónyomatékú, tisztán elektromos hajtásláncot.
Az első jármű teljesítménye megegyezett a dízeljárművekével (a mérnökök tudatosan nem törekedtek a nagyobb teljesítményre), a sebességváltó hiányának, valamint a teljesen rezgésmentes, csendes hajtásláncnak köszönhetően pedig már ez a korai prototípus is személyautókhoz mérhető könnyed vezethetőséggel örvendeztette meg a hangos dízelekhez szokott pilótákat. A következő, Project Beta kivitelű jármű legfontosabb fejlesztése a másfélszeresére növelt, 480 kilométeres hatótávolság volt – ez a kikötőkön belüli átlagos használatban két napra elegendő –, a most bemutatott, szériamodellt előkészítő prototípus pedig még tovább tökéletesített teljesítményt, hatásfokot és helykihasználást nyújt.
Ha a gyakorlatban is beválik (eddig több mint húszezer sikeres tesztkilométert tudhat maga mögött a technológia), hatalmas távlatok állnak a Toyota és a Kenworth közös fejlesztésű, 40 tonna össztömegű nyerges vontatója előtt. Az Észak-Amerika legnagyobb konténerkikötőjének számító Los Angeles-i és Long Beach-i komplexumban jelenleg 16 ezer nyerges vontató lát el rövid távú áruszállítási feladatokat; számuk 2030-ra várhatóan megkétszereződik. A 41 millió dolláros kormányzati támogatással létrehozott Zanzeff (zéró és csaknem zéró károsanyag-kibocsátású áruszállítási) projekt keretében hamarosan üzembe álló, tíz darab hidrogén üzemanyagcellás Kenworth T680-as nyerges vontató éves szinten 500 tonnával csökkenti a kikötő CO2-kibocsátását, míg a nitrogén-oxidokból, koromrészecskékből és reaktív szerves gázokból 720 kilogrammal kevesebb terheli a légkört. Könnyű tehát kiszámítani, milyen hatalmas környezetvédelmi változást eredményezne, ha a kikötők teljes teherjármű-flottáját emissziómentes hidrogén üzemanyagcellás gépkocsikkal válthatnák ki. Ami az egységnyi rakománytömegre eső üzemanyag-költségeket illeti, azok jelenleg értelemszerűen magasak, ám a számítások szerint a technológia már hatvan darab hidrogén üzemű nyerges vontató esetén versenyképessé válna a dízelekkel.
Hogy a Toyota és a Kenworth által kifejlesztett járművek zökkenőmentesen láthassák el feladataikat a kikötőkben és azok térségében, a Toyota regionális logisztikai és kutatás-fejlesztési létesítményeiben jelenleg is működő, három H2-töltőállomáson kívül két továbbit helyeznek üzembe – egyet a kikötők közelében, egyet pedig azoktól 80 kilométerre. A projektgazdák középtávon a Los Angeles és San José közötti, több mint 500 kilométeres sávot szeretnék lefedni az emissziómentes szállítási megoldásaikkal, a végső cél pedig az Egyesült Államok átszelése, azaz egy kelet-nyugati hidrogénfolyosó létrehozása az Atlanti- és Csendes-óceán között – nem véletlenül fejlesztették alvófülkés kivitelben a Toyota hidrogén üzemanyagcellás nyerges vontatóját.
Videó:
Fotók: Toyota (David Dewhurst)