A Lexus a milánói formatervezési héten
A Lexus idén tizenötödik alkalommal vesz részt a milánói divathéten. Az automobil szó szerint csupán jelzés értékűen jelenik meg a kiállításon: a hangsúlyt a fenntarthatóságra, a közösség iránti felelősségvállalásra, az egyén és a társadalom közötti kölcsönhatásra helyezték.
Az autógyártók rendszerint közvetlen, jól meghatározható kapcsolatot ápolnak a formatervezéssel: egyrészt felhasználói, másrészt (külső megbízók számára végzett, részben vagy teljesen független projekteken keresztül) teremtői a legmagasabb színvonalú dizájnnak. A Lexus egy harmadik, az előző kettőtől szigorúan el nem választható réteggel egészíti ki ezt.
Hozzáértő mecénásként az anyagi támogatás mellett szakmai útmutatást biztosít feltörekvő formatervezők számára, és lehetőséget teremt a világ minden pontján tevékenykedő, kreatív alkotóknak, hogy egy-egy konkrét társadalmi problémára koncentrálva teremtsenek valós, maradandó értéket.
Ez a sokrétű szerepvállalás elkerülhetetlenül párbeszédet és együttműködést ébreszt a jelen és a jövő alkotói, a befogadók és a teremtők, a természet és a társadalom között, aminek a lenyomatával a milánói formatervezési hét látogatói is megismerkedhetnek. A Lexus idén tizenötödik alkalommal vesz részt kiállítóként a világ egyik legnagyobb jelentőségű formatervezési seregszemléjén, és ahogy az elmúlt években, idén is gondolatébresztő asszociációk gyümölcsein keresztül tárja elénk a modern dizájnban rejlő lehetőségeket.
A Sparks of Tomorrow, azaz a holnap szikrái elnevezésű kiállítás területe három jól elkülönülő, egymást mégis kiegészítő fejezetre oszlik. A leglátványosabb, egyben legkevésbé konkrét installáció Germane Barnes nevéhez fűződik. A fiatal építész a Miami egyetem oktatójaként és független alkotóként egyaránt az építészet és az önazonosság, a kultúra és a városkép közötti kapcsolatok megértésére és erősítésére törekszik.
Ezúttal a Lexus első, kifejezetten akkumulátoros elektromos hajtásra fejlesztett típusa, az RZ adta a keretet – szó szerint, hiszen a fenntarthatóság, a zéró károsanyag-kibocsátás, az áttekinthetőség értékei mentén megvalósított projektben a villanymotoros crossover csupán vázként, a teret meghatározó, de nem korlátozó konstrukcióként jelenik meg. Az automobil egy sajátos fényjáték gyújtópontjában áll: a hideg, geometrikus formák és az azok ellenpontját képező játékos, színpompás selyemlampionok (az Aqua Creations stúdió kézzel készített, különleges taktilis élményt kínáló alkotásai) együtt teremtenek harmóniát; külön-külön mindegyik értelmét és célját veszti.
A közvetlen esztétikai élményen túlmutató, szimbolikus jelentőségű installációt két hasonló célú, mégis teljesen eltérő irányt képviselő kiállítás kíséri. Az idén tízedik alkalommal meghirdetett Lexus Design Award döntős pályaművei – köztük a végső nyertesként meghirdetett koncepció – kidolgozott prototípusként léptek a közönség elé. A formatervezési pályázat idei kiadásában a társadalmat jobbá, az egyént boldogabbá tevő elképzeléseket vártak a jelentkezőktől.
A neves szakemberekből álló zsűri az 57 országból érkezett 1726 pályamű közül választotta ki azt a hatot, amelyet aztán eredeti alkotóik nemzetközileg elismert formatervezők, kreatív kritikusok mentorálásával dolgoztak ki végleges formájukban. A demenciában szenvedő betegek emlékeinek felidézését elősegítő, multiszenzoros Rewind (a pályázat végső nyertese) mellett a legváltozatosabb projektek szerepeltek a kiállításon.
Az egyik pályázó például polisztirol hulladékot megemésztő lisztbogárlárvák külső kitinburkából készített biológiai úton lebomló csomagolóanyagot. Egy másik páros a városi zajszennyezést közvetlenül a felhasználási ponton csillapító, a nyitott ablakba függeszthető zajkioltó berendezést álmodott meg, egy afrikai kollektíva pedig napenergiával működő, főzésre és világításra egyaránt alkalmas, a modern technológiai tartalmat tradicionális formával és anyagokkal társító berendezést alkotott.
Két pályázat is foglalkozott az elesettek gondozásával, életminőségük javításával: az egyik a magatehetetlen személyek mozgatását elősegítő szerkezetet hozott létre a függőágy, a villás emelő és a kerekesszék funkcióinak kombinálásával; egy másik pedig a korlátozott látási és hallási képességekkel bíró gyermekek kommunikációját szeretné elősegíteni egy izgalmas és változatos tapintási élményt nyújtó játékszerrel.
A Lexus kiállításának harmadik pillére a világ egyik legrangosabb képző- és iparművészeti oktatási intézményével, a londoni Royal College of Art posztgraduális egyetemmel folytatott együttműködés eredményeit bemutató tárlat. Az iskola intelligens mobilitási programjának hallgatóit arra kérték fel, hogy képzeljék el, 2040-ben milyen járművek testesítik majd meg a prémium mobilitás kiemelt értékeit. Az izgalmas pályamunkák közül hármat emelt ki a Lexus, és hozott el Milánóba. A pályázat abszolút győztese egy függőleges fel- és leszállásra képes, hidrogén hajtású, egyéni közlekedési eszköz, amelyet alkotója „az ég ékszereként, a felhők fülbevalójaként” aposztrofált.
Dobogós helyen végzett még egy szintén hidrogén üzemű, igény szerint cserélhető futóművű jármű, amelynek személyes fülkéje akár lakásunk részeként is funkcionálhat, valamint egy ultramodern felfogásban készült gépkocsi, amely képes megváltoztatni alapterületét, amely blokklánc technológia alkalmazásával, NFT műalkotásokkal tehető egyedivé, és amely hasonló járművekkel összekapcsolódva teremthet közösségi élményt fiatalok számára.
Fotók: Lexus