Felbontotta a román hatóság a Bihar-Bisztraterebes autópályaszakasz megépítésére vonatkozó szerződést

    Felbontotta a romániai közúti infrastruktúrát kezelő országos társaság (CNAIR) a magyar-román határ közelében levő Bihar-Bisztraterebes autópályaszakasz megépítésére vonatkozó szerződést a kivitelezővel, amelyet azzal vádolt meg, hogy nem tett eleget a szerződésben vállalt kötelezettségeinek.

    A döntést Sorin Grindeanu román közlekedési miniszter jelentette be. A felek már február óta tárgyaltak a szerződés megegyezéses felbontásáról, de nem tudtak megállapodni, ezért most a román állami vállalat döntött a szerződés felbontásáról.     A megrendelő állami vállalat közlése szerint a kivitelező nem adott le még egy tervezési projektet sem, holott az idén év végén már kész kellene lennie a 28,5 kilométer hosszú szakasznak. Emlékeztettek, hogy a szerződést 2020-ban írták alá.


    A miniszter leszögezte, hogy az új versenytárgyalást a lehető legrövidebb időn belül kiírják. Grindeanu egy közösségi bejegyzésben emlékeztetett, hogy a kormány egyszerűsítette a közbeszerzések kiírására vonatkozó jogszabályt, így most már nem kell éveket várni az újabb versenytárgyalás kiírására.  

   A CNAIR 2018 októberében hirdette ki győztesnek a Trameco SA, Vahostav SK, Drumuri Bihor SA, Drum Asfalt Srl, valamint az East Water Drillings SL társaságok által alkotott román-szlovák konzorciumot. Előbb a versenyben alulmaradt cégek óvásainak elbírálása késleltette több mint másfél évig a szerződés megkötését. A 2020 augusztusi szerződéskötés után az hátráltatta a munkálatok elkezdését, hogy a pályázati kiírásban szereplő pontatlan adatokra hivatkozva a cégcsoport a kivitelezési díj lényeges megemelését kérte. Ehhez viszont a CNAIR nem járult hozzá.  

   A Brassó és Bors között tervezett 415 kilométer hosszú A3-as észak-erdélyi autópályát 2003-ban kezdték el építeni. Jelenleg a pályából három szakasz használható, a három együtt mintegy 107 kilométer. A Bihar-Bistraterebes szakasz megépítésére már 2015 áprilisában is győztest hirdetett a román hatóság, a spanyol Corsan SA által vezetett konzorcium azonban hozzá sem kezdett a munkához, és 2016 novemberében a szerződés felbontását kérte.