Ilyen se volt még
Minden korábbinál magasabb áron kelt el egy klasszikus Toyota Supra Floridában
Most, hogy a negyedik generációs Toyota Supra első példányai is youngtimer korba lépnek, a típus makulátlan példányai soha nem látott árakon – legutóbb közel 50 millió forintért – kelnek el egyes autós árveréseken.
Idén januárban bejárta az autós világsajtót a hír: a negyedik generációs Toyota Supra egyik korai példányáért 121 ezer dollárt (körülbelül 34 millió forint) fizettek egy internetes árverésen. Ez másfélszer, de inkább kétszer annyi, mint amennyiért a típus legszebb példányai korábban gazdát cseréltek. A modell hirtelen jött népszerűségéhez több tényező is hozzájárult. Egyrészt az A80-as kódjelű negyedik széria „nagykorúvá” vált: első darabjai betöltötték a 25 évet, ami több piacon is a gyűjtői státusz és az azzal járó adó- és adminisztrációs kedvezmények elérését jelenti. Másrészt a legendás sportmodell visszatérése, az új generációs Toyota GR Supra (A90) bevezetése a figyelem középpontjába helyezte a típus korábbi változatit. Persze a Supra mindig is közkedvelt volt a tuningpiacon: soros hathengeres motorja tökéletes alanya volt a legmerészebb teljesítménynövelő beavatkozásoknak, a klasszikus vonalakkal megáldott karosszériának pedig – akárcsak egy vérbeli fotómodellnek – bármilyen extrém optikai átalakítás jól állt. Ez persze azt eredményezte, hogy mára alig maradtak eredeti állapotban megőrzött, minden módosítástól mentes, igazi gyűjtői darabok, s amelyek mégis fellelhetők, egyre nagyobb kincsnek számítanak a hozzáértők körében.
Hogy mennyire nagy kincsnek, az március második hétvégéjén mindennél fényesebben kiderült. A Sotheby’s floridai aukcióján ugyanis a januári 121 ezer dollárnál is jóval magasabb összegért, pontosan 173 600 dollárért talált gazdára egy nem egészen 18 ezer kilométert futott, 1994-es Supra. Ez a 48,6 millió forintnak megfelelő összeg jócskán felülmúlta a szervezők előzetes várakozásait, az autóért vérre menő küzdelmet folytattak a helyszínen és telefonon licitáló vásárlók: egy olyan aukción, ahol Bugattik és Ferrarik, Duesenbergek és Packardok találtak gazdára, ez a túlzás nélkül makulátlan állapotú Supra hozta el a hétvége legizgalmasabb pillanatait.
A széria legkívánatosabb hajtásláncával és karosszériájával (ikerturbó motor, targatető) gyártott modell Illinois államban kezdte pályafutását. Eredeti tulajdonosánál két év leforgása alatt nem egészen tízezer kilométert futott, majd néhány homályba vesző évet követően Svájcba, egy több mint 140 darabos youngtimer magángyűjteménybe került. Akkori eladási ára nem ismert, de biztosak vagyunk benne, hogy a töredéke volt a jelenleginek.
A nagy kérdés persze az, hogy meddig emelkedhet a Supra értéke. Korosztályában már így sem igen találunk nála értékesebb japán közúti modellt, 170 ezer dollárt meghaladó vételárat jellemzően jóval ritkább, kékvérű európai sportautókért szoktak fizetni. A következő néhány aukció során kiderülhet, hogy kirívó esetekről vagy erősödő tendenciáról van-e szó – mindenesetre, akinek eredeti állapotú, korai gyártású A80-as Toyota Supra van a birtokában, elkezdhet azon gondolkozni, mihez kezdene pár tízmillióval.
Toyota Supra Twin Turbo műszaki adatok:
Tengelytáv (mm) | 2550 |
Nyomtáv e/h (mm) | 1521 / 1527 |
Hosszúság x szélesség x magasság (mm) | 4510 x 1810 x 1270 |
Szabad hasmagasság (mm) | 130 |
Menetkész tömeg (kg) | 1566 |
Üzemanyagtartály kapacitása | 70 liter |
Motor | soros hathengeres, hengerenként 4 szelepes |
Lökettérfogat (cm3) | 2997 |
Furat x löket (mm) | 86 × 86 |
Szelepvezérlés | kettős felül fekvő vezérműtengely (DOHC) |
Legnagyobb motorteljesítmény (LE(kW)/perc) | 324(239)/5600 |
Legnagyobb forgatónyomaték (Nm/perc) | 427 Nm/4000 |
Sűrítési viszony | 8,5:1 |
Gyorsulás 0-80 km/h (mp) | 4,0 |
Gyorsulás 0-96 km/h (mp) | 5,0 |
Gyorsulás 0-160 km/h (mp) | 11,8 |
Végsebesség (km/h) | 262 |
Fotók: Tim Scott