A légitársaságok 2022-től kezdhetnek újra pénzt termelni a IATA szerint
A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) várakozásai szerint a légitársaságok még 2021 végén sem lesznek abban a helyzetben, hogy készpénzállományuk növekedésnek induljon, addig pedig havi tízmilliárd dollár nagyságrendű veszteséget kell elszenvedniük.
Brian Pearce, a montreali székhelyű, kétszáz légitársaságot tömörítő kereskedelmi szervezet vezető közgazdásza egy keddi videokonferencián arról számolt be, hogy a cégek a második negyedévben havonta átlagosan 17 milliárd dollár készpénzt használtak fel és mostanra átlagosan 8,5 hónapnyi működésre elegendő szabad készpénzük maradt. Ennek oka Brian Pearce szerint leginkább az, hogy a bevételek 80-90 százalékkal, a kiadások viszont „csak” 50 százalékkal estek, és sokan nem tudják lejjebb szorítani a költségszintet.
A szervezet előrejelzése szerint ez a helyzet hosszú ideig fennáll majd, az év hátralévő részében havonta 13 milliárd, összességében 77 milliárd dollárral csökken majd a készpénzállomány, és még a jövő év végén is csökkenés várható. Mivel ezt sokan nem élnék túl, a IATA újabb kormányzati pénzügyi beavatkozást sürget.
Brian Pearce közlése szerint eddig mintegy 160 milliárd dollár értékben kaptak pénzügyi segítséget a légitársaságok, de újabb mentőövre lesz szükség.
Az elemző beszélt arról is, hogy a diszkont légitársaságok a válság után is kedvezőbb helyzetben lehetnek, mert a közvetlen, úgynevezett point-to-point utazás és turizmus hamarabb kezd visszaépülni, mint az átszállásokat közbeiktató és az üzleti utazás.