Speciális betegszállító járművel küzd a koronavírus ellen a Toyota
Kifejezetten koronavírusos páciensek szállítására szolgáló járművet fejlesztett ki a Toyota. A Hiace alapú betegszállítót egészségügyi intézményekkel együttműködve építették meg.
Egyedi módosításokkal tette alkalmassá a Hiace furgont súlyosan beteg COVID-19 páciensek szállítására a Toyota. Az autót orvosoktól és ápolóktól kapott javaslatok alapján készítette el a cégcsoport karosszéria-specialista tagvállalata, a Toyota Auto Body. A betegszállító autó első példányát a tokiói Showa egyetemi klinikának szállították le, használni azonban nem csak ők fogják: fél tucatnyi intézménynek van hozzáférése a speciális Hiace-hez, így a legteljesebb mértékben kihasználható annak kapacitása.
A kifejezetten koronavírussal fertőzött, súlyosan beteg személyek biztonságos szállítására szolgáló gépkocsi belső terét úgy alakították ki, hogy az hatékonyan gátolja a levegőben szálló szemcsék és folyadékcseppek szabad mozgását, és ezzel elejét vegye a cseppfertőzésnek. Az autóban hermetikusan leválasztották az első üléssort a hátsó tértől. Utóbbiból egy nagy teljesítményű elszívóberendezés folyamatosan vezeti ki a levegőt a külvilágba, így az nem juthat át a vezetőhöz és utasához.
A Hiace-szel együtt eddig pontosan egy tucat, betegszállításra szolgáló járművel támogatta a helyi önkormányzatokat és egészségügyi létesítményeket Japánban a Toyota. A korábban átadott 11 gépkocsi (a Yaris padlólemezére épülő Sienta városi buszlimuzin egy példánya, valamint tíz darab JPN Taxi) a fertőzött, de a légzőszervi megbetegedések jeleit még nem mutató személyek szállítására szolgálnak, míg a Hiace-t kifejezetten súlyos stádiumú páciensek mozgatására tervezték.
Ezzel természetesen nem merül ki a Toyota hozzájárulása a vírusjárvány megfékezéséhez: a vállalat folyamatosan kommunikál a segítségre szoruló létesítményekkel, illetve több országban is megkezdte egyéb védőfelszerelések, például egészségügyi arcmaszkok gyártását és kiszállítását.
A támogatást annak az országos Kokoro Hakobu (jelentése nagyjából: szívünkben hordozunk) társadalmi és humanitárius kezdeményezésnek a keretében biztosítja a Toyota, amelyet még a 2011-es nagy földrengést követően hozott létre az autógyártó.
Miközben a legtöbb ázsiai piac áttért a tavaly tavasszal bevezetett, hatodik generációs Hiace-re, Japánban továbbra is a 2004 óta gyártott, végletekig kiforrott modellt forgalmazzák.
A típus idén áprilisban fontos közlekedésbiztonsági fejlesztéseken esett át. Mostantól digitális belső visszapillantó tükör és felülnézeti panorámakép segíti a manőverezést, a tolatóradar pedig hirtelen gázadás esetén automatikusan működésbe hozza a fékeket, ha akadályt észlel a jármű mögött.
Elöl gyalogosfelismerő automata vészfékrendszer, sávelhagyást gátló technológia, valamint automatikus távolságifény-szabályozás könnyíti a vezető dolgát. A többféle karosszériahosszal és -magassággal kapható Hiace hajtáslánc-kínálata két benzinmotorból (2.0 és 2.7 liter), valamint egy 2.8 literes dízelmotorból áll, továbbá létezik összkerékhajtású, illetve automata sebességváltós kivitel is.
Fotók: Toyota