Ezek lennének minden idők legnagyszerűbb közúti versenyautói?
Azok számára, akik szívből rajonganak az autókért és a motorsportért, nincs szebb szó, mint a homologizáció. Röviden áttekintjük a legcsodálatosabb autókat, amelyek a közúti közlekedés és az autóversenyzés szenvedélyes szerelméből születtek.
2020 fordulópontnak ígérkezik a hosszú távú világbajnokságok történetében, és nem is feltétlenül technológiai, sokkal inkább érzelmi szempontból. Az idén szeptemberben induló és 2021 nyaráig tartó évadban kezdik felváltani az LMP1-es csúcs-versenyautókat a Hypercar kategória képviselői. Itt ugyanis a gyártóknak lehetősége van olyan típusok nevezésére, amelyek közúti modelleken alapulnak – műszaki és formai szempontból egyaránt. Ezekből a homologizációs verziókból két év alatt legalább húszat kell majd gyártani, és kétség sem férhet hozzá, hogy a tehetős gyűjtők és rajongók kedvencei lesznek.
A Hypercar géposztály bevezetésével ismét olyan közel kerülhet egymáshoz a motorsport és a hétköznapi autózás, mint a hőskorban, amikor nem különleges szlogen, hanem tényszerű valóság volt a „vasárnap a versenypályán, hétfőn az autópályán” filozófia. Az alábbiakban ennek a műfajnak 12 nagyszerű képviselőjére emlékezünk: némelyiket a boxutcából idomították közútra, mások előbb kaptak rendszámot, mint rajtszámot, de közös jellemzőjük, hogy sehol máshol nem tapasztalható élményben részesítették azokat a szerencsés keveseket, akik magukénak tudhatták egy-egy példányukat.
Audi Quattro (1980-1991)
Ferrari 250 GTO (1962-1964)
Ford Sierra RS Cosworth (1986-1992)
Fiat 131 Abarth Rally (1976)
Jaguar XJR-15 (1990-1992)
Lancia Stratos HF Stradale (1973–1978)
Lexus RC F Track Edition (2019-)
Mercedes-Benz CLK GTR (1999)
Peugeot 205 T16 (1982-1986)
Porsche 959 (1986-1988)
Toyota GR Yaris (2020-)
Toyota GR Super Sport (2020?-)