A TAG Heuer hivatalos partnerként tér vissza a Forma-1-hez

A TAG Heuer visszatér a Formula 1 hivatalos időmérőjeként a sportág 75. évfordulóját ünnepelve.
A Formula 1-ben több mint hét évtizedre visszanyúló gazdag történelemmel a 2025-ös év egy különleges partnerség újjászületését jelenti, amely a luxus, a precizitás, az innováció, a teljesítmény és a sebesség szimbóluma. A TAG Heuer 1969-ben az első olyan luxusmárka volt, amelynek logója Formula 1-es autóra került, 1971-ben pedig az első, amely csapatot szponzorált. Így vált a sport történetének egyik legsikeresebb szereplőjévé: 239 győzelemmel, 613 dobogós helyezéssel, 9471 ponttal, 11 konstruktőri és 15 egyéni világbajnoki címmel büszkélkedik a csapatokkal való együttműködései révén.
A TAG Heuer és a Formula 1 közötti partnerség nem csupán a versenyzésről szól, hanem két ikonikus márka közös filozófiáját testesíti meg. Ez a filozófia a precíz mérnöki munkán, a csúcstechnológián, az avantgárd anyagok használatán, a pontosságon és az elkötelezettségen alapul.
Egy évtizedeket átívelő kapcsolat
Az 1860-ban alapított TAG Heuer már korai története során hírnevet szerzett mint a precíziós időmérő eszközök gyártója. Az első, műszerfalra szerelhető kronográfot 1911-ben mutatta be, majd 1916-ban debütált a világ első stopperórája, amely századmásodperc pontossággal mért időt: a Mikrograph. Ez az eszköz a magas precizitás új mércéjévé vált a sportidőmérésben.

Az 1960-as évek: a Formula 1 és a Heuer szoros kapcsolata
Az 1960-as években, ahogy a Formula 1 egyre nagyobb népszerűségre tett szert, a Heuer szoros kapcsolatba került a sporttal és annak versenyzőivel. Az egyik első meghatározó pillanat Jochen Rindt nevéhez fűződik, aki a legendás Formula 1-es pilótaként posztumusz nyerte meg az 1970-es világbajnoki címet a Lotus számára az egyéni és a konstruktőri bajnokságban. Rindt pályafutása során egy Heuer Autavia 2446 típusú órát viselt.
Egy sorsdöntő pillanat következett, amikor Jack Heuer, a családi vállalat akkori vezérigazgatója találkozott egy fiatal, tehetséges svájci versenyzővel, Jo Sifferttel, aki Fribourg városából származott. Megállapodás született, melynek értelmében Siffert segítette a forradalmi Calibre 11 automata kronográf bevezetését. Ennek részeként a Heuer logó megjelent Siffert Rob Walker Lotus 49B autóján, amelyet az 1969-es szezonban vezetett, valamint a versenyző overálján, miközben Siffert a Calibre 11-es szerkezettel hajtott, fehér számlapos 1163-as Autavia karórát viselt.


Ez volt az első alkalom, hogy egy óragyártó – vagy bármilyen luxusmárka, amely nem az autóipari beszállítók közé tartozott – szponzorált egy Formula 1-es pilótát, és logója megjelent egy versenyautón. Ez csupán a kezdete volt annak a forradalmi stratégiának, amelyet Jack Heuer indított útjára, és amely alapjaiban változtatta meg a motorsport körüli sportmarketinget.
Együttműködés a Scuderia Ferrarival és a McLarennel
1971-ben a Ferrari időmérő rendszert keresett új tesztpályájára, az olaszországi Fioranóba, amely az első olyan létesítmény volt, amelyet kifejezetten egy autógyártó számára terveztek. A világ vezető időmérőeszközének gyártójaként a Heuer volt a kézenfekvő választás. A vállalat kifejlesztett egy új eszközt, a Le Mans Centigraphot, amely lehetővé tette a Ferrari számára, hogy pontosan mérje új autóik és pilótáik teljesítményét ezen a modern létesítményen.
A Le Mans Centigraph és a „Zongorista” legendája
A Le Mans Centigraph, valamint híres kezelője, Jean Campiche – a motorsport időmérésének legendás alakja, akit „Zongoristának” becéztek – a Ferrari csapattal utazott a világ körül, és független időmérést biztosított a boxfalról. Campiche szakértelme nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a Ferrari 1975-ben megnyerte a konstruktőri, illetve az egyéni világbajnokságot Niki Lauda vezetésével.
Amikor más csapatok, például a BRM, a McLaren és a Surtees látták az eszköz sikerét, ők is lelkesen törekedtek saját rendszerek beszerzésére.
A Heuer és a Ferrari kapcsolata 1979-ig tartott, ezt követően a márka együttműködése a McLarennel folytatódott, amely az egyik leghosszabb partnerkapcsolattá vált a Formula 1 történetében. 1985-ben a Heuert megvásárolta a Techniques d’Avant Garde Group, amely a McLaren Formula 1-es csapatának tulajdonosa is volt.
Az új név és a TAG Heuer ikonikus sikerei
A Heuer 1985-ös felvásárlása után a márka új nevet kapott: TAG Heuer. Ez az átalakulás azt is jelentette, hogy az új logó megjelent az MP4/2C szélvédőjén, amellyel Alain Prost 1986-ban megnyerte az egyéni világbajnoki címet.
Ugyanebben az évben a márka egy forradalmi új órát mutatott be, amely tökéletes nevet kapott: TAG Heuer Formula 1. A modell az élénk színű tokjaival, szíjaival és számlapjaival kulturális jelenséggé vált. Nemcsak a TAG Heuer motorsporthoz fűződő kapcsolatát erősítette meg, hanem az évtized egyik legkeresettebb órájává is vált.
Egy másik meghatározó pillanat 1988-ban érkezett, amikor egy fiatal, feltörekvő brazil pilóta, Ayrton Senna csatlakozott a McLaren csapathoz. A következő szezontól kezdve Senna TAG Heuer órákat viselt, és három világbajnoki címéig elkísérte őt. Bár Senna tragikusan elhunyt 1994-ben, öröksége a TAG Heuerrel folytatódik: a vállalat továbbra is együttműködik a Senna Alapítvánnyal, megőrizve és tiszteletben tartva azt a versenyszellemet és személyes értékrendet, amely sokak számára globális ikonná tette Sennát.


1992-ben a TAG Heuer hivatalos időmérő partnerként szállt be a Formula 1-be, kihasználva páratlan szakértelmét, hogy javítsa a sportban használt időmérési rendszerek precizitását és megbízhatóságát. Az adatgyűjtés és -feldolgozás mellett a rendszer új dimenziót adott az otthoni nézők szórakoztatásának is. A világ televízióképernyőin megjelenő TAG Heuer logó a sport meghatározó vizuális szimbólumává vált.
A modern korszak
A TAG Heuer a 20. század végén még két egyéni világbajnoki címet ünnepelhetett a McLaren színeiben Miki Häkkinen révén, aki 1997-ben és 1998-ban győzedelmeskedett. A 2000-es évek a Formula 1 izgalmas időszakát hozták: a V10-es motorokról V8-asokra való áttérés, ikonikus pilóták közötti intenzív rivalizálások, valamint a jövő sztárjainak érkezése tette emlékezetessé ezt az évtizedet.

Ezek közé a feltörekvő nevek közé tartozott Lewis Hamilton is, aki a McLaren csapatában kezdett versenyezni. Ritka tehetségét bizonyítva Hamilton páratlan karriert futott be a Formula 1-ben, és első világbajnoki címét 2008-ban szerezte meg – TAG Heuer órát viselve.
2015-ben, 30 év sikeres együttműködés után a TAG Heuer és a McLaren úgy döntött, hogy külön utakon folytatják. A 2016-os szezonra a TAG Heuer a Red Bull csapatához csatlakozott, amely rövid idő alatt maradandó nyomot hagyott a Formula 1 történetében.
A TAG Heuer és az Oracle Red Bull Racing közötti együttműködés eddig négy egyéni világbajnoki címet eredményezett, köszönhetően Max Verstappen generációkat meghatározó kivételes tehetségének, valamint két egymást követő konstruktőri világbajnoki címet. A TAG Heuer partnersége az Oracle Red Bull Racinggel tovább folytatódik, miközben a márka hivatalos időmérőként támogatja a Formula 1-et.
Egy új fejezet
Az utóbbi években, a Liberty Media irányítása alatt, a Formula 1 a világ egyik kulturálisan legmeghatározóbb és legsikeresebb sportbajnokságává vált. A sportágnak világszerte 750 millió rajongója van, több mint 90 millió követővel a közösségi médiában, és egyre fiatalabb és sokszínűbb közönséget vonz: a szurkolók 42%-a már nő, és minden harmadik rajongó 35 év alatti. A 2024-es szezon 1,5 milliárd nézőt vonzott, akik szemtanúi lehettek egy epikus idénynek, amelyben az utolsó pillanatokig tartó kerék a kerék elleni csata döntött a konstruktőri világbajnoki cím sorsáról Abu-Dzabiban, a McLaren és a Ferrari között.
A motorsportban és az időmérésben betöltött büszke múltjával, valamint a sportág növekvő népszerűségével a TAG Heuer izgatottan tér vissza a Formula 1 hivatalos időmérőjeként.
„A Formula 1-ben, egy olyan sportágban, amelyet a mentális kitartás, a fizikai erő, a stratégia, az innováció és a teljesítmény határoz meg, természetes, hogy a TAG Heuer meghatározó mint hivatalos időmérő”
– mondta Antoine Pin, a TAG Heuer vezérigazgatója.
„Évtizedes történelmünk van a Formula 1-ben, amely összeköt minket minden idők legsikeresebb pilótáival és csapataival. Megtiszteltetés és kiváltság, hogy a nevünk ahhoz az elemhez kapcsolódik, amely meghatározza a győztest: az időhöz. Ahogy a Formula 1 és kivételes csapata tovább építi a sport egyik legnagyszerűbb értékét, izgatottak vagyunk, hogy részesei lehetünk ennek az utazásnak, és új történeteket teremthetünk, amelyek tovább gazdagítják a TAG Heuer örökségét.”
„Óriási megtiszteltetés, hogy egy olyan vállalat, amely évtizedek óta egyet jelent a Formula 1-gyel, és amelyet a múlt és jelen legendáival azonosítanak, ennyire szorosan kapcsolódik sportunkhoz, és teljes mértékben osztja értékeinket. Az innovációra, pontosságra és kiválóságra való fókusza révén a TAG Heuer tökéletes partnerként illeszkedik a Formula 1-hez. Izgatottan várom, hogy miként fonódhat össze a közös örökségünk, és milyen új történeteket mesélhetünk el a jövőben, miközben a 75. évfordulónkat ünnepeljük”
– mondta Stefano Domenicali, a Formula 1 elnök-vezérigazgatója.
„2025 egy látványos új korszak kezdetét jelzi a TAG Heuer és a Formula 1 több évtizedes közös történetében. A Formula 1 hivatalos időmérőjeként a TAG Heuer jelentős jelenléttel bír majd mind a pályán, mind azon kívül. A pályaszéli branding, a rajongói zóna és a Paddock Club aktivációk mellett új termékcsaládokkal is jelentkezik, amelyek a Formula 1 drámáját és izgalmát testesítik meg. A TAG Heuer továbbra is gazdagítja a Formula 1 lenyűgöző történelmét.”
