Elmondták a magyar emberek, hogy mit gondolnak a budapesti repülőtérről
Az elmúlt öt évben a budapesti repülőtérről utazók szerint jól érzékelhetően emelkedett a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér szolgáltatásainak színvonala. A légikikötő tiszta, tágas, világos, emberléptékű és biztonságos; nemzetközi viszonylatban is megállja a helyét – derül ki a független GKID piackutató vállalat által készített reprezentatív kutatásból.
A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér jelentős változáson ment keresztül az elmúlt négy évben: a Budapest Airport következetes stratégia mentén a minőséget és az utasélményt fókuszba helyezve százmilliárd forint értékű fejlesztés-sorozatot valósított meg. A légikikötőt a repülőtéri közösség munkájának köszönhetően 2022-ben Európalegjobb repülőterévé választották, és a minőségbeli javulást további nemzetközi elismerések és a repülőtér 4 csillagos minősítése is alátámasztja. A Budapest Airport folyamatosan méri az utasok és a szélesebb közvélemény repülőtérről alkotott vélekedését és az utasok visszajelzéseit, melynek keretében a GKID Research & Consulting 6 ezer fős mintán reprezentatív reputációkutatást készített.
Aki igénybe veszi, az szereti is a repülőtéri szolgáltatásokat
A kutatás eredménye összességében visszaigazolja az elmúlt évek fejlesztéseit és szakmai díjait; a megkérdezettek szerint a szolgáltatások minőségét tekintve a budapesti repülőtér nemzetközi összehasonlításban is megállja a helyét: több mint 90 százalékuk gondolja úgy, hogy jobb, vagy legalább azonos színvonalú, mint más nemzetközi repülőterek.
Jellemző tendencia, hogy a repülőteret nemrégiben használók körében nagyobb az elégedettség mértéke, mint az évekkel ezelőtt utazók esetében – tehát minél frissebb a tapasztalat, annál pozitívabb a repülőtér megítélése. A repülőteret az elmúlt 1 évben használók közel kétszer nagyobb arányban vélik úgy, hogy nagyon sok fejlesztés történt a légikikötőben az utóbbi fél évtizedben, mint azok, akik 3-5 éve repültek Budapestről. Szinte ugyanez a megoszlás figyelhető meg az utasszolgáltatások színvonalára vonatkozóan is. A kutatást megelőző 1 évben repülővel utazók több mint kétharmada ajánlaná a repülőtér szolgáltatásait másoknak, ez az arány is javulást mutat a 3-5 éve repülők válaszaival összehasonlítva, ami a szolgáltatás növekvő színvonalára utal.
Kellemes környezet, professzionális személyzet
A válaszadók közül legtöbben a tiszta, tágas, világos, emberléptékű és biztonságos jelzőket találták a repülőtérre leginkább jellemzőnek. Szintén gyakran hangzott el a válaszok között az, hogy könnyen meg lehet találni mindent, hangulatos, kellemes a légkör, modern, dizájnos az épület, praktikus a kialakítás, megfelelő az információ-és segítségnyújtás, és a repülőtér autóval könnyen megközelíthető.
A légikikötő szolgáltatásaival kapcsolatban leginkább a személyzet felkészültségét emelték ki: a válaszadók szerint a repülőtéri munkatársak kedvesek, barátságosak és segítőkészek, a munkájukat professzionálisan végzik, amelynek részeként beszélnek idegen nyelveket is.
A kutatásban résztvevők szerint a budapesti repülőtér biztonságos (95%), modern (84%), technológiailag fejlett (75%) és gyors a biztonsági ellenőrzés (70%). A válaszadók többsége a légikikötőt a sajátjának érzi, Magyarországhoz és az utazás öröméhez kötik a létesítményt. A válaszadók 83%-a szerint a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér méltó képviselője a magyar kultúrának (83%).
A magyarok igénylik a további infrastruktúra bővítést
A megkérdezettek legnagyobb arányban a repülőtér kötöttpályás megközelítését említették fejlesztendő területként. Emellett a válaszokból látszik, hogy a repülőtér kapacitásainak bővítésére való igény is felmerül. Utóbbit részben a turizmus támogatása, részben a 2. Terminál telítettségének csökkentése céljából tartják szükségesnek – ez utóbbi szoros összefüggésben van a jelenlegi minőségi színvonal fenntartásával. Az 1. Terminál újranyitását a többség támogatja.
A negyedévente elvégzett nemzetközi utaselégedettségi felmérés (ASQ – Airport Service Quality) legfrissebb eredményei is összhangban vannak a GKID által végzett kutatás következtetéseivel: az utasok értékelése alapján a repülőtérrel kapcsolatos általános elégedettségi szint elérte az ötös skálán a 4.19 pontot, túlszárnyalva a 2019-es rekordév azonos időszakát és a tavalyi évben mért értéket is. Ezzel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér a húsz versenytárs repülőtér közül az ötödik helyen szerepel az általános elégedettség tekintetében, megelőzve például a bécsi, a berlini, és a londoni Luton repülőteret, valamint régiós versenytárs krakkói és varsói légikikötőket is.
Az utasok véleménye alapján a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér lett a legjobb európai légikikötő a 15-25 milliós utasforgalmat bonyolító repülőterek között 2022-ben. A Budapest Airport emellett a régió legjobb repülőtere címet is magáénak tudhatja – ezt szintén az utasok szavazatai alapján tíz egymást követő évben ismerte el a Skytrax, legutóbb 2023-ban. A nemzetközi légiközlekedési kutatási szervezet emellett 2023-ban minden utasszolgáltatásra kiterjedő, ötszáz teljesítménymutatót mérlegelő vizsgálata alapján négycsillagosra emelte a repülőtér minősítését.
A kutatást a GKID Research & Consulting Kft. készítette. Az adatfelvétel 2023 áprilisában készült 18 év feletti internetezők körében, nem, kor és lakóhely szerint reprezentatív mintán. A kiértékelt minta mérete 5 992 fő.
Tekints rá exkluzív tartalmainkra is!