Erre emlékeztek? Maximális buszkomfort az 1974-es világbajnokság labdarúgóinak

Mercedes-Benz Reisebusse O 302 für die Fußballweltmeisterschaft 1974 in Deutschland. Allen sechzehn teilnehmenden Nationen werden Busse zur Verfügung gestellt, gestaltet mit den Landesnamen und den Nationalfarben. Foto vom 29. Mai 1974 anlässlich der Vorstellung der Busse in Frankfurt am Main. (Fotosignatur der Mercedes-Benz Archive: 74182-14) Mercedes-Benz O 302 coaches for the 1974 Football World Cup in Germany. All sixteen participating nations were provided with buses, designed with the country names and national colours. Photo from 29 May 1974 on the occasion of the bus unveiling in Frankfurt am Main. (Photo index number in the Mercedes-Benz archive: 74182-14)

  • A tornán résztvevő mind a 16 válogatott Mercedes-Benz O 302-es járművet kapott 48 évvel ezelőtt a saját nemzeti színében.
  • A légkondicionálás, a sztereó hangrendszer és az italok kortárs kényelmet jelentenek
  • Mercedes-Benz Múzeum Vértes: Autók, Építészet és Kiállítás – 2022/8. sz.

„Close-up” – a Mercedes-Benz Múzeum sorozatának neve mindent elmond. Minden egyes rész egy meglepő, izgalmas vagy kulisszák mögötti történetet mesél el azáltal, hogy reflektorfénybe helyezi egy jármű, egy kiállítás vagy egy építészeti vagy dizájn részleteit. Ezúttal a reflektorfényben: a Mercedes-Benz O 302 edzője az 1974-es labdarúgó-világbajnokságról.

8/2022 sz.: Mercedes-Benz O 302 kocsi 1974-től
Fejforgató: Ez az O 302 autóbusz a 4. kollekcióban:
Hírességek galériája kiemelkedik. A markáns dizájn a „WM 74” (World Cup 74) logóval, a „BR Deutschland” (FR Németország) felirattal, valamint az alkalmazott nemzeti színekkel – fekete, piros és arany – az egykori felhasználásra utal. Ez a nyugatnémet csapat busza a 48 évvel ezelőtti tizedik labdarúgó-világbajnokságon. A torna 1974. június 13. és július 7. között zajlott Nyugat-Németországban és Nyugat-Berlinben. Tizenhat nemzet vett részt, és mindegyiküknek minden útra rendelkezésére állt egy O 302, kiegészítve országa nevével és színeivel. A tető tetején az adott csapat zászlói lobogtak a szélben.

Kortárs luxus: A világbajnokság buszának ajtaja mindig nyitva áll a múzeumlátogatók előtt. Egy séta a buszon olyan, mint egy utazás az időben az 1970-es évek buszkomfort szintjére. A vörös-narancssárga üléshuzat szövet élénken világít. Mindegyik karosszéken található egy fejtámla huzat. Az egyedi felszereltséghez tartozik még minden üléshez hamutartó, fedélzeti WC és még egy csap a friss sörhöz is. Igen, más idők jártak – az alkoholmentes árpalé csak jóval később terjedt el, és a dohányzás társadalmilag még a versenysportolók számára is elfogadható volt.

Egy egészen különleges munkahely: Jól felfüggesztett ülésén a sofőr elfordította a nagy fekete kormánykereket, és a nagy panorámaablakon keresztül a következő helyszínre pillantott. A mellette lévő ülésen? Valószínűleg Helmut Schön válogatott edző, esetleg Jupp Derwall segédedző vagy Franz Beckenbauer kapitány. Köztudott, hogy minden játékosnak saját ülése volt. A „Fußball ist unser Leben” című vb-dalt bizony gyakran játszották a Blaupunkt sztereó rádiókazettás lejátszón. A DFB (Német Labdarúgó Szövetség) felnőtt válogatott játékosai a torna előtt személyesen énekelték el a hangstúdióban. A dal is megszólal, amint a múzeumlátogatók belépnek a buszba.

Kivitel: Az 1974-es világbajnokság logója a busz külsején egy stilizált guruló futballt ábrázol. Hátulról a nyugatnémet csapat kabalafigurái fogadnak minket: Tip and Tap – két nevető, pirospofájú fiú a fekete-fehér DFB készletben. Ezeket Horst Schäfer saarbrückeni grafikus készítette. A kabalák egyebek mellett puha játékként és kulcstartóként, valamint nyakkendőn, gyerekpizsamán, söröskorsón és mustárosüvegen is kaphatók voltak.

Kapcsolat: Miért van ráírva a busz külső oldalára a „BR Deutschland” (FR Németország)? Ekkor még Németország megosztott volt, a tornán a Német Demokratikus Köztársaság csapata is részt vett a „vasfüggöny” túloldaláról. A buszukon ez állt: „DDR” (GDR). Az NDK a második körben kiesett.

Utazási kényelem: Az O 302-es busz 1965 tavaszától készült. Ezzel a Mercedes-Benz a sebesség, a felfüggesztés kényelme és a könnyű kezelhetőség tekintetében a legmagasabb szintű követelményeket teljesítette. Első alkalommal kapható speciális felszerelésként: légkondicionáló. Az 1974-es világbajnokság buszait szerelték fel vele – a „Thermo King” rendszer hátul, a tetőn kapott helyet.

Sikeres modell: 1976-ig a Mercedes-Benz több mint 32 000 O 302 típusú járművet gyártott. A kezdetben speciális felszerelésű légrugózást 1971-től alapfelszereltségként szerelték fel. A busz négy soros hathengeres szívódízel motorral és 93 kW-tól 176 kW-ig (126 LE-től 240 LE-ig) terjedő teljesítménnyel volt elérhető. A következő generációt, az O 303-at már 1974-ben gyártották, ami még magasabb szintre emelte az utazási kényelem mércéjét.

Haza a kerekeken: Három és fél héten keresztül a futballisták Nyugat-Németország különböző helyszíneire utaztak „saját” O 302-ben. Az 1974. július 7-i müncheni döntőben a német csapat holland társaival találkozott. 25 perccel a kezdőrúgás után 1-1 volt az állás. Gerd Müller egy ügyes fordulattal 2-1-re rúgta az állást a szünet előtt, miután Rainer Bonhof remek munkát végzett a felkészülés során. Így ért véget a játék a második félidő után. Németország másodszor ünnepelte a világbajnokság megnyerését, először 1954-ben. Feltételezhető, hogy rengeteg ünnepi sör folyt a busz csapjából a csapatszállóba visszafelé vezető úton.

Replika: A világbajnokság után a tizenhat csapat edzőit használták a normál utazási műveletekhez, csak a speciális külső kialakítás nélkül. Valamikor a nyomaik eltűntek, többek között a nyugatnémet labdarúgók által használt O 302-es járműnek is. Így a Mercedes-Benz Múzeumban található népszerű busz hű mása – és az egyik legnépszerűbb kiállítási tárgy.