130 éve a világ legrégebbi presztízsjárműve

Egy illusztris és nemzetközi ügyfélkör számára: A Daimler Motor Car 1892-ből
Az autózás akkoriban még rendkívül exkluzív ügy volt
Mercedes-Benz Múzeum közelkép: autók, építészet és kiállítás – 2022/7. sz.
„Close-up” – a Mercedes-Benz Múzeum sorozatának neve mindent elárul. Minden rész egy meglepő, izgalmas vagy kulisszák mögötti történetet mesél el, reflektorfénybe állítva egy jármű, egy kiállítás vagy egy építészeti és design elem részleteit. A reflektorfényben ezúttal: a Daimler Motor Car 1892-ből.

7/2022 sz.: Daimler Motor Car 1892-től
Diszkrét: Ez a 130 éves kiállítás kissé feltűnően néz ki a 4. gyűjtemény: a Mercedes-Benz Múzeum névgalériája című helyiségben. Az 1892-ből származó kis Daimler Motor Car közvetlenül két hatalmas és csodálatos Mercedes-Benz 770 „Grand Mercedes” modell (W 07) mellett áll az 1930-as évekből. De tökéletesen illik oda. Mert ez a világ legrégebbi presztízsautója.

Ultramodern: testközelből fedezheti fel valódi jelentését. A Motor Car volt az első autómodell, amelyet a Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) értékesített – és 1892-ben ez egy rendkívül exkluzív ügy volt. Figyelembe véve a ténylegesen gyártott darabszámot, ez szinte alábecsülés. Végül is hat évvel az autó feltalálása után csak néhány kiválasztott vásárló élvezhette ezt az innovatív közlekedési módot. 1895-ig a DMG mindössze tizenkét autót épített. Ennek ellenére ez volt a kezdet.

Programozott: A mai szemmel nézve egyszerűnek tűnő jármű doboz alakú karosszériájával és nyitott padkás ülésével négy fakeréken, az elsők valamivel kisebbek – erős jelzést adott ki, és a neve mindent elárult. Úgy nézett ki, mint egy hintó, de egyáltalán nem volt szüksége befogott lovakra. Így már a fejlődés e korai szakaszában is egyértelművé vált az automobilitás, mint a mozgás egyik kiemelkedő formája. Ez a bűvölet azonnal megragadta a fontos döntéshozókat.

Hírességek: 130 évvel ezelőtt egy illusztris ügyfélkör érdeklődött ezen innovatív közlekedési mód iránt. A „Szultána, Marokkó” volt a nagyon is tényszerű első bejegyzés a DMG rendelési könyvében 1892-ben: a cég első vásárlójaként, Mulai al-Hassan kaptam egy Daimler Motor Cart. Marokkó uralkodója az Alawid-dinasztiából 1873 és 1894 között uralkodott. Mielőtt megkapta volna az innovatív járművet Cannstattból, nemes lovakon jelent meg alattvalói előtt.

Érdekesség: Az a tény, hogy az uralkodó a Daimler egyik legkorábbi vásárlója lett a Motor Car megvásárlásával, beleillik a márka történetébe. A cannstatti székhelyű cég 1892-ben a legszigorúbb igények kielégítésére kínált terméket. Így ez az autó alapozta meg a Mercedes-Benz, mint a világ legrégebbi luxusautó-gyártója történetét is. Alig egy évvel később a versenytárs mannheimi Benz & Cie. is beszállt az ügyfelekért folyó versenybe a Victoria-val.

Egyedi: Az 1892. augusztus 31-én a szultánnak szállított autó némileg másképp nézett ki, mint a Mercedes-Benz Múzeumban kiállított jármű, amint azt a kiállítás leírása melletti fotó is dokumentálja. A marokkói éghajlat napernyőt igényelt, ezért díszes bársonyos lombkoronát, valamint aranyszálas bojtokat és ébenfa díszítést kapott további különleges finomításként. Nyilvánvaló, hogy 130 évvel ezelőtt nem lehetett nagyobb választékot választani az autóipari jellemzők tekintetében.

Találékony: a Múzeumban található jármű elején és hátulján is jól láthatóak a Cannstattból származó Daimler-Motoren-Gesellschaft gyártói jelvényei. A motor észrevétlenül van beépítve a karosszériába, amelyet Otto Nägele stuttgarti karosszériaépítő készített. A Motor Car látható azonosító elemei közé tartozik az ülés előtti kormányrúd, a nagy fogaskerék a hátsó kerekek között tömör lánchajtással és egyéb mechanikai elemek. Találékony: a hűtőfolyadék keringett a járműváz acélcsövein keresztül. A lassulásról külső blokkfék gondoskodott, amely a kerekekre hatott a „Hamburger Gummiwerk” tömörgumi gumiabroncsaival.

Erőteljes: Max Schroedter főtervező Gottlieb Daimler és Wilhelm Maybach 1889-es acélkerekű autójából fejlesztette ki az autót – innen ered a „Schroedter autó” becenév. Az új termék kéthengeres, 1060 köbcentiméter lökettérfogatú motorral rendelkezett, amely 700-as fordulatszámon 1,47 kW (2 LE) teljesítményt adott. Az erőt egy háromfokozatú sebességváltó és egy hátsó tengely differenciálmű adta át. A végsebesség 18 km/h volt.

Tömeges vásárlás: A végsebesség mai szemmel nézve nem sok lehetett. De 130 évvel ezelőtt ez nemcsak a sebesség volt, hanem a belső égésű motor hatékonyságának bizonyítéka is. Mulai al-Hassan Láthatóan annyira lelkes voltam emiatt, hogy nem állt meg a Motor Carnál: 1892. augusztus 31-én kapott egy új motoros hajót is a DMG-től. A lenyűgöző innovációs szintet akkoriban még elképzelni sem lehetett.