Graffitisek támadtak Toyotákra

A Toyota három elismert utcai művészt kért fel arra, hogy értelmezzék újra a vadonatúj Corolla Cross kompakt szabadidőjárművet. A nagyvárosi alkotók a látványos grafika mellett inspirációikat és ambícióikat is megosztották az autógyártóval.

Pont jó: ez volt a fő üzenete annak az idén januárban útjára indított kreatív kampánynak, amellyel a Toyota észak-amerikai piacain bevezette a Corolla Cross alsó-középkategóriás szabadidőjárművet. A „pont jó” azonban túlmutat a helykínálaton, a biztonságon, a praktikus és kényelmes megoldásokon: miután alapvető szükségleteinket hiánytalanul kielégítettük, jöhetnek a magasabb szintű igények – például a társadalmi és kulturális hagyatékok ápolása.

Ennek szellemében a Toyota három észak-amerikai nagyvárosban – Chicagóban, New Yorkban és Los Angelesben – megkeresett egy-egy elismert helyi utcai művészt, és felkérte őket, hogy saját szájuk íze szerint értelmezzék újra a „pont jó” Corolla Cross-t. A koncepció soha nem látott perspektívákat ígért, hiszen míg egy átlagos szemlélő olyan hétköznapi, bár nagyon is értékes tulajdonságokat ismer fel a Toyota átgondolt újdonságában, mint a szabadság, a sokoldalúság vagy a kalandvágy, egy kreatív alkotó az inspiráció vadonatúj szintjein találkozik az autóval.

Hogy még egy csavart adjanak a projektnek, a Toyota Corolla Cross egyszerre szolgált ihletadó forrásként és festővászonként. Az alkotóknak először egy falfestményt kellett készíteniük, amely valamilyen formában kapcsolódik a Toyota újdonságához, majd ezt a munkát az autó felületei szabta korlátok közé adaptálták. Mindezeken túl a művészek a kreatív folyamat szellemi és technikai részleteibe is bepillantást engedtek.

A New York-i ELLE illegális graffitisként kezdte pályafutását, mára azonban a világ egyik leginkább elismert utcai művésze. Munkái az összes földrészen megtalálhatók, számos társadalmi célú együttműködésben vett részt rangos világmárkákkal, a képzőművészeti múzeumok a legnagyobb kortárs alkotók között jegyzik. Előszeretettel készít gigantikus  falfestményeket, ugyanakkor az NFT virtuális világában is találkozhatunk már alkotásaival. „New York City számomra a ragyogó fényekről szól, a tükröződésekről, de legalább ugyanennyire a sötétségről is, amiben igyekszem megtalálni a szépséget. Ezeket örökítettem meg a Corolla Cross felületein, kimerevítve a rohanó élet egy-egy emlékezetes pillanatát.” – segített értelmezni pszichedelikus festményét a fiatal művésznő.  

A Los Angeles-i Trav munkái a graffiti és a képzőművészet határán egyensúlyozva igyekeznek kapaszkodót találni a múlt örök érvényű alkotásaiban. Az alkotó nem szívesen mutatja saját arcát, inkább átadja a szó alkotásainak, amelyekben hangsúlyos témaként jelenik meg a digitalizáció és a fizikai valóság közötti harc. „A technológia egyre inkább kiszorítja életünkből a kézzel foghatót, a konkrétat. A Corolla Cross által ihletett munkám egyfajta utazás: nem egyszerűen vászonként tekintettem a téglafalra, amelyen megvalósítottam azt, hanem tájként, amelyben a festményem utazásra indul.” Semmi nem kapcsolódik jobban egy autóhoz, mint az utazás koncepciója, Trav mégsem változatlan formában adaptálta a Corolla Cross felületeire graffitijét, hiszen, amint mondta, ami jól működik egy épület falán, nem feltétlenül állja meg a helyét egy autón.

A Chicago-i Joseph Perez, művésznevén Sentrock megtiszteltetésnek tekinti, hogy a város befogadja művészetét. Számára a kreativitás maga a kulcs a városhoz, amely nem csupán átjárást biztosít a különböző társadalmi rétegek között, de ha őszinteséggel és támogatottsággal párosul, akár tartósan is nyitva tudja tartani ezeket az átjárókat, hozzásegítve a közösséget egy befogadóbb élethez.

Ezt bizonyítandó, Sentrock egy harmadik dimenziót is belecsempészett a Toyotával közös együttműködésbe. Mivel az autógyártó a helyi baseball-csapat, a Chicago Cubs támogatója, falfestményének automobilra adaptált lenyomatát  kiállították a csapat ikonikus standionja előtt. „Amikor elkészülök egy munkámmal, az egyben egy lehetőség arra, hogy találkozzam a közösséggel, hogy közös témát találjunk, hogy megmutassuk egymásnak, mire tesszük képessé egymást.”

Nem véletlenül ölt testet mindhárom alkotásban a kontraszt, a kölcsönösség, a támogatás, az egymásra utaltság gondolata. A Corolla Cross ugyanis nem valami helyett, hanem valami kiegészítéseként jött létre. Ahelyett, hogy kiszorítani igyekezne a klasszikus Corolla modelleket, a ferdehátút és a szedánt, kiegészíti és megerősíti azokat. Legalább annyira szól a hagyományok ápolásáról, mint új tradíciók teremtéséről, és ebből a szempontból a mobilitáson túlmutató jelentőséggel is bír napjainkban.

Fotók: Toyota