Jaj! Valódi terepkupéként született újjá a Lexus talán legellentmondásosabb autója
Aligha gondolták az SC 430 tervezői, hogy egyszer valaki kőkemény terepjárót farag majd az elegáns kupé-kabrióból.
A 2001-2010-ig gyártott Lexus SC 430-cal papíron minden stimmelt: selymesen járó V8-as benzinmotor, hátsókerékhajtás, gazdag felszereltség, megbízható mechanika, elegáns karosszéria és lenyitható keménytető. Ennek ellenére sosem számított a japán prémiummárka legelismertebb típusai közé, a BBC-n futó Top Gear műsor pedig egyenesen minden idők legrosszabb autójává is megválasztotta. Ez persze nyilvánvaló túlzás volt, de Jeremy Clarkson, Richard Hammond és James May kritikáit (használhatatlan hátsó ülések, se nem kényelmes, se nem sportos futómű, élettelen kormányzás, nagy tömeg, magas ár, ízléstelen fabetétek) a többség mégis jogosnak tartotta.
Azonban még a kevésbé sikerült modellekből is lehet remek játékszert faragni, ha valaki ért az autószereléshez, és rajong a terepjárókért. A képeken látható, alaposan megemelt, sziklamászásra átépített SC 430-asra az amerikai The Drive online autós magazin egyik szerzője talált rá Utah állam Moab városában, az országút mellett letámasztva. James Gilboy éppen az egyedi járművek számára kiírt buliversenyen, vicces nevű 24 órás Lemons Rally-n vett részt, amikor navigátora jelezte neki, hogy álljanak félre, mert valami izgalmasat pillantott meg nem messze az úttól. Először azt hitték, egy módosított Local Motors Rally Fightert látnak, de aztán észrevették a Lexus emblémákat és az összetéveszthetetlen tetővonalat, ami tudatosította bennük, hogy a csőváz alatt rejtőző kupé karosszéria nem másról, mint egy SC 430-asról származik.
Aki hasonló stílusú, emelt terepjárót készít, általában azt a receptet követi, hogy keres a meglévő, akármilyen karosszériájához egy olyan pickup alvázat, amely tengelytávban passzol a bódéhoz. A Lexus terepkupé alkotója azonban nem ezt az utat választotta, hanem inkább épített egy teljesen egyedi, masszív létraalvázat, amelyhez csak pár alkatrészt használt fel egy második generációs Toyota Tacoma pickupból, amely logikus választás volt donornak. Gilboy ugyanis még aznap, egy másik SC 430-tulajdonostól tudta meg, hogy a Tacoma nem csak a gyártója miatt rokona a Lexus kupé-kabriójának, hanem közös alkatrészeik is vannak.
Mindenesetre úgy tűnik, nem sok minden maradt gyári ennek az SC 430-asnak a hajtásláncában a 4,3 literes, V8-as 3UZ-FE motor mögött. Az nem derült ki, hogy milyen váltó továbbítja a 285 lóerőt a hatalmas terepgumikkal ellátott zöld kerekek felé, de az nyilvánvaló, hogy a jármű összkerékhajtású, elöl-hátul masszív merev tengelyekkel, zárható differenciálművekkel, valamint hosszú rugóutakkal és speciális lengéscsillapítókkal ellátott, sziklamászó futóművel rendelkezik. De a legviccesebb az egész átépítésben, hogy a tulajdonos nem akart lemondani a kabriózás élményéről, ezért a boruláskor jó szolgálatot tevő külső csővázat úgy tervezte meg, hogy az ne akadályozza a keménytető lenyitását.
Fotók: TheDrive.com