Rossz helyre születtél, ha GR Corollát vennél!

A Toyota elárulta, hány darab GR Corollát készül gyártani 2023-ra, és ezeket hogyan osztja el az egyes piacokon. Ahogy várható volt, a tüzes ferdehátú elsősorban az USA-nak készült.

A hatalmas észak-amerikai piaccal meglehetősen mostohán bánt a Toyota Gazoo Racing: a GR Yarisból egy darabot sem szántak a kontinensre. Amikor kiderült, hogy a cég megépíti a GR Corollát, már sejteni lehetett, hogy ez lesz az a hot hatch, amivel kárpótolják a tengerentúli vevőket. Ezt a sejtést megerősítette a tény, hogy a modell világpremierjét Kaliforniában tartották, mostanra pedig a tervezett darabszámok végérvényesen eloszlattak minden kételyt a GR Corolla elsődleges piacával kapcsolatban.

A több mint 300 lóerős, összkerékhajtású ötajtós vételáráról még nincsenek információk, a Toyota észak-amerikai részlege azonban már közzétette a gyártási terveket. Ennek értelmében a 2023-as modellévre mindössze 8600 autót készítenek – összesen, az egész világra. Ez nem nagy szám, de együtt lehet vele élni, amennyiben egyenletesen oszlik meg az egyes piacok között. Csakhogy erről szó sincs: a Toyota 6600 példányt allokált észak-amerikai piacaira, a világ többi része, beleértve Kínát, Japán és természetesen Európát is, összesen 2000 darabot kap a GR Corollából a forgalmazás első évében.

A Toyota már korábban bejelentette, hogy a GR Corollával sokkal inkább az exkluzivitásra törekszik, mintsem a piac teljes meghódítására: Mike Tripp, a márka észak-amerikai képviseletének marketingért felelős alelnöke egyenesen úgy fogalmazott, hogy „eggyel kevesebbet” fognak gyártani az autóból, mint amennyire kereslet volna. Hangsúlyozta, hogy a Motomachi üzem kapacitásába több GR Corolla is beleférne, a Toyota azonban sokkal inkább értékes ritkaságnak szánná az autót, mint a sportos ferdehátúak bárki számára elérhető új királyának. Ezzel a szándékkal tökéletesen összecseng a mostani bejelentés, mint ahogy az is, hogy nem csak a modell árát, de piaci bevezetésének a dátumát sem közölte hivatalosan a Toyota – utóbbiról nagy biztonsággal lehet sejteni, hogy októberre esik, legalábbis Észak-Amerikában, de további részletek nem ismertek.

Az észak-amerikai piacra szánt 6600 autó közel egynegyedét, 1500 darabot a kifejezetten sportos Circuit Edition kivitelben fognak értékesíteni: ez olyan exkluzív extrákat kínál, mint a szénszálas tetőlemez, a részlegesen önzáró differenciálművek, vagy a hatalmas hátsó légterelő. Bennfentes információk szerint a Toyota nem csak az összes darabszámot korlátozza egyébként, hanem azok eloszlását is: az USA-ban kereskedőnként állítólag csak három GR Corolla rendelését engedélyezik.

Ez még mindig paradicsomi állapot egyébként a világ többi piacához képest, hiszen ott jóval kevesebb autó jut jóval több értékesítési pontra: Japánban négy, egymástól független hálózatban összesen hatezer, Európában háromezer Toyota-kereskedés működik. Ez a legegyszerűbb számítások szerint azt jelentené, hogy öt kereskedésre jut majd egy autó, az eloszlást azonban minden bizonnyal befolyásolja majd a piac mérete és jelentősége is…

A Toyota GR Corolla a GR Yarisból ismert 1.6 literes G16E-GTS turbómotor 304 lóerőre emelt teljesítményű változatát kapta meg. A három henger égéstermékei három kipufogó végcsövön át távoznak, ami esztétikai és akusztikai szempontból is különleges élményt jelent. A sebességváltó manuális, az összkerékhajtás nyomatékelosztási aránya három fokozatban (normál, sport, verseny) állítható, a kézifék pedig mechanikus, így szükség szerint megcsúsztatható a hátsó kerék. A futóművet módosított hangolású elemekkel és megnövelt nyomtávval készítették fel a nagyobb igénybevételre, az aerodinamikai csomag tervezése során pedig ugyanúgy a pályahasználat igényeit tartották szem előtt, mint a digitális GR műszeregység kialakításakor.

Fotók: Toyota Gazoo Racing, Carscoops