Öt vállalat nyerte az Év Beszállítója 2022 díjat

A Járműipar autóipari szakmai magazin és az Autószektor autós portál az Autós Nagykoalíció közreműködésével idén is megválasztotta az év beszállítóit az Év Magyar Autója verseny keretein belül.

Azok a Magyarországon termelő, fejlesztő vagy szolgáltató, autóiparban érdekelt vállalatok nyerhetik el ezt a kitüntetést, amelyek az adott évben, tehát 2021-ben komoly beruházást, létszámbővítést és fejlesztést hajtottak végre Magyarországon. A szerkesztőségek a megkérdezett autógyárak, illetve autógyártók ajánlásaival a következő vállalatoknak ítélték az Év Beszállítója 2022 díjat: Bosch Automotive Steering (Maklár), Hankook Tire (Rácalmás), Hanon Systems (Pécs), Schaeffler (Szombathely), SK On Hungary (Komárom).

Robert Bosch Automotive Steering Kft. (Maklár)

A Robert Bosch Automotive Steering Kft. kormányműveket, kormányoszlopokat, kormánytengelyeket és felújított alkatrészeket szállít a világ több mint 100 járműgyártójának, személygépjárművek és tehergépjárművek számára egyaránt. A vállalat elődje, a ZF Lenksysteme Hungária Kft. 2003-2014 között működött Egerben. A cégalapítástól több mint tíz éven át összeszerelés, illetve felújító tevékenység zajlott. 2006-tól a kormányoszlopok gyártása is elindult, 2012-től a vállalat tevékenysége a hidraulikus mellett elektromos kormányművek összeszerelésével, valamint a kulcskompetenciának számító fogasléc és kormányanya alkatrészgyártással bővült. A megnövekedett gyártókapacitást kiszolgáló új telephely az Egertől alig tíz kilométerre fekvő Makláron épült fel mindössze 327 nap alatt. 2014 óta Egerben hagyományos, hidraulikus, míg Makláron elektromos kormányművek készülnek. 2015-ben a Bosch a vállalat 100 százalékos tulajdonosa lett, azóta Robert Bosch Automotive Steering Kft. néven működik. A maklári gyárban 2015 májusában elindult az elektromos kormányművekhez készülő fogaslécek és kormányanyák sorozatgyártása. A vállalat 2021 nyarán bejelentette, hogy tovább fejleszti maklári üzemét; az 52,5 milliárd forintba kerülő három beruházásnak köszönhetően 180 új munkahely jön létre, a fejlesztéshez a kormány 12,250 milliárd forint kormányzati támogatást nyújt. Évente 3 millió kormányrendszert szállítanak több mint 100 gyártónak, ezekkel a beruházásokkal pedig megduplázzák a gyártási volument a következő öt évben.

Hankook Tire Magyarország Kft. (Rácalmás)

A Hankook Tire világszerte innovatív, díjnyertes, kiváló minőségű radiál abroncsokat gyárt személygépkocsik, terepjárók, SUV-ok, könnyű tehergépkocsik, teherautók és buszok, valamint a motorsport számára. Európai gyára Magyarországon található. 885 millió eurós befektetésből a Dunaújváros melletti Rácalmáson a világ egyik legkorszerűbb abroncsgyára épült fel. A gyár 2007 júniusában kezdte meg működését és azóta is folyamatosan fejlődik, bővül. A cég jelenleg mintegy 3000 alkalmazottat foglalkoztat, és személygépkocsik, SUV-ok és könnyű tehergépkocsik számára gyárt gumiabroncsokat. A harmadik beruházási ütem 2015 tavaszán fejeződött be, ezzel a magyar gyár éves gyártókapacitása 19 millióra nőtt. A rácalmási gyárban készült termékek az európai piacot szolgálják ki, és megfelelnek a vezető autógyártók előírásainak és igényeinek is. 2021-ben több mint 32 millió euró (11,75 milliárd forint) értékű projekttel alapanyagok és kész gumiabroncsok tárolására szolgáló raktárak építését kezdte meg a vállalat Rácalmáson. A belső raktárbázis a szolgáltatások javítása és a költségek optimalizálása miatt vált szükségessé és a vállalat arra számít, hogy a beruházás tovább javítja az alapanyag-ellátást, növeli annak biztonságát és gazdaságosabbá teszi a folyamatot. Az elmúlt évek beruházásainak köszönhetően a rácalmási gyár kapacitása a kezdeti időszakhoz képest 3,5-szeresére nőtt, és mintegy 900 méretben és modellváltozatban készülnek gumiabroncsok személygépkocsik, SUV-ok és kisteherautók számára. A magyar gyár olyan népszerű autómárkáknak szállít magas minőségű termékeket, mint az Audi, BMW, Fiat, Ford, Hyundai, Kia, Mercedes-Benz, Mini, Opel, Peugeot, Porsche, Seat, Skoda és VW. A cég a 2020-as üzleti évben 203 milliárd forint nettó árbevételt és 45,4 milliárd forint nyereséget jelentett. 2019-ben 197 milliárdos nettó árbevételt és 33,5 milliárdos nyereséget ért el.

Hanon Systems Hungary Kft. (Pécs)

A koreai tulajdonú Hanon Systems a világ második legnagyobb autóipari klímatechnikai beszállító vállalata, mely világszerte 51 gyártó üzemmel és 3 regionális innovációs központtal rendelkezik. A vállalat 1986-os alapítása óta több, mint 30 éven át folyamatosan alkalmazkodott az új ipari tendenciákhoz és az ügyfeleik igényeihez, így egyfajta technikai újítóként teremthette meg azt a pozíciót, amit ma képvisel a világon. A Magyarországon 1991 óta termelő Hanon Systems Hungary Kft. 2019-ben kezdte meg működését Pécsen. 2020-ra egy új zöldmezős beruházást létesített a Déli Ipari Parkban, melynek alapterülete 22 ezer 500 négyzetméter. Az üzemben a hűtőközeg-továbbító rendszerek gyártása kapott helyet. A pécsi gyáregységbe 2023-ig közel 100 adminisztratív dolgozót vesznek föl, elsősorban gyártást támogató mérnöki-, minőségbiztosítási- és logisztikai területeken. A termelésbe gyártósori operátorokat 2020 elejétől alkalmaznak, ezen a területen a létszám 2023-ig meghaladja a 800 dolgozót. A vállalat 2021-ben 11,5 milliárd forintos, zöldmezős beruházást hajtott végre, amelyhez a magyar állam mintegy 2,5 milliárd forint támogatást nyújtott.

Schaeffler Savaria Kft. (Szombathely)

A Magyarországon 3 gyárat üzemeltető és közel 5000 főt foglalkoztató globális autóipari és ipari beszállító Schaeffler szombathelyi gyárában több mint háromezren dolgoznak. A Schaeffler szombathelyi telephelyének első üzeme 1997-es alapítása óta folyamatosan fejlődik. 2019-ben 3000 négyzetméteres csarnoképülettel bővült, akkor egyebek mellett az ívrugógyártó egységet, a tanműhelyet, egy mérőszobát és egy étkezési helyiséget alakítottak ki. 2021 őszén adták át a második üzemet, egy tisztán e-mobility gyárat Szombathelyen, máris újabb, több mint 5 milliárd forint értékű beruházást indított a városban az elmúlt év végén a Schaeffler. Novemberben kezdődtek meg az új, korszerű logisztikai csarnok és irodaépület építési munkálatai. Az új létesítmény a globális Schaeffler-standardok alapján, modern és fenntartható konstrukció szerint valósul meg. A 2200 négyzetméteres főépületben étterem, irodák, öltözők és egy nemzetközi események megrendezésére alkalmas konferenciaközpont is helyet kap majd, a 6200 négyzetméteres logisztikai központ pedig a legmodernebb technológiák otthona lesz. 2021-ben jubileumot ünnepeltek: legyártották a 40 milliomodik kuplungkinyomó rendszert. 900 négyzetméteren, több mint 22 gyártóberendezéssel évente már több mint 12 millió terméket állítanak elő. Mára a szombathelyi gyártóterület a Schaeffler-csoport legnagyobb, kuplungkinyomó rendszereket gyártó egységévé vált, és az autóipari üzletágon belül is jelentős erőt képvisel.

SK On Hungary (Komárom)

Az elmúlt közel 60 év alatt az SK Innovation Dél-Korea első számú és legnagyobb energia- és vegyipari vállalatává nőtte ki magát. Jelenleg Koreában, Kínában és Magyarországon működnek SK akkumulátor gyártó üzemek, éves szinten mintegy 20 GWh kapacitással. Az elektromos járművekbe szerelt akkumulátorok iránti világpiaci kereslet kielégítésére a cég termelőkapacitását – többek között az egyesült államokbeli, illetve az újabb magyarországi, Iváncsán megépülő gyáregység elindításával 2025-re 125 GWh-ra tervezi bővíteni. Az SK On Hungary az SK Innovation első európai akkumulátor gyártó üzeme, ahol tasak technológiával készülnek harmadik generációs akkumulátor-cellák globális elektromos jármű gyártók számára. A komáromi gyártási helyszín kiválasztásában döntő szerepet játszott a város földrajzi elhelyezkedése – a német-, és csehországi, továbbá szlovákiai és hazai autóipari üzemek, illetve a logisztikai útvonalak közelsége -, a képzett és gyakorlott munkaerő rendelkezésre állása és a vonzó állami támogatási ajánlat. Az évi 7,5 GWh kapacitású komáromi üzemben jelenleg 1300-an dolgoznak, öt gyártósoron.

Az Év Magyar Autója versenyről

Minden évben nagy példányszámú online és print lapok elismert autós újságíróiból álló, független szakmai zsűri (tagjai: Biró Csongor, Csordás Gábor, Gulyás Péter, Katona Mátyás, Miklós-Illés Kálmán) dönti el, hogy több kategóriában melyik lesz a magyar autópiacon a „legmagyarabb”, a „legjobb” és a „legzöldebb” autó. 2022-ben a közönségdíjjal együtt tizenhét Év Magyar Autója díjat kaptak a hazai forgalmazók és gyártók.