Skip to content

trollverda.hu

Az autózás troll oldala

  • Kezdőlap
  • * Nyúz
  • * NapP képe
  • * Troll aki István
  • Toggle search form

A Toyota busz, ami vonatnak képzeli magát

Posted on 2022-01-212022-01-21 By Troll aki István

Share this post:

Share on Twitter Share on Facebook Share on Pinterest Share on LinkedIn Share on Reddit Share on WhatsApp

A kötött pályás közösségi járművek biztonságát és kényelmét a közúti közlekedés rugalmasságával ötvözi egy japán újdonság. Az egyelőre kísérleti jelleggel működő vonatbusz alapját kiforrott Toyota Coaster modellek adják.

A japán Sikoku szigetén, Tokusima prefektúrában fekvő Kaiyō alig pár ezer lelkes városka, amelynek mostanáig talán a létezéséről sem tudott a nagyvilág. A helyi közösségi közlekedési vállalat, az Asakaigan Railway Company azonban olyan szolgáltatást vezetett itt be, amely egy csapásra felhelyezte a régiót a térképre. 

A DMV (dual mode vehicle, azaz kettős üzemmódú jármű) voltaképpen sem műszaki, sem funkcionális szempontból nem forradalmi jelenség, ebben a formában azonban tudomásunk szerint senki nem ötvözte még a megoldásokat. Vasúti közlekedésre átalakított autóbuszok ugyan a világ minden pontján, így Magyarországon is futottak egy időben (itt az 1980-as években még egy modern, csinos prototípus: a MÁV Ikarus 260 is készült, kis forgalmú szárnyvonalak kiszolgálására), ám ezek végleges konverziók voltak, így közúton nem tudtak haladni.

A világ számos pontján ma is léteznek olyan buszvonalak, ahol az utasszállító járművek iránytartásáról különböző segédrendszerek (optikai vagy mágneses érzékelők, útszegélyek vagy egyedi vezetősínek) gondoskodnak, ám ezek használatához speciális pályát kell kiépíteni, így nem képesek használni a meglévő vasúti infrastruktúrát. Az olyan járműveket pedig, amelyek – leereszthető kerekek segítségével – aszfalton és sínen egyaránt tudnak mozogni, rendszerint a vasúti infrastruktúra (sínek, felsővezetékek stb.) karbantartására használják, utasszállításra nem.

A japán megoldás tehát a maga nemében ténylegesen egyedülállónak mondható. Olyan, speciálisan átalakított Toyota Coaster buszokat alkalmaznak, amelyek „típusidegen” csőrös orrának egyetlen funkciója van: használaton kívül ez a bájosan bumfordi idom rejti a behúzható vasúti tengelyt. Így sínpályákon ugyanúgy képes közlekedni a járat, mint országúton vagy városban. A Toyota Coaster persze nem egy Sinkanszen, de kötött pályán 60, aszfalton pedig 100 km/óra sebességgel tud haladni. Hogy ezt melyik hajtásláncával éri el, arról nincs információ; a Coaster piactól és kiviteltől függően benzin- és dízelmotorokkal, sőt, egy kis lökettérfogatú full hibrid hajtással is elérhető.

A szolgáltatást az hívta életre, hogy a több évtizeddel ezelőtt, vagy még régebben lefektetett sínek nyomvonala mentén mára erősen megváltoztak a demográfiai viszonyok. A vasút olyan településeket is érint, amelyek jobbára elhagyatottá váltak, ugyanakkor elkerül bizonyos, időközben fejlődésnek indult városokat. Másfelől viszont lehetnek olyan hegyvidéki, tengerparti területek, amelyek közúton csak kerülővel közelíthetők meg.

Mindkét közlekedési módozatra szükség van tehát, viszont önmagában egyik sem kielégítő. Ilyen helyzetben jelent gyors és hatékony megoldást egy olyan jármű, amely a síneken és az aszfalton egyaránt biztonságosan és megbízhatóan közlekedik.

Ez egyelőre az elmélet, és hogy a gyakorlatban is igazolják az elképzelés helyességét, a szolgáltató Kaiyō városában és környékén kísérleti jelleggel kezdett el üzemeltetni egy járatot. A mindössze néhány megállót összekötő útvonalon alig több mint fél óra alatt megy végig a vonatbusz.

Az érdeklődés ennek ellenére hatalmas: a járatra rendszerint elővételben kell megvenni a jegyet, az egyik állomáson pedig élményközpontot is létesített az üzemeltető társaság. Itt nem csak limitált kiadású emlékjegyeket, szerencsehozó amuletteket és egyéb ajándéktárgyakat vásárolhatnak az érdeklődők, de egy szimulátorba is beülhetnek. Itt a járat pilótafülkéjében elhelyezett kamera képe szolgáltatja a folyamatosan változó környezetet, így a gyerekek (és a lelkes felnőttek) tényleg úgy érezhetik, mintha a sínbusz volánja mögött ülnének.

Fotók: Autoblog, Autocar, Reuters

Share this post:

Share on Twitter Share on Facebook Share on Pinterest Share on LinkedIn Share on Reddit Share on WhatsApp
Nyúz, Troll aki István Tags:Asakaigan Railway Company, Autoblog, Autocar, busz, buszvonat, DMV, dual mode vehicle, Japán, Kaiyō, Reuters, Sikoku sziget, sínbusz, toxota vonat, Toyota, toyota busz, Toyota Coaster, tudathasadás, vonat, vonatbusz, vonatbuszű

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Van képünk hozzá (22.01.21.) – C-HR
Next Post: Van képünk hozzá (22.01.22.) – 2. generációs üzemanyagcella modul

kapcsolódó

  • Nem érinti negatívan az AutoWallis gazdálkodását és stratégiáját az orosz-ukrán háború Nyúz
  • Már az Euro 4-es dízelautók sem közlekedhetnek Brüsszelben Nyúz
  • Motoros szurkoló motorosok szurkolnak (és tesznek) az állatokért Nyúz
  • Verstappené a szezon utolsó pole pozíciója Nyúz
  • Minden idők legnagyobb zajvédelmi programját indítja el a Budapest Airport Nyúz
  • Nincs megállás! Régi-új csapatot támogat a Casio a Forma-1-ben Nyúz
2022. január
hKscpsv
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31 
« dec   febr »
Impresszum
Tulajdonos: Berta István

A honlap tartalmáért a szerkesztőbizottság felelős!

Rendszergazda: Varga Zsolt

e-mail:
bertanyuuz@gmail.com

A honlap a Mi az a blogger lapcsoport tagja.
  • Közelíti a havi kétszázezres utazásszámot a vasútvillamos forgalma
  • Az autógyártók közül a Toyotának van a legtöbb női vásárlója
  • 2023-ban számtalan program várja az élménymotorozás szerelmeseit
  • Eredeti alkatrészek gyors és öreg Toyotákhoz
  • Így változik a parkolási rend a PENNY egyes áruházainál!
  • Parov Stelar Debrecenben
  • Egész évben a PENNY-vel főzhetnek
  • Így vészeld át az óraátállítást!
  • Ismét mozikban a Veszett a világ
  • Ezek az idei év fitnesztrendjei
  • A hétvégén tesztelik a biztonsági rendszereket
  • A teszteredmények után az ADAC veszélyesnek tart hét nyári abroncsot
  • A Toyota Highlander így teljesítette az IIHS töréstesztet
  • Táborfalván tesztelik a Magyar Honvédségben rendszeresített kézifegyvereket
  • A Mustang név “meggyalázása” jól teljesítette IIHS töréstesztet
  • Tovább folytatódik az együttműködés az RTL népszerű reggeli műsorával
  • Így készül a Kanelbulle
  • Visszahívnak egy a Danone OIKOS Görög élőflórás joghurtot
  • Mautner Zsófi főzelékeit ízlelgette a világhírű séf
  • Nehéz manipulálni a bacont
  • Megérkezett hazánkba is a frissített DS 3 és DS 7
  • Gondoltad volna, milyen nehézségekkel/veszélyekkel kell megküzdenie egy látássérült embernek a mindennapi közlekedésben?!
  • ASA…
  • Az Evolveo Z5 Strongphone-t is “megleste” Sanyi (Videóval!)
  • Az e-Power után röviden az e-Pedálról is
  • Alpine A110 S
  • A frissített DS 7-essel is gurultunk
  • DS 3 bemutatón jártunk
  • Túl a háromszázezren
  • Nagyon röviden a dízel Astráról (is)
  • Többen ki vannak akadva, hogy megbilincseltek egy piroson áthajtó hisztis pi…-t! És, ha ezt a f…t elcsapja egy autó, akkor ki a hibás?! Megmondó
  • Védőfelszerelések nélkül fertőtlenítik az autómegosztó járműveit! Megmondó
  • Baleset-megelőzés, mi?! Lóf…t!!! Megmondó
  • Troll aki István rácsodálkozása a Mercedes A osztályra Megmondó
  • SMS-ezés helett a fogalmakat kellene ismerni és gondolkodni kellene, baszd meg!!! Megmondó
  • Takarítsd le az autót, mielőtt elindulsz Megmondó
  • Troll aki István komoly és fontos üzenete Megmondó

Copyright © 2023 trollverda.hu.

Powered by PressBook News WordPress theme

A weboldalon a minőségi felhasználói élmény érdekében sütiket használunk.

Részletek

trollverda.hu
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.

Feltétlenül szükséges sütik

A feltétlenül szükséges sütiket mindig engedélyezni kell, hogy elmenthessük a beállításokat a sütik további kezeléséhez.

Amennyiben ez a süti nem kerül engedélyezésre, akkor nem tudjuk elmenteni a kiválasztott beállításokat, ami azt eredményezi, hogy minden egyes látogatás alkalmával ismételten el kell végezni a sütik engedélyezésének műveletét.