Nem szép, de legalább ritka ocsmány

Viszont, prémium funkciókkal újult meg a Toyota legkisebb haszonjárműve

2021 utolsó napjaiban hullott le a lepel az új generációs Toyota Pixis mikrofurgonról. A 3,4 méteres áruszállító törpe komoly tudással segíti vezetőjét.

A Toyota eredetileg tíz évvel ezelőtt, 2011 decemberében vezette be valaha volt legkisebb furgonját, a Pixis Vant. A hátsó- és összkerékhajtással egyaránt rendelhető apróság méreteihez (3395 mm hosszúság, 2400 mm tengelytáv) képest bámulatosan tágas, 3 köbméteres (folyadéktérfogat) rakteret kínált, amelynek kihasználását kétoldali tolóajtó, valamint különösen alacsony (635 mm) hátsó rakodóperem segítette.

A Kei Car mikroautókra vonatkozó szabályoknak megfelelő, kétharmad literes benzinmotorhoz ötfokozatú kézi, illetve három- vagy négyfokozatú automata sebességváltó csatlakozott. Ez utóbbiak voltak a konstrukció legelavultabb elemei, így nem csoda, hogy a 2021 végén bemutatott, új generációs modellnél az erőátvitel cseréje vezette a változásokat.

A régi vágású, pazarló automata sebességváltók helyébe egy modern, üzemanyag-takarékos fokozatmentes (CVT) egység került. A szegmensben első ízben alkalmazott technológia csendesebben és finomabban működik, speciális beállításának köszönhetően pedig kifejezetten dinamikus elindulást tesz lehetővé, akár teljes terhelés mellett is.

A másik újdonság az átdolgozott, immár elektronikus vezérlésű összkerékhajtás, amely – a kategóriában ugyancsak először – három üzemmódot kínál: az automatikus nyomatékmegosztás mellett kapcsolható tisztán hátsókerék-hajtás, valamint rendelkezésre áll a 4WD Lock funkció, amely révén csúszós, nehezen járható utakon, egyenetlen talajon is magabiztosan jut előre a jármű.

Nem csak magabiztosabb, de biztonságosabb is lett a Toyota Pixis Van: nem kevesebb, mint tizenhárom új generációs vezetőtámogató funkcióval szerelték fel. A gépkocsi észleli az akadályokat, és lelassít előttük, legyen szó autókról, kerékpárosokról vagy gyalogosokról – utóbbiakat éjjel is képes felismerni. A rendszer észleli, ha a Pixis készül leszaladni az útról, kitérni a forgalmi sávból, és figyelmezteti a vezetőt, vagy akár a kormányzásba beavatkozva visszatéríti a furgont a helyes irányba.

Amennyiben a Pixis támolyogni kezd, a rendszer még azelőtt hangjelzéssel figyelmezteti erre a vezetőt, hogy az imbolygás vészes, visszafordíthatatlan mértéket érne el. Az egyszerű parkolóradarok helyett gyorsulásgátlóval, illetve automata fékvezérléssel szerelték fel a Pixist, így manőverezés során sem véletlen gázadás miatt, sem a gépkocsi mögé került, nem látható akadály miatt nem fordulhatnak elő balesetek. Emellett az autó figyelmezteti a vezetőt, ha megindult előtte a sor, valamint a kategóriában elsőként táblafelismerő, illetve statikus kanyarvilágítás funkciókkal is rendelkezik.

A Pixis Van áruszállító kapacitása nem változott, használhatósága azonban jelentősen javult. Az oldalsó tolóajtókat villanymotor nyitja és csukja, akár gombnyomásra, akár a vezető közeledését érzékelve – megint csak elsőként a szegmensben. Ez egyben azt is jelenti, hogy sem a központi zár oldásához, sem a motor beindításához nincs szükség kulcsra: elég, ha a vezető a zsebében vagy táskájában tartja a jeladót, és minden gombnyomásra működik.

Fotók: Toyota