Csomagolja Lexusba az ajándékait
A Lexus idén a japán kézműves hagyományokat követve fenntartható díszcsomagolással kíván boldog karácsonyt a világnak.
Jóformán nincs olyan módszer, eljárás vagy feladat, amelyre a japánok ne találtak volna ki évszázadokkal ezelőtt valami ésszerűbb, egyszerűbb, harmonikusabb alternatívát. Ezek egy része a XX. század második felében, a széles körű gépesítés, a műanyagok és az elektronika megjelenésével a háttérbe szorult. A környezettudatosságtól, a fenntarthatóságra való törekvéstől, a tradíciók megőrzésének szándékától vezérelve azonban a japán társadalom az élet egyre több pontján talál vissza gyökereihez, porolja le a régi, bevált ötleteket, és osztja meg azokat az egész világgal.
Ilyen megoldás a furoshiki, amely valamikor a nyolcadik században született. Ekkoriban kezdték drága kelmékből – általában selyemből – készült, díszes vászonkendőkbe (cucumi) csomagolni a császári palotákban, illetve a templomokban a vagyontárgyakat. Kétszáz évvel később már a teljes nemesi réteg így csomagolta be utazásaihoz ruházatát (hiracucumi), majd amikor a középkorban megszületett a fürdőházak kultúrája, az arisztokraták ilyen, családi címerrel díszített kendőben helyezték el ruhájukat, hogy az ne keveredjen össze a többiekével.
A technika ekkor nyerte el ma is használatos nevét: a furosiki jelentése ’fürdőkendő’. A XVII. századtól kezdve elterjedtté váltak Japánban a nyilvános fürdők, demokratizálva és általánosítva a furosiki használatát, hiszen a praktikus módszert a kereskedők is átvették, vászondarabokba csomagolva portékáikat. A szokás aztán a XX. század második felében a nagyüzemi papírgyártás, majd a műanyagok elterjedésével a háttérbe szorult, hogy aztán a XXI. században Japán visszataláljon az újrahasználható csomagolóanyag kultúrájához.
A környezetbarát megoldás gyorsan népszerűvé vált az egész világon, méghozzá – mint ilyen esetekben legtöbbször – angolszász írásmóddal, furoshiki néven.
A furoshiki tehát egyszerre modern és tradicionális, dekoratív és praktikus, igazi többfunkciós, hosszú élettartamú használati tárgy, amely nem csak csomagolóanyagként állja meg a helyét, de ruházati kiegészítőként vagy dísztárgyként is változatosan hasznosítható.
Ezért is választotta ezt a Lexus kanadai képviselete idei karácsonyi ajándékkínálatának élére. A hatalmas észak-amerikai országban helyi gyártókapacitással is rendelkező Lexus a prémium piac első számú nem német márkája: hozzávetőlegesen minden nyolcadik kanadai luxusautó-vásárló Lexust választott 2021-ben.
Nem csak számukra lehet azonban izgalmas a Lexus karácsonyi furoshiki ajánlata. A kifejezetten a márka rajongóinak tervezett, a Lexus jellegzetes hűtőmaszkját mintázó kendő mellett ugyanis egy általánosabb, téli színvilágú kendő is szerepel a választékban. Az utóbbi a Lexus és a japán kézműves hagyományok közötti, szoros és élő kapcsolatot hangsúlyozza ki, amikor több száz éves hagyományok élednek újra a márka járműveiben. Ilyen az engawa építészeti filozófia, amely elmossa a határvonalat a belső és a külső világok között; a különlegesen szép és ellenálló szasikó steppelés; a japán otthonok jellegzetes tolóajtóinak rizspapír betétei előtt tisztelgő wasi dekorfelület; vagy a kiriko üvegműves eljárás, amelyet a Lexus rendkívüli odaadással ismételt meg sorozatgyártásra alkalmas technológiákkal.
Fotók: Lexus, Automobilsport, Lexus UK Magazine