Légijármű üzemeltető, légiforgalmi pilóta szakmérnök képzés indul az Óbudai Egyetemen

Az egyik legnagyobb New York-i menedzsment tanácsadó cég, az Oliver Wyman előrejelzése szerint már jövőre 790 pilóta fog hiányozni az európai légitársaságok személyzetéből, 2023-ra pedig már ennek a háromszorosával számolnak a témával foglalkozó kutatók. „A légiforgalom újraéledése során a kiszámítható, magas színvonalú, minőségi pilótaképzés még sokkal hangsúlyosabb szerepet fog kapni a légitársaságok újragondolt személyzeti politikájában, mint a járványt megelőző időszakban, amikor kis szerencsével, a roncsderbi és a költséghatékony képzés is elég volt egy látványos pilótakarrier nyitányának” – vázolja optimista prognózisát Bánki Róbert, az Airwin Repülőiskola igazgatója.

Egy 2019-ben, az Egyesült Államokban készült, az egész világra kiterjedő kutatásban a kereskedelmi légitársaságok vezetőinek 62%-a a pilótahiányt jelölte meg a működését leginkább veszélyeztető problémák egyikeként. Azután jött 2020 márciusa, amikor Európába ért a Covid-19 járvány. Két hét leforgása alatt az európai utasforgalom nagyjából 90%-a eltűnt. 2020 március 13-án még közel 25 ezer járat szállt fel Európa repülőtereiről, alig több, mint két héttel később, március 29-én már csak kevesebb, mint 3500, és ez a szám még tovább csökkent a légitársaságok számára szomorú, 2020-as év tavasza során. Azóta erősen hullámzó trendvonal mentén halad az európai légtér forgalma, a Covid járványt kísérő, vakcinákról, mutációkról szóló jó, vagy rossz hírek függvényében. A sok éve folyamatosan súlyosbodó pilótahiány ezzel egy időre megoldódott, a légitársaságok korai nyugdíjba, kényszerszabadságra küldték a pilótáik egy részét, illetve sokakat végleg elbocsájtottak.

Pilótakarrier várományos fiatalok tízezrei gondolták újra a pályaválasztásukat, egyes becslések szerint körülbelül 30.000 fiatal választott más szakmát a Covid-járványt kísérő bizonytalanságot látva. A 9/11 és a 2008-as gazdasági válság nyomán már tapasztalhatóak voltak hasonló trendek, a pilótakarrierrel kacérkodók 30-40%-a választott más hivatást a krízist követő 5 éven belül.

A korai nyugdíjazások, a pályaelhagyások, és a pályaválasztások bizonytalansága együtt sokkal komolyabb pilótahiányt okozhat a következő években, mint amilyennel 2019-et megelőzően kellett a légitársaságoknak szembesülniük. Ezt az igényt ismerte fel az Óbudai Egyetem Bánki Kara. A képzés elméleti és gyakorlati megvalósítását a Budapest melletti Tököli Repülőtéren bázissal rendelkező Airwin Repülőiskolával tervezik megvalósítani.

„Az ország egyik legnagyobb és legjobb állapotban lévő betonpályáján, 1-2 évnél nem idősebb korú, a legmodernebb technikákat felvonultató flottával, az ország egyik legjobb műszaki felsőoktatási intézményének apparátusával vágunk bele ebbe a képzésbe” – sorolja a szak előnyeit Prof. Dr. Rajnai Zoltán az Óbudai Egyetem Bánki Karának dékánja.

A 18 hónapos nappali vagy levelező képzésre BSc és/vagy MSc (egyetemi, vagy korábbi főiskolai) diplomával rendelkező fiatalok jelentkezhetnek, a képzés költségeinek fedezéséhez a diákhitel 2. keret is igénybe vehető a feltételek teljesülése esetén.

Az Airwin Aviator School weboldala:
https://airwin.aero 
OTS/MTI