Biztonsági tanúsítványt kapott Japánban a Toyota támogatásával fejlesztett repülő autó
A SkyDrive nyolcrotoros gépe pár éven belül forradalmasíthatja a személyszállítást a zsúfolt nagyvárosokban.
A repülő autónak nincs általánosan alkalmazott definíciója, de azt szinte mindenki elfogadja, hogy ezeket a járműveket az elektromos meghajtás, a teljesen autonóm vezetésre képes robotpilóta, valamint a függőleges fel- és leszállás képessége jellemzi. Egyes országokban „elektromos, vertikális fel- és leszállásra képes repülőgépeknek” (eVTOL) nevezik őket, amiből következik, hogy a talajon gurulás képessége nem szükségszerű számukra.
Már sok repülő autóról lehetett olvasni a technológiai lapokban, de Japánban még csak a SkyDrive járműve kapott típusalkalmassági bizonyítványt a Mezőgazdasági, Infrastruktúra, Közlekedési és Idegenforgalmi Minisztériumtól. (MLIT). A Toyota által támogatott, repülő autókat és teherszállító drónokat fejlesztő, légi mobilitási megoldásokra szakosodott startup kérelmét október 29-én hagyta jóvá az MLIT.
Mi az a típusalkalmassági bizonyítvány?
A japán polgári repülési törvény értelmében az MLIT típusalkalmassági bizonyítványt ad ki annak igazolására, hogy az újonnan kifejlesztett repülőgépek kialakítása, szerkezete, szilárdsága és teljesítménye megfelel a szükséges biztonsági és környezetvédelmi követelményeknek. Csak azután adják ki a tanúsítványt, hogy a repülőgép számos vizsgálaton esett át, beleértve a szilárdságra és a repülési képességekre vonatkozó teszteket is.
Mire képes az SD-03?
A közeljövő új közlekedési eszközének szánt SD-03-ast úgy tervezték, hogy a világ legkisebb és legjobban manőverezhető „elektromos, vertikális fel- és leszállásra képes repülőgépe legyen. Két méter magas, négy méter széles és négy méter hosszú, vagyis csak annyi helyet igényel a földön, mint két parkoló autó. Mind a négy sarkában két-két rotor található, amelyek külön-külön forognak ellentétes irányba, és mindet egy külön motor hajtja. A nyolc motornak köszönhetően akkor is biztonságosan képes landolni a 100 km/h végsebességű jármű, ha két vagy három motorja felmondja a szolgálatot.
Két fehér lámpa van elöl, és egy piros lámpa körbefut a karosszéria alján; ezek a repülő autókra jellemző sajátosságok, amelyek célja, hogy a megfigyelők könnyen meg tudják állapítani lentről, hogy merre tart a jármű, amikor épp lebeg. Három éven belül tervezik a kereskedelmi forgalmazását, főképp légitaxi-társaságok számára.
Mikor repült először?
2020. augusztus 25-én került sor az SD-03 első nyilvános bemutatórepülésére, amely az első ilyen esemény volt Japánban. A repülés a Toyota tesztpályáján zajlott, amely a szigetország egyik legnagyobb járműtesztelésre épített létesítménye és egyben a SkyDrive fejlesztőközpontjának otthona is. Az együléses SD-03 kora este szállt fel, és körülbelül négy percig körözött a mezőn. Bár emberi pilóta irányította, de egy számítógéppel támogatott vezérlőrendszer biztosította a háttérből a repülés stabilitását és biztonságát, míg a helyszíni műszaki személyzet tartalékként folyamatosan felügyelte a körülményeket és a repülőgép működését.
“A SkyDrive és az MLIT azóta tárgyal az ilyen típusú repülőgépek biztonságos fejlesztéséről és teszteléséről, hogy 2018-ban Japánban elindult a városi légi mobilitást elősegítő Köz- és Magánszféra Tanácsa, és, hogy a SkyDrive megkapta az engedélyt repülő autója első szabadtéri tesztrepülésére. Nagyon örülünk, hogy típusalkalmassági bizonyítványra vonatkozó kérelmünket elfogadták, és továbbra is szoros együttműködésben fogunk dolgozni a kormánnyal és a minisztériummal egy teljesen biztonságos és megbízható repülő autó kifejlesztésén.” – nyilatkozta Fukuzawa Tomohiro, a SkyDrive vezérigazgatója.
A SkyDrive története
A SkyDrive-ot 2018 júliusában alapították azzal a küldetéssel, hogy az évszázadonként egyszer előforduló mobilitási forradalom egyik vezető vállalata legyen. Elsősorban repülő autókat és teherszállító drónokat fejlesztenek, és másokkal együttműködve dolgoznak azon, hogy a jövőben ezek a járművek a mindennapos közlekedés részévé váljanak. A SkyDrive az egyetlen olyan vállalat Japánban, amely már sikeresen végzett repülő autós tesztrepüléseket emberrel a fedélzeten, és a fejlett légi mobilitásért felelős japán köz-magán tanács tagjaként részt vesz a légi mobilitás jövőbeni társadalmi rendszerének kialakításában is.
Szakértelmükre bizonyíték, hogy a 30 kg-nál nagyobb teherbírású teherszállító drónjaikat már használják Japánban, elsősorban a nehezen megközelíthető hegyvidéki területeken. A SkyDrive jelenleg az SD-03 kétüléses változatán dolgozik, amely reményeik szerint a 2025-ös Oszakai Világkiállításra lesz kész.
Fotók: SkyDrive, Youtube