10% méretarány, 100% élmény
Két évvel azután, hogy a Toyota bemutatta GT4-es versenyautóját, a Traxxas megépítette annak rádió-távirányítású változatát. A maga nemében ugyanolyan igényes, ütőképes szerkezet, mint az, amiről mintázták.
A Toyota Gazoo Racing 2019 tavaszán leplezte le azt a GR Supra GT4 Concept tanulmányautót, amelyből kiindulva aztán még ugyanazon év októberében elkészítették szériagyártású ügyfél-versenyautójukat. A GR Supra GT4 435 lóerős (320 kW) motort, nyolc helyett hétfokozatú automata sebességváltót, és Akrapovič kipufogórendszert kapott. A karbonszálas műszerfal mögött hatpontos biztonsági öv szorítja a pilótát a FIA-homológ versenyülésbe. Az autót motorsport-hangolású blokkolásgátlóval, adatrögzítővel és beépített tűzoltó berendezéssel értékesítik, elöl hat-, hátul négydugattyús fékeket szereltek fel, az OZ keréktárcsákon Pirelli P Zero abroncsok feszülnek, a lengéscsillapítókat a KW-től vásárolta a Gazoo Racing.
A bukókerettel és hátsó légterelővel is felszerelt versenyautó 2020 nyarán esett át a tűzkeresztségen. Az azóta eltelt szűk másfél évben 50 dobogós helyezést és 25 futamgyőzelmet könyvelhetett el az autó, amely Japántól Észak-Amerikán át Európáig a legváltozatosabb bajnokságokban ér el sikereket.
Ideje volt tehát, hogy a versenypályákon kívül is megjelenjen a GR Supra GT4. Az űrt az elsők között töltötte be a texasi modellautó-specialista, a Traxxas. Az idén harmincöt éve működő gyártó a műfajjal épp csak ismerkedő zöldfülűektől kezdve a profi RC-pilótákig mindenkinek fejleszt és gyárt rádió-távirányítású modellt, belső égésű és villanymotoros kivitelben egyaránt. A Toyota versenyautójának 1:10 méretarányú, tökéletesen élethű másával egyelőre a kezdőket célozták meg, azaz a modell a dobozból kivéve azonnal versenyezhető.
Ez azonban nem jelenti azt, hogy igénytelen volna. Sőt, ellenkezőleg: a Traxxas bevált platformjának szélesített változatára épülő modell állítható, olajtöltetű lengéscsillapítókat kapott, de a rugóút hossza és a kormánymű közvetlensége is az igények szerint módosítható.
A modell nagy teljesítményű villanymotorja az összes kereket hajtva viszi át nyomatékát az aszfaltra, akkumulátorból és töltőből pedig többféle is választható, így akár 30 percen át élvezhetjük a száguldást a 48 km/óra (!) végsebességre képes modellautóval. Az elektronikus komponensek vízálló házban helyezkednek el, a tapadásról széles abroncsok gondoskodnak, így nedves aszfalton is bátran versenyezhetünk a Toyota versenyszínekben vagy fehér, igény szerint díszíthető karosszériával egyaránt megvásárolható Traxxas-Suprával. A modell legnagyobb erőssége talán mégis a kidolgozás minősége: a láthatatlan rögzítésektől kezdve a tökéletesen eltalált arányokig minden a helyén van, így tökéletes az illúzió.
Nem a GR Supra GT4 egyébként az egyetlen Toyota a Traxxas palettáján. Kyle Busch Nascar-legenda Toyota Tundra versenyautója szintén megvásárolható, méghozzá abban a kivitelben, amellyel 2010-ben bajnoki címet ért el a World Truck szériában. A 2. szintű, azaz a GR Supra GT4-nél egy fokkal nagyobb felkészültséget igénylő versenyautó történetét az teszi még kerekebbé, hogy abban az évben épp a Traxxas volt a versenyző egyik fő szponzora, és Busch pont azokon a futamokon ért el első helyezést, ahol az RC modellek gyártójának a neve díszítette a Toyota Racing Development (TRD) által felkészített versenyautó oldalát.
Fotók: Toyota, Traxxas, Youtube