Egy vietnámi iparművész faragta ki a 2018-as Tacoma TRD Pro kicsinyített mását

Elképesztő részletességű modell készült a Toyota legkeményebb pickupjából – méghozzá fából.

Ha gyönyörű és részletgazdag, fából készült autómodellek megalkotásáról van szó, akkor kevés híresebb és elismertebb alkotó létezik, mint a Woodworking Art YouTube-csatornát működtető vietnámi szobrász. Az apró részletek megszállottja nagy felbontású fotók alapján másolja le precízen az eredeti járműveket, alkotásaihoz nem használ más alapanyagot (a csavarokat, zsanérokat és a rugókat leszámítva), mint fát, lakkot és némi festéket.

Angliai webshopjából jelenleg 14-féle autót lehet rendelni 785-1895 font közötti áron, ami magyar forintra átszámítva 340-822 ezret jelent. Ez elsőre soknak tűnhet, de tudni kell, hogy a megrendelő egy teljes egészében kézzel készült, a lehető legrészletesebben kidolgozott, 1:13 méretarányú, 5-6 kg tömegű modellt kap, amelyet akár játékként is használhat. Mivel tömör fából készülnek a kocsik, elrontani nehéz őket, persze egy gyerek kezében előfordulhat, hogy előbb-utóbb leesnek az ajtók, eltörik a futómű, vagy kormányozhatatlanná válik a kocsi.

Ezek a modellek ugyanis nem csupán egyszerű dísztárgyak, hanem működőképesek is: guríthatóak, csavarrugós felfüggesztésük van, minden ajtajuk nyitható-csukható, és még kormányozni is lehet őket. Kihagyott ziccer, hogy az alkotó nem épít beléjük villanymotort és LED-világítást, bár akinek van egy kis kézügyessége, ezt utólag pótolhatja. A karosszériát egy darabból faragja ki a művész, ebbe építi bele a tologatható üléseket és a hihetetlenül aprólékosan kidolgozott műszerfalat, ehhez rögzíti az ajtókat és a géptetőt, aztán az egészet egy gördeszkaszerű alvázhoz csavarozza, amely már a futó- és kormányművet is tartalmazza.

Egyedi megrendeléseket is fogad a remek kézügyességű vietnámi szobrász, a képeken és a videón látható Toyota Tacoma TRD Pro modellt például egy Egyesült Államokban élő barátja kérésére készítette el. Mint minden autóját, ezt is fuji ciprusfából faragta, egy örökzöld tűlevelűből, amelyet Ázsiában, és különösen Vietnámban nagyra értékelnek: sajátos illatának és nagy sűrűségének köszönhetően gyakran használják művészeti projektekhez, szobrokhoz és bútorokhoz.

A fából készült Tacomán az alapesetben láthatatlan részletek, a motor- és utastér is a lehető legrészletesebben vannak kidolgozva, az ablakokat fekete, a lámpatesteket színes festék fedi, és az egész kocsi csillog a fényes lakkbevonattól. Elképesztőek a két részből összecsavarozott kerekek is, még a festett abroncsok mintázata is az eredeti, kevlárerősítéses Goodyear Wrangler All-terrain terepgumikét idézi.

Aki esetleg nem tudná, annak eláruljuk, hogy a TRD a Toyota Racing Development rövidítése. Amelyik Toyota ezt az emblémát viseli, annál biztosak lehetünk benne, hogy sportos viselkedésre, nagy teljesítményre hangolták a mérnökök. Ez a gyári tuning a dupla kabinos, rövid platós Tacoma TRD Off-Road 4×4 modellre épülő Tacoma TRD Pro esetében elsősorban a komoly igénybevételre tervezett felfüggesztést jelenti, amelyet elöl a terepralik világából jól ismert Fox cég rugóival és lengéscsillapítóival szerelnek fel, és 2,5 centivel meg is emelnek. Hátul a TRD által hangolt progresszív laprugók támasztják a masszív merev tengelyt.

A pickup orrában a többi Tacomából ismert 3,5 literes, 278 lóerős, 360 Nm nyomatékú, V6-os benzines szívómotor dolgozik, amelynek ereje hatfokozatú kézi vagy hatfokozatú automatikus váltón keresztül jut el a négy kerékhez. Hogy a Tacoma TRD Pro hangja illeszkedjen a morcos külsejéhez, arról a TRD által hangolt kis ellenállású, rozsdamentes sportkipufogó gondoskodik.

Bár a faautó még az eredeti, 2016-ban bemutatott Tacoma TRD Pro-t mintázza, érdemes megemlíteni, hogy 2021 nyarán debütált a sportos pickup felfrissített, 2022-es modellévű változata. Nem csak a külseje változott meg finoman (újak a fényszórók, a 16 colos, fekete TRD felnik és hűtőmaszk) a kocsinak, hanem a lemezek alatti technikája is: elöl például már kovácsolt alumíniumból készül a felső lengőkar, ami nem csak masszívabbá teszi a felfüggesztést, de a rugózatlan tömeget is csökkenti. Ezúttal már elöl 38, hátul 13 mm-rel emelték meg a futóművet a normál Tacomákhoz képest, a megnövekedett rugóutak révén a TRD Pro változat még komolyabb tempót tud diktálni az úttalan utakon, és a terepszögei növelésével a mászóképessége is javult, utóbbi esetben a TRD-feliratos alumínium kartervédő is jó szolgálatot tehet.

Fotók: Toyota, Woodworking Art (YouTube-csatorna)