Meglepő modelleket is tartogat a Lexus 2025-ig szóló terve
A jelenleginél is több SUV-on dolgozik a japán prémiummárka, de más márkáktól eltérően a szedánokról, valamint a sport- és villanyautókról sem feledkeznek meg.
A Lexus idén tavasszal, az LF-Z Electrified világpremierjén árult el részleteket következő öt évének új modelljeiről, többek között bejelentették, hogy 20 vadonatúj vagy felfrissített típust fognak bemutatni 2025-ig. Minden második újdonság elektrifikált, vagyis tisztán elektromos, plug-in hibrid vagy öntöltő hibrid lesz, összhangban a különböző piacok igényeivel és törvényi szabályozásaival.
Természetesen a szabadidő-autók és a szedánok maradnak a legfontosabb húzómodellek, de az azóta hivatalosan is megerősített bejelentés szerint élvezetes vezetési élményt nyújtó sportautókon is dolgozik a japán prémiummárka, a sofőrös limuzinok koncepcióját is újra fogják definiálni egy minden igényt kielégítő luxusautóval, emellett egyéb, a márkától korábban idegen szegmensekbe is be kívánnak lépni, maradt azonban néhány kérdés a modellpaletta bővítését illetően.
A közelmúltban az Automotive News egy összefoglaló cikkben igyekezett megválaszolni ezeket a kérdéseket a hamarosan érkező új Lexus modellekkel kapcsolatban, megjegyezve, hogy a Toyota prémiummárkája három új villanyautót is be fog mutatni 2025-ig (köztük az LF-Z Electrified crossover szériaváltozatát), míg minden más modellt megújítanak vagy leváltanak.
Vegyük végig típusonként, hogy mi várható a Lexustól a következő években!
Kezdjük a kínálat alsó végén elhelyezkedő középkategóriás sportszedánnal, az Európában sajnos már nem forgalmazott IS-sel, amely átfogó modellfrissítésen esett át 2020-ban. Ekkor nem csak a külseje változott meg jelentősen, de megkapta a nagyobb modellekből jól ismert ötliteres, V8-as szívó benzinmotort (IS 500) is, így az IS ma frissnek mondható, és várhatóan nem csökken majd iránta az érdeklődés a 2024-ben érkező következő modellváltás ig, amit most már gyári szinten is megerősítettek.
Nagytestvérének, a fronthajtású ES-nek 2018-ban mutatkozott be a hetedik generációja, ez a modell várhatóan kisebb frissítésekkel egészen 2025-ig a kínálatban marad.
A négy nemzedéket megért GS-t váltotta a modell, de a hírek szerint úgy tűnik, hogy a hátsókerék-meghajtású, felső-középkategóriás szedán is visszatérhet a kínálatba, mégpedig a Toyota Mirai technikájára épülve, környezetbarát hidrogén-üzemanyagcellás hajtással.
A legnagyobb Lexus szedánnak, az LS-nek 2017-ben jelent meg az ötödik, minden korábbinál sportosabb megjelenésű generációja, amely tavaly már egy modellfrissítésen is átesett. Ekkor a mérnökök átdolgozták a futóművét és a belső terét, javítottak a hibrid hajtásláncán, bevezették a 12,3 colos érintőképernyős, új infotainment rendszert, és alapárassá tették a Lexus Safety System+ 2.0 vezetéstámogató csomagot.
Ehhez kapcsolódva idén tavasszal az LS megkapta az OTA (over the air) szoftverfrissítések lehetőségét, ősszel pedig érkezik hozzá a piac legfejlettebb 2-es szintű (SAE) önvezető rendszere, a Lexus Teammate, amely két alapvető funkciót biztosít: az Advanced Drive-ot (vezetéssegéd) és az Advanced Parkot (parkolóasszisztens).
Az RC és az LC kupék (utóbbiból vászontetős roadster is létezik) köztes frissítésekkel fogják fenntartani az érdeklődést modellciklusuk végéig, ami 2024-ben, illetve 2025-ben várható, ekkor – a jelenlegi információk szerint – mindkét típus utódot kap.
Állítólag már készül az alájuk pozícionált, Toyota GR 86-ra épülő, kompakt méretű, elérhető árú, hátsókerék-meghajtású sportautó is, amely minden korábbinál élvezetesebb vezethetőséget hozhatna a Lexus kínálatába.
Az autós világsajtóban egyelőre csak városi kupé (urban coupé, azaz
Lexus UC) néven emlegetett modell érkezését még nem erősítette meg hivatalosan a gyártó, azonban az Automotive News szerint érkezését valószínűsíti, hogy egy japán Twitter-bejegyzésben közölt kémfotókon a Lexusra jellemző, orsó alakú hűtőmaszkkal volt látható a GR 86 egyik prototípusa.
Térjünk át a magas építésű crossoverekre, szabadidő-autókra és terepjárókra, mert itt még több újdonság várható a Lexustól.
Nemrég arról számolt be a japán Mag-X magazin, hogy a Lexus már dolgozik a kompakt UX kistestvérén, amely a vadonatúj Toyota Yaris Cross alapjaira, vagyis a GA-B platformra épülne.
A főleg az európai piacra szánt, B-szegmensbe tartozó kis SUV az ismert 1,5 literes, háromhengeres hibrid hajtásláncot kapná meg (kívánságra akár összkerék-meghajtással is), a beltere és a szolgáltatásai viszont a Yarisénál igényesebb, valódi prémium színvonalat hoznak.
A második generációs NX a közelmúltban már bemutatkozott, forgalmazása hamarosan Európában is elkezdődik.
20 mm-rel lett hosszabb és szélesebb, 5 mm-rel pedig magasabb az egymillió példányban eladott elődjénél, a tengelytávja 30, a nyomtávja 30, illetve hátul 59 mm-rel nőtt meg, így tágasabb lett az utastere, és a kanyarstabilitása is javult. A Lexus ES-ből ismert GA-K platform miatt nem csak a tömegközéppont került 20 mm-rel mélyebbre, de a karosszéria torziós merevsége is jelentősen nőtt. Teljesen új digitális személyi asszisztenst, felhő-alapú navigációt és multimédia rendszert (Lexus Interface) kapott a modell, a nagyfelbontású érintőképernyő már 14 colos is lehet, a rendszert működtető processzor sebessége pedig 360 százalékkal nőtt meg.
Fontos változás, hogy az új NX-ben elektromos kapcsolókkal helyettesítették a belső kilincseket, ami nemcsak a kényelmet, hanem a biztonságot is növeli, mivel az autó nem engedi az ajtónyitást, ha valamilyen jármű közeledését érzékeli a holttér-figyelő (vész esetére azért a mechanikus nyitószerkezetet is megtartották).
A 2015-ben bemutatott, és 2019-ben alapos modellfrissítésen átesett, negyedik generációs RX már modellciklusa vége felé jár.
2022 második felében érkezik a típus vadonatúj, ötödik generációja, immár a Toyota Global Luxury Platformra építve. A felső-középkategóriás SUV megkapja a kisebb NX új generációs infotainment és biztonsági rendszereit, és egy új, hatékony hibrid hajtás is bemutatkozhat benne.
Szintén 2022-ben érkezik az LX terepjáró negyedik nemzedéke, talán nem meglepő, hogy az idén bemutatott, GA-F platformra épülő Toyota Land Cruiser 300 luxusváltozatát tisztelhetjük majd az újdonságban.
Két évvel tovább, 2024-ig kell várnia a vevőknek a kisebbik Toyota Land Cruiserre, a Pradóra épülő GX terepjáróra, amely szintén a GA-F platformot kapja meg, és ezúttal már hibrid változat is lesz belőle.
A hírek szerint a Lexus-kínálat csúcsára érkezne, és az Aston Martin, a Bentley, a Lamborghini, a Maybach, a Porsche és a Rolls-Royce szabadidő-autók ellenfele lesz a Lexus LQ, a 2018-as Lexus LF-1 Limitless tanulmány szériaváltozata, amely sokkal inkább lesz emelt hasmagasságú, áramvonalas luxuslimuzin, mintsem hagyományos SUV, melynek bemutatkozása 2023-ra várható.
Az elegáns, emelt hasmagasságú modell természetesen a Lexus legfejlettebb technológiáit fogja felvonultatni, az LS-ben debütált, részlegesen önvezető és vezetéstámogató rendszerek következő generációjától (Lexus Teammate) kezdve az online kapcsolódási és multimédiás funkciókon át a mesterséges intelligencia-alapú ember-gép interfészig.
Három új, tisztán elektromos hajtású villanyautón is dolgozik a Lexus,
közül eddig csak a 2022 végén érkező LF-Z-ből kaptunk ízelítőt a 2021 tavaszán leleplezett LF-Z Electrified tanulmány révén. A dedikált villanyautó platformra épített, 488 cm hosszú, 2,1 tonna tömegű, látványos megjelenésű crossover fejlett mesterséges intelligenciát, „by wire” rendszerű, szabadon konfigurálható kormányzást, 544 lóerős, 700 Nm nyomatékú, két villanymotoros hajtásláncot és szabadon variálható nyomatékelosztású összkerékhajtást (DIRECT4) kapott. Hatótávja (WLTP) a 90 kWh kapacitású akkumulátorral megközelíti a 600 km-t, a 150 kW-os villámtöltéssel egy töltés kevesebb mint 40 percet vesz igénybe. Remélhetőleg e képességek nagy része a szériaváltozatban is megmarad.
A Lexus célja, hogy 2025-ig valamennyi modelljének létezzen részben vagy teljesen elektromos változata, és ezek értékesítési aránya múlja is felül a benzinmotoros változatokét. 2050-re tervezi a cég elérni a szén-dioxid-semlegességet a teljes modellcsalád életciklusa során ― az anyagok, alkatrészek és járművek gyártásától a jármű logisztikáig, a régebbi járművek végleges újrahasznosításáig.
2024 márciusában – hogy felgyorsítsa a változatos termékek tervezését és fejlesztését – a Lexus egy új üzleti és műszaki központot nyit, ahol a termék- és márkafejlesztésben, a formatervezésben, a gyártástechnológiában és jövő stratégiájának megalkotásában részt vevő alkalmazottak egy helyen, közösen dolgozhatnak majd a Lexusok következő generációin.
2025-ig várható Lexus modellek:
2021 Q3
– új generációs Lexus NX
2022
– új generációs Lexus RX
– új generációs Lexus LX
– elektromos Lexus LF-Z
2023
– Lexus UC (nem megerősített)
– Lexus LQ (nem megerősített)
2024
– új generációs Lexus IS
– új generációs Lexus RC (nem megerősített)
– új generációs Lexus GX
2025
– új generációs Lexus ES
– hidrogén-üzemanyagcellás Lexus (GS?)
– új generációs Lexus LC
Kiadta a Smarter Média Kommunikációs Ügynökség